וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשערי קאבול: טליבאן כבש את כל הערים המרכזיות באפגניסטן

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 11:35

הארגון הקיצוני השתלט על מעוזיה האחרונים של הממשלה, והותיר את הבירה תחת מצור. כוחות צבא נמלטו מעבר לגבול אחרי שנכנעו ללא קרב, ונמל התעופה בקאבול נותר שער היציאה היחיד. ארה"ב החלה לפנות את השגרירות, ביידן הודף את הביקורת: "על הצבא להגן על השטח של ארצו"

כוחות של טליבאן מסיירים בעיר הראת, אפגניסטן, 14 באוגוסט 2021. רויטרס
בדרך לכונן מחדש משטר הלכה אסלאמי. כוחות טליבאן ברחובות העיר הראת, אתמול/רויטרס

לוחמי טליבאן השלימו הלילה (ראשון) את כיבוש כל הערים המרכזיות באפגניסטן פרט לבירה קאבול, אחרי שהשתלטו על מאזר-א-שריף בצפון ועל ג'לאלאבאד במזרח המדינה, כולל גישה לכבישים המחברים את אפגניסטן לפקיסטן. עתה שולט הארגון על כל מעברי הגבול, ושער היציאה היחיד מהמדינה הוא נמל התעופה בקאבול, זאת בזמן תחילת פינוי השגרירויות הזרות.

"אין עימותים שמתרחשים כרגע בג'לאלאבאד מכיוון שהמושל נכנע לטליבאן", אמר גורם אפגני לסוכנות הידיעות רויטרס. "מתן מעבר לטליבאן הייתה הדרך היחידה להציל חיים", הוסיף. גורם ביטחוני מערבי אישר גם הוא את נפילת העיר.

מאז שעות הלילה, מסוקים אמריקניים החלו לפנות את הדיפלומטים מהשגרירות. "יש לנו קבוצה קטנה של אנשים שעוזבים עכשיו בזמן שאנחנו מדברים, רוב אנשי הצוות מוכנים לעזוב, השגרירות ממשיכה לתפקד", אמר גורם אמריקני, שדיבר בעילום שם. רוב הדיפלומטים האמריקנים בקאבול אמורים להתפנות בהמשך היום.

בווידאו: פליטים באפגניסטן שברחו מזירות הקרבות עם הטליבאן/צילום: רויטרס

הארגון הקיצוני החל במסע הכיבושים שלו מאז תחילת הנסיגה האמריקנית במאי. עם זאת, בימים האחרונים כוחותיו שטפו את הערים הגדולות במדינה, ורוב הפרובינציות נפלו בזו אחר זו, אחרי שהצבא האפגני נכנע במקרים רבים ללא קרב, במהירות שהדהימה את מדינות המערב.

רבים באפגניסטן חשים שארצות הברית נטשה אותם, אך הנשיא ג'ו ביידן המשיך אתמול להגן על החלטתו לבצע את הנסיגה, כפי שקבע קודמו בתפקיד הנשיא דונלד טראמפ. ביידן אישר אמש לשלוח 5,000 חיילים לאפגניסטן, כדי לסייע בפינוי אזרחים אמריקנים בצורה "מסודרת ובטוחה". הוא הוסיף כי צבא אפגניסטן הוא זה שצריך להגן על השטח שלו.

"נוכחות אמריקנית אינסופית בלבו של סכסוך אזרחי במדינה אחרת לא הייתה מקובלת עליי", מסר הנשיא הדמוקרטי בהצהרה אתמול. הפעילות הצבאית האמריקנית במדינה אמורה להסתיים עד 31 באוגוסט.

מפת הלחימה באפגניסטן. AP
מפת הלחימה באפגניסטן/AP

ההתמוטטות המהירה של הממשל הפרו-מערבי בקאבול מזכירה לרבים בארצות הברית ובעולם את נפילת סייגון, בירת דרום וייטנאם ב-1975, לאחר הסכם הנסיגה שנחתם בין האמריקנים לקומוניסטים. החשש הוא מפני מראות דומים מהשגרירות האמריקנית בקאבול, ועוד לקראת מועד סמלי - יום השנה ה-20 לפיגועי 11 בספטמבר, שבתגובה להם פלשה ארצות הברית לאפגניסטן.

היציאה החפוזה של הכוחות הזרים מזכירה גם את הנסיגה של ברית המועצות ב-1989, אחרי עשור של מלחמה כושלת לצד הממשל הקומוניסטי נגד לוחמי המוג'האדין שנתמכו על ידי ארצות הברית. הכוחות הסובייטים עזבו דרך גשר המחבר בין צפון אפגניסטן לאוזבקיסטן, והלילה פורסמו תמונות דומות, שבהן נראו כוחות צבא אפגניים נסים מעבר לגבול אחרי נפילת מאזר-י-שריף.

זוהרה, בת 60, מחזיקה בתמונה את בתה שלדבריה נהרגה על ידי טליבאן לפני חודש באפגניסטן, 12 באוגוסט, 2021. GettyImages
חוששים מחזרה של שלטון הדיכוי של טליבאן. אישה שבנותיה נהרגו/GettyImages

במכה נוספת עבור הממשל בקאבול, שני מנהיגי מיליציות שהיו אמורים להיאבק בטליבאן - עטה מוחמד נור ועבדול ראשיד דוסטום - נמלטו אף הם. נור אמר כי טליבאן קיבל את השליטה על פרובינציית בלח, שבירתה היא מאזר-י-שריף, כחלק מ"קונספירציה".

מאזר-אי-שריף היא מרכז כלכלי הנמצא קרוב לגבול עם אוזבקיסטן וטג'יקיסטן. הפעם האחרונה שטליבאן כבש את העיר הייתה בשנות ה-90.

"הם הולכים מדלת לדלת ואנחנו בבית ולצערנו איננו יכולים לעשות דבר", סיפר אחד מתושבי העיר ל-BBC. "אנחנו מאוד מפחדים. הילד שלי מאוד מפחד ואשתי בוכה עכשיו. מה עלינו לעשות מחר?".

רק לפני שלושה ימים ביקר נשיא אפגניסטן, אשרף גאני, במזר א-שריף, ואתמול הוא נשא נאום בהופעה פומבית ראשונה מאז תחילת מסע הכיבושים של טליבאן. גאני, שבניגוד לדיווחים לא התפטר, נשבע שלא לוותר על "ההישגים" שנרשמו ב-20 השנים שחלפו מאז שארצות הברית הפילה את משטר טליבאן.

טליבאן: "נגן על החיים, הרכוש והכבוד"

אלפי עקורים נמלטו בימים האחרונים מרחבי המדינה אל הבירה, מעוזה האחרון של הממשלה המתפוררת. מאות העבירו את הלילה באוהלים או במרחבים פתוחים בעיר, לצדי הכביש או במגרשי חניה. "אפשר לראות את הפחד על פניהם", אמר אחד התושבים.

ממשלות המערב האיצו בימים האחרונים את פינוי אזרחיהן מקאבול, וכן אזרחים אפגנים ששיתפו פעולה עמן לאורך המלחמה. בין אלו שיפונו נכללים עיתונאים ופעילי זכויות אדם, שנרדפו על ידי טליבאן גם כשהיה במחתרת.

בטליבאן אמרו הלילה כי ההישגים המהירים של הלוחמים בשטח מוכיחים כי הארגון זוכה לאהדה רבה בקרב האזרחים, ושלחו מסרי הרגעה לתושבים ולאזרחים הזרים. "האמירות האסלאמית, תגן, כמו תמיד, על החיים, הרכוש והכבוד, ותיצור סביבה שלווה ובטוחה עבור אומתנו האהובה", נמסר בהצהרת הארגון, שהוסיף כי לעובדי סיוע ולדיפלומטים זרים לא יאונה כל רע.

למרות ההצהרות, העדויות העולות מהשטח מספרות סיפור אחר, הדומה למה שהתרחש תחת משטר האימים של טליבאן בין 1996 ל-2001. לפי הדיווחים, נשים נדרשות שלא ללכת למקום עבודתן, לוחמי טליבאן חוטפים ילדות לחיתון ואנשי כוחות הביטחון מוצאים להורג בהמוניהם.

הקהילה הבינלאומית הזהירה כי ניסיון העלייה לשלטון של הנהגת טליבאן בכוח לא יתקבל. עם זאת, לפי ההישגים שצובר הארגון בלוחמה מול צבא אפגניסטן, נראה כי לאנשיו אין אינטרס לעשות ויתורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully