וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אפגניסטן: הנסיגה האמריקנית הובילה להתדרדרות הביטחונית

הנשיא גאני אמר כי העזיבה של הכוחות הזרים תפסה את כוחות הביטחון בהפתעה, אך טען שהם מסוגלים להשיג שליטה על המצב בתוך חצי שנה. עשרות אזרחים נהרגו באחת משלוש הערים שאותן מנסה טליבאן לכבוש, וגנרל בכיר בצבא הזהיר: "השלכות הרסניות לביטחון הגלובלי אם הארגון ינצח"

Afghan President Ashraf Ghani (C) looks on as he sits at the parliament in Kabul, Afghanistan August 2, 2021. REUTERS/Stringer. רויטרס
מציג אופטימיות מול הישגי טליבאן. נשיא אפגניסטן נואם בפרלמנט, אתמול/רויטרס

נשיא אפגניסטן אשרף גאני אמר את שהנסיגה הפתאומית של הכוחות האמריקניים מהמדינה הובילה להתדרדרות המצב הביטחוני, בעוד שגנרל בכיר המוביל את הלחימה בטליבאן בעיר אסטרטגית מזהיר מהשלכות "חמורות" לביטחון העולם אם הארגון הקיצוני ינצח.

"הסיבה למצב הנוכחי היא שההחלטה התקבלה בפתאומיות", אמר אתמול הנשיא בנאום שנשא בפני הפרלמנט. גאני אמר שהוא הזהיר את וושינגטון כי לנסיגה שלה לאחר 20 שנות מלחמה יהיו "השלכות". על אף שמרבית החיילים האמריקנים כבר עזבו את אפגניסטן, ארצות הברית ממשיכה לתמוך מהאוויר בכוחות הממשלה. היא תקפה אתמול יעדים של טליבאן בלשכאר גאה, אחת משלוש הערים שבהם מתנהלים בימים האחרונים קרבות עזים.

"היה לנו מצב לא צפוי בשלושת החודשים האחרונים", אמר נשיא אפגניסטן, שלאחרונה נפגש בבית הלבן עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. הוא אמר כי לממשלת אפגניסטן יש תכנית ביטחונית להבאת המצב תחת שליטה בתוך חצי שנה, והוסיף כי ארצות הברית תומכת בה. לדבריו, טליבאן לא יפעל לקידום הסדר שלום עד שהמצב הביטחוני המתדרדר יתייצב.

A military helicopter carrying Afghan President Ashraf Ghani prepares to land near the parliament in Kabul, Afghanistan August 2, 2021. REUTERS/Stringer. רויטרס
שיחות השלום תקועות. אבטחה סביב מבנה הפרלמנט בקאבול בזמן נאום הנשיא/רויטרס

שיחות השלום בין ממשלת אפגניסטן לטליבאן החלו בשנה שעברה בבירת קטאר, אבל לא נרשמה התקדמות משמעותית בין הצדדים למרות כמה סבבי דיונים. עם זאת, הם הסכימו להאיץ את השיחות בפגישה שנערכה לאחרונה בדוחא, בהשתתפות בכירים מקאבול ומטליבאן.

גאני אמר כי אנשי טליבאן לא ניתקו את קשריהם לארגוני הטרור, כפי שהתחייבו בהסכם השלום שחתמו עם ארצות הברית בשנה שעברה, והגבירו הפגיעה בנשים ופעילי חברה אזרחית. הנשיא הוסיף כי הגיעה העת שטליבאן וממשלת אפגניסטן יקבלו אחד את השני ויתקדמו לעבר פתרון של שלשום.

בטליבאן דחו את ההאשמות של גאני. "הכרזות מלחמה, האשמות ושקרים לא יוכלו להאריך את חיי ממשלת גאני, זמנו אזל, אינשאללה", אמר דובר הארגון, זביהוללה מוג'האד, בפוסט שפרסם בטוויטר.

בשטח, טליבאן מנסה לכבוש עיר מרכזית ראשונה, אחרי שהשתלט על שטחים כפריים נרחבים מאז תחילת הנסיגה האמריקנית במאי, וכן על מעברי גבול אסטרטגיים עם פקיסטן ועם איראן. לפי ההערכות, הארגון הקיצוני שולט על כמחצית משטחה של אפגניסטן.

"מלחמה בין חירות לטוטליטריזם"

בלשכאר גאה, הגנרל שמוביל את כוחות הממשלה הזהיר מהשלכות "הרסניות" אם ידו של טליבאן תהיה על העליונה. הגנרל סמי סאדאת אמר לרשת BBC כי הוא משוכנע שהארגון לא יצליח להשתלט על העיר, בירת מחוז הלמנד, אף שהוא כבש כמה אזורים בשטחה. עם זאת, הוא אמר כי טליבאן נתמך על ידי לוחמים מארגונים קיצוניים אחרים, והזהיר כי ההישגים שלהם מהווים איום מעבר לאפגניסטן.

"זה יחזק את התקווה של ארגונים קיצוניים קטנים לפעול בערים באירופה ובאמריקה, ותהיה לכך השפעה הרסנת על הביטחון הגלובלי", הזהיר הגנרל האפגני. "זאת לא מלחמה של אפגניסטן, אלא מלחמה בין חירות לטוטליטריזם".

במקביל, טליבאן ממשיך במאמצים לכבוש את העיר קנדהאר, שבדרום המדינה, אחרי שהשבית את נמל התעופה בעיר במתקפת רקטות ביום ראשון. שליטה על קנדהאר תעניק לטליבאן ניצחון אדיר, ותבסס את אחיזתו בדרום המדינה.

בעיר השלישית הגדולה הנמצאת תחת מצור, הראת, שבמערב אפגניסטן, כוחות אפגניים מיוחדים הצליחו להדוף את טליבאן מכמה אזורים, אחרי שמתחם האו"ם בעיר הותקף ביום שישי. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות תועדו תושבים ברחובות ובגגות הבתים בעיר צועקים "אללה אכבר" לאות תמיכה בממשלה.

בשל החשש ממשבר הומניטרי חריף, ממשל ביידן הודיע אתמול כי הוא יקלוט אלפי אפגנים נוספים שעבדו עם הכוחות האמריקניים במדינה. במקביל, ארצות הברית ובריטניה האשימו את טליבאן בפשעי מלחמה אפשריים אחרי דיווחים על טבח באזרחים בעיירת גבול עם פקיסטן כחלק ממעשי נקם, אך בארגון הכחישו זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully