וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן כבש כבר 65% משטח אפגניסטן, ביידן לא מתחרט על הנסיגה

בתוך שישה ימים בלבד, הארגון הקיצוני השתלט על שמונה בירות מחוזיות ומבסס אחיזה בצפון המדינה - אזור שבעבר היו מחוץ להישג ידו. למרות הקריסה המהירה של הממשל בקאבול, נשיא ארה"ב מגן על המהלך: "השקענו טריליון דולר ואיבדנו אלפי חיילים, על האפגנים להילחם על מולדתם"

לוחמי טליבאן בעמדה בעיר קונדוז, אפגניסטן, 9 באוגוסט 2021. AP
הממשל בקאבול הולך וקורס. כוחות טליבאן בעיר קונדוז, שני/AP

לוחמי טליבאן השתלטו היום (רביעי) על עיר נוספת בצפון אפגניסטן, בירת הפרובינציה השמינית הנופלת לידיהם בתוך שישה ימים בלבד, בעוד שהכוחות הזרים בהובלת ארצות הברית משלימים את נסיגתם לקראת סוף החודש.

ג'וואד מוג'אדידי, חבר מועצת פרובינציית בדחשאן, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לאחר קרב ממושך בפיזאבאד, בירת המחוז כוחות הממשלה נסוגו למחוז שכן. לדבריו, לוחמי טליבאן השתלטו על רוב שטחה של הפרובינציה והטילו מצור על בירתה לפני שפתחו אתמול במתקפה. הפרובינציה, שבצפון-מזרח אפגניסטן, גובלת בטג'יקיסטן, בפקיסטן ובסין.

"עם נפילת פיזאבאד, כל צפון-מזרח המדינה נמצא בשליטת טליבאן", אמר מוג'אדידי.

נפילתה של פיזאבאד היא מכה נוספת לממשלה בקאבול, המתקשה לבלום את המומנטום של המתקפה של טליבאן. הארגון הקיצוני מנסה להפיל את הממשלה הנתמכת על ידי המערב ולכונן מחדש משטר הלכה קיצוני, אך קצב ההתקדמות של הפתיע את הממשל ואת בעלי בריתו. בקאבול קוראים להגביר את הלחץ על פקיסטן כדי שזו תמנע מטליבאן להעביר תגבורת ואספקה מעבר לגבול. פקיסטן מכחישה שהיא תומכת בארגון.

Internally displaced families from northern provinces, who fled from their homes due the fighting between Taliban and Afghan security forces, take shelter in a public park in Kabul, Afghanistan, August 10, 2021.REUTERS/Stringer. רויטרס
באירופה חוששים מגל פליטים. עקורים שנמלטו מצפון המדינה בפארק בקאבול, אתמול/רויטרס

נפילת העיר פיזאבאד, בירת בדחשאן, אירעה בזמן שהנשיא אשרף גאני נחת במזר-אי-שריף כדי לחזק את כוחות ההגנה בעיר הגדולה ביותר בצפון, הנתונה למתקפה של טליבאן שכבר שולט על רוב שטחי המדינה. הנשיא גאני מנסה לגייס את יריביו האזוריים הוותיקים בצפון המדינה, שאותם דחק לשוליים במשך שנים כשניסה להפגין את סמכות הממשל המקומי בפרובינציות המרוחקות.

בדרום, כוחות הממשלה מנהלים קרבות עם לוחמי טליבאן באזור העיר קנדהאר ואלפי אזרחים שנמלטו מהאזורים הסמוכים מסתתרים בה, לפי אחד התושבים. במערב, מתנהלת לחימה סביב השליטה על העיר פראה, בירת הפרובינציה בעלת אותו השם, הסמוכה לגבול עם איראן.

מקור ביטחני מערבי אמר שהכבישים המובילים לקאבול, השוכנת בעמק מוקף ערים, מלאים באזרחים הנכנסים לעיר אחרי שנמלטו ממוקדי לחימה אחרים במדינה. לדבריו, קשה לדעת אם לוחמי טליבאן לא מסתננים לעיר.

"יש פחד מפני מחבלי מתאבדים שייכנסו לרובע הדיפלומטי כדי להפחיד, לתקוף ולהבטיח שכולם עוזבים בהזדמנות הראשונה שיש להם", אמר.

נשיא אפגניסטן, אשרף גאני, נוחת בנמל התעופה במזרי-א-שריף, 11 באוגוסט 2021. רויטרס
מנסה לגייס את יריביו לשעבר. נשיא אפגניסטן בעיר מאזר-י-שריף, היום/רויטרס

גורם בכיר באיחוד האירופי אמר אתמול כי כוחות הטליבאן שולטים כעת על 65% משטחה של אפגניסטן, תוך שהם מנסים לשלול מקאבול את התמיכה המסורתית של הכוחות הלאומיים בצפון המדינה. במשך שנים, הצפון היה האזור היציב ביותר באפגניסטן, עם נוכחות מועטה של טליבאן. בתקופת שלטונו בין 1996 ל-2001, טליבאן מעולם לא היה בשליטה מלאה על הצפון, אך הפעם נראה שהוא נערך לבסס את אחיזתו עליו לפני התקדמותו לעבר הבירה.

גורם ביטחוני אמריקני אמר היום לרויטרס כי טליבאן עשוי לכתר את קאבול בתוך 30 יום ולכבוש אותה בתוך 90 יום, בהתבסס על הערכת המודיעין האמריקני המעודכנת על בסיס מסע הכיבושים של טליבאן. הגורם, שדיבר בעילום שם, הדגיש כי הכוחות האפגניים עוד יכולים לשנות את המומנטום אם יגבירו את ההתנגדות שלהם.

דבריו הגיעו אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן דחק אתמול במנהיגי אפגניסטן להילחם עבור מולדתם, והדגיש כי הוא לא מתחרט על החלטתו לסגת מהמדינה. הוא ציין כי ארצות הברית השקיעה באפגניסטן יותר מטריליון דולר במשך 20 שנה ואיבדה אלפי חיילים. ביידן הוסיף כי ארצות הברית מספקת סיוע אווירי משמעותי, מזון, ציוד ומשכורות לכוחות האפגניים.

מקור אמריקני המעורה בהערכת המודיעין אמר כי עלו בה "מגוון" תוצאות אפשריות, החל מהשתלטות מהירה של טליבאן, דרך מלחמה ממושכת ועד הסדר אפשרי בין הארגון לבין הממשלה הנוכחית.

A view shows military hardware and troops during joint military drills involving Russia, Uzbekistan and Tajikistan, at the Harb-Maidon training ground, located near the Tajik-Afghan border in the Khatlon Region of Tajikistan August 10, 2021. REUTERS/Didor Sadulloev. רויטרס
במוסקבה עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות. תרגיל של צבא רוסיה בטג'יקיסטן/רויטרס

במסגרת הסכם הנסיגה שחתם טליבאן עם ארצות הברית בשנה שעברה, הארגון התחייב שלא להפוך שוב את אפגניסטן לבסיס טרור בינלאומי ולהימנע מתקיפת כוחות זרי. עם זאת, הוא לא הסכים להפסקת אש והתחייבותו המעורפלת לשיחות שלום עם ממשלת אפגניסטן לא הניבה שום תוצאות עד כה.

בכיר בשורות טליבאן אמר לרויטס כי ראש הלשכה הפוליטית, מולא עבדול גאני ברדר, נפגש אתמול עם השליח האמריקני המיוחד לאפגניסטן, זלמאי חלילזאד, בדוחא, בירת קטאר. לא נמסרו פרטים על הפגישה.

היום אמורים להיפגש נציגי "הטרויקה פלוס" - פלטפורמה בהובלת ארצות הברית, סין ורוסיה. הבכיר בטליבאן, שדיבר בעילום שם, אמר כי משלחת של הארגון תשתתף אף היא בשיחות.

אתמול, נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, אמרה כי מתקבלים דיווחים על הפרות זכויות אדם העלולות להוות פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, כולל "דיווחים מטרידים במיוחד" על הוצאות המוניות להורג של כוחות ממשלה שנכנעו.

הדור הצעיר באפגניסטן, שגדל לאחר הפלישה האמריקנית בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר ולמתן המקלט למנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן, חושש שההישגים בתחום זכויות הנשים והתקשורת יימחקו אם טליבאן ישוב לשלטון.

באירופה חוששים מגל פליטים חדש

באירופה, ההתדרדרות במצב הביטחוני באפגניסטן מעוררת דאגה מפני משבר פליטים מחודש. שר ההגירה של יוון, נוטיס מיטראצ', אמר כי האיחוד האירופי לא נמצא בעמדה להתמודד עם הישנות של משבר כמו ב-2015, ועליו לנסות למנוע מאנשים להימלט מאפגניסטן הקורסת.

השר חתם בשבוע שעבר על מכתב עם שרים מחמש מדינות נוספות באיחוד, שאמרו כי יש להמשיך בגירושם של מבקשי מקלט שבקשתם נדחו, משום שלעצור זאת כעת "יהיה מסר שגוי". עם זאת, המסר כבר החל להיסדק כשגרמניה והולנד הודיעו היום שהן יעצרו את גירושם של פליטים אפגנים בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully