וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 ערים נפלו בשבוע: טליבאן במרחק של 150 ק"מ מהבירה

12.8.2021 / 12:18

לוחמי הארגון השתלטו על העיר גאזני, שנמצאת בדרך לבירת אפגניסטן. הנשיא הדיח את הרמטכ"ל אחרי הקריסה המהירה, שהובילה גם לביקורת חריפה על החלטת ביידן להמשיך בנסיגה. בקנדהאר נערמות הגופות, ואלפי עקורים נאספים בבירה קאבול

בווידאו: פליטים באפגניסטן שברחו מזירות הקרבות עם הטליבאן/צילום: רויטרס

ארגון טליבאן כבש היום (חמישי) את העיר גאזני, שנמצאת במרחק של 150 ק"מ מצפון-מזרח לבירת אפגניסטן, בירת הפרובינציה העשירית הנופלת לידיו בתוך פחות משבוע. קצב ההתקדמות המהיר של הארגון הקיצוני, מאז תחילת הנסיגה של הכוחות הזרים במאי, הוביל לביקורת קשה על החלטת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להשלים את המהלך עד סוף החודש. בשל הקריסה המהירה, נשיא אפגניסטן אשרף גאני הדיח אתמול את הרמטכ"ל, שמונה רק בחודש יוני לתפקיד.

הארגון הקיצוני שולט כעת על כשני שלישים משטחה של המדינה, והוא מנהל לחימה בחזיתות מרובות. גורם ביטחוני בכיר אמר כי לוחמי טליבאן כבשו היום את כל מבני הממשל בגאזני אחרי חילופי אש כבדים. "כל גורמי הממשל, כולל מושל הפרובינציה, התפנו לעבר קאבול", אמר הגורם שסירב להזדהות. גאזני נמצאת על כביש מהיר המחבר בין קאבול לקנדהאר, העיר השנייה בגודלה במדינה. משרד הפנים מסר כי המושל ויועציו נעצרו והם מואשמים בהעברת השלטון לטליבאן.

בקנדהאר, שבדרום המדינה, רופא מקומי אתר אתמול כי בית החולים קיבל עשרות גופות של אנשי כוחות הביטחון וכמה לוחמי טליבאן פצועים. בטליבאן טוענים שהם כבשו את בית הכלא המחוזי של קנדהאר, כפי שעשו בפרובינציות אחרות. "הלחימה לא הפסיקה עד 4:00 בבוקר ואז אחרי תפילתה הבוקר היא התחילה מחדש", אמר עובד סיוע מקומי.

טליבאן טוען שהוא שולט על נמלי התעופה בפאתי הערים קונדוז ושברגאן שבצפון, ובפראה שבמערב, כך שכוחות הממשלה הנצורים יתקשו עוד יותר בהבאת תגבורת. הארגון אף הצהרי כי כבש את מבני השלטון המחוזי בלשכאר גאה, בירת פרובינציית הלמנד הדרומית ואחד ממעוזיו. מושל באדגיס דיווח כי הלחימה פרצה גם בפרובינציה שלו, שבצפון-מערב המדינה.

לוחמי טליבאן במחסום בעיר פראה, אפגניסטן, 11 באוגוסט 2021. רויטרס
לוחמי הארגון בעיר פראה, אתמול/רויטרס

הפרובינציות המזרחיות והדרומית של אפגניסטן, הגובלות בפקיסטן, היו במשך שנים בסיס הפעילות של טליבאן. עם זאת, בשבועות האחרונים הארגון שם את יהבו על הצפון, תוך שהוא מנסה לשלול מקאבול את התמיכה המסורתית של הכוחות הלאומיים באזור. במשך שנים, הצפון היה האזור היציב ביותר באפגניסטן, עם נוכחות מועטה של טליבאן. אפילו בתקופת שלטונו בין 1996 ל-2001, טליבאן מעולם לא היה בשליטה מלאה על הצפון, אך הפעם נראה שהוא נערך לבסס את אחיזתו עליו לפני התקדמותו לעבר הבירה.

אתמול המריא הנשיא אל מזאר-י שריף, העיר הגדולה ביותר בצפון, במטרה לגייס את תמיכת מפקדי המיליציות המקומיות שאותן דחק לשוליים לאורך שלטונו.

האו"ם אמר כי יותר מאלף אזרחים נהרגו באפגניסטן בחודש שעבר. בעקבות התפשטות הלחימה, אלפי משפחות נמלטו ממוקדי הקרבות בחיפוש אחר מקום מבטחים בבירה קאבול ובערים אחרות.

"אין לנו כסף לקנות לחם, או להשיג תרופות לילד שלי", סיפר רוכל מהעיר קונדוז, שנמלט מהעיר לקאבול אחרי כיבושה בידי טליבאן, לרשת BBC.

מקור ביטחוני מערבי אמר לרויטרס שהכבישים המובילים לקאבול, השוכנת בעמק מוקף הרים, מלאים בעקורים. לדבריו, קשה לדעת אם לוחמי טליבאן לא מסתננים לעיר. "יש פחד מפני מחבלי מתאבדים שייכנסו לרובע הדיפלומטי כדי להפחיד, לתקוף ולהבטיח שכולם עוזבים בהזדמנות הראשונה שיש להם", אמר אתמול.

קאבול עלולה ליפול בתוך 90 יום

גורם ביטחוני אמריקני אמר אתמול כי טליבאן עשוי לכתר את קאבול בתוך 30 יום ולכבוש אותה בתוך 90 יום, בהתבסס על הערכת המודיעין האמריקני המעודכנת אחרי מסע הכיבושים של טליבאן. הגורם, שדיבר בעילום שם, הדגיש כי הכוחות האפגניים עוד יכולים לשנות את המומנטום אם יגבירו את ההתנגדות שלהם.

מקור אמריקני המעורה בהערכת המודיעין אמר כי עלו בה "מגוון" תוצאות אפשריות, החל מהשתלטות מהירה של טליבאן, דרך מלחמה ממושכת ועד הסדר אפשרי בין הארגון לבין הממשלה הנוכחית.

הם אמרו את הדברים אחרי שביידן דחק במנהיגי אפגניסטן להילחם עבור מולדתם, והדגיש כי הוא לא מתחרט על החלטתו לסגת מהמדינה. הוא ציין כי ארצות הברית השקיעה באפגניסטן יותר מטריליון דולר במשך 20 שנה ואיבדה אלפי חיילים. ביידן הוסיף כי ארצות הברית מספקת סיוע אווירי משמעותי, מזון, ציוד ומשכורות לכוחות האפגניים.

עקורים בפארק ציבורי בקאבול, אפגניסטן, 10 באוגוסט 2021. רויטרס
משפחות עקורים שנמלטו מהלחימה בצפון בפארק בקאבול, שלישי/רויטרס

במסגרת הסכם הנסיגה שחתם טליבאן עם ארצות הברית בשנה שעברה, הארגון התחייב שלא להפוך שוב את אפגניסטן לבסיס טרור בינלאומי ולהימנע מתקיפת כוחות זרים. עם זאת, הוא לא הסכים להפסקת אש והתחייבותו המעורפלת לשיחות שלום עם ממשלת אפגניסטן לא הניבה שום תוצאות עד כה.

הדור הצעיר באפגניסטן, שגדל לאחר הפלישה האמריקנית בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר ולמתן המקלט למנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, חושש שההישגים בתחום זכויות הנשים והתקשורת יימחקו אם טליבאן ישוב לשלטון ויכונן מחדש משטר הלכה אסלאמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully