וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אפגניסטן נמלט מהמדינה, טליבאן השתלט על ארמון הנשיאות בקאבול

עודכן לאחרונה: 15.8.2021 / 20:54

הארגון הודיע כי ארמון הנשיאות בידיו ודחה את האפשרות לממשלת מעבר, אחרי הסתלקות הנשיא גאני, והוא מתכנן להכריז על הקמה מחודשת של "אמירות אסלאמית". מדינות המערב מפנות במהרה את אזרחיהן, והשגריר האמריקני לקח את הדגל מהשגרירות. בלינקן: "זה לא כמו סייגון"

נשיא אפגניסטן אשרף גאני ושר ההגנה בפועל מבקרים כוחות בבירה קאבול, 14 באוגוסט 2021. רויטרס
השלטון קרס. הנשיא גאני (מימין) לצד שר ההגנה בסיור בקאבול, אתמול/רויטרס

נשיא אפגניסטן אשרף גאני ובכירים אחרים נמלטו יום (ראשון) מהמדינה - כך אמרו גורמים רשמיים בקאבול, שמכותרת מאז שעות הבוקר על ידי לוחמי טליבאן ושממנה בורחים דיפלומטים ואזרחים מערביים. בכירים בטליבאן, שכבש את רוב שטחי המדינה בימים האחרונים, אמרו לאחר שעות אחדות כי ארמון הנשיאות בידיהם ודחו את הרעיון של הקמת ממשלת מעבר כפי שדווח בתחילת היום.

הארגון הקיצוני אמר כי הוא מתכנן להכריז מארמון הנשיאות על הקמת האמירות האסלאמית של אפגניסטן. זה היה שמה הרשמי של המדינה בתקופת שלטונו הקודמת בין 1996 ל-2001. הממשלה הרשמית, או מה שנותר ממנה, טרם התייחסה להכרזה על נפילת המשטר, אך עבדוללה עבדוללה, ראש צוות המשא ומתן עם טליבאן, התייחס לגאני כאל הנשיא לשעבר בהצהרה שפרסם והאשים אותו במצב במדינה.

לפי חלק מהדיווחים, גאני ברח לטג'יקיסטן השכנה, יממה אחרי שנשא נאום לאומה ובו הבטיח להמשיך להיאבק בטליבאן. טליבאן דרש את לכתו של הנשיא, שבו ראה בובה מערבית, ואת העברת השלטון לידיו בתוך ימים על מנת להימנע מהסתערות על קאבול. אחרי הדיווחים על בריחת הנשיא, הארגון הורה לאנשיו להיכנס לאזורים בעיר שמהם נסוגו כוחות הביטחון כדי למנוע "כאוס" ומעשי ביזה.

משרד הפנים ועדי ראיה דיווחו על ירי בעיר לאחר מכן ובית חולים בעיר אמר כי פונו אליו 40 פצועים מעימותים בעיר המלאה בעקורים ממוקדי לחימה אחרים.

עשן מיתמר בסמוך לאזור השגרירות האמריקנית בקאבול, אפגניסטן, 15 באוגוסט 2021. AP
עשן מיתמר מאזור השגרירות האמריקנית בקאבול, היום/AP

במקביל, ארצות הברית, בריטניה, גרמניה ומדינות אחרות ממשיכות בפינוי אזרחיהן מקאבול ואזרחים אפגנים ששיתפו פעולה עם הכוחות הזרים. השגרירות האמריקנית תעבוד במתכונת מצומצמת מנמל התעופה בקאבול, שמאובטח על ידי נאט"ו, והדיפלומט האמריקני הבכיר במדינה פונה במסוק, כשהוא לוקח עמו את דגל ארצות הברית על מנת למנוע את השחתתו בידי תומכי טליבאן.

נמל התעופה בקאבול נותר שער היציאה היחיד מהמדינה אחרי שטליבאן השתלט על כל מעברי הגבול במהלך הימים האחרונים, ולפי תיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות ניכר כאוס במקום. בכיר בנאט"ו אמר כי אין יותר טיסות מסחריות בנמל, ורק מטוסים צבאיים מורשים לפעול.

בווידאו: כוחות הטלביאן נכנסים לקאבול/מתוך טוויטר ורויטרס

רבים באפגניסטן ובמערב חוששים שההתקדמות שנעשתה בשני העשורים האחרונים תירמס על ידי טליבאן, שבימי שלטונו הקודם אסר על נשים לצאת מבתיהן ללא ליווי של בן משפחה זכר וסקל באבנים מי שעבר על חוקי השריעה. ברמז למה שאולי עתיד לבוא, פרסומות קיר של נשים בקאבול נצבעו הבוקר ונמחקו, אף שבאופן רשמי הארגון מנסה להציג פנים מתונות יותר.

מוחמד סהיל שאהין, בכיר בארגון, אמר לרשת BBC כי טליבאן יגן על זכויות נשים וכן על חופש העיתונות והדיפלומטים הזרים. לדבריו, נשים יורשו לצאת מבתיהן ללא ליווי וללכת לעבודה, אך יידרשו לחבוש כיסוי על ראשן.

"אנחנו מבטיחים לאזרחים, במיוחד בעיר קאבול, שהרכוש והחיים שלהם בטוחים", אמר. "ההנהגה שלנו הנחתה את הכוחות שלנו להישאר בשערי קאבול, ולא להיכנס לעיר. אנחנו ממתינים להעברת שלטון חלקה". הוא הוסיף כי הוא מצפה שזה יקרה בתוך ימים.

מלאלה יוספזאי, הפעילה הפקיסטנית לחינוך נשים שנורתה על כך שהתבטאה נגד הדיכוי מצד הטליבאן, אמרה כי היא "בהלם מוחלט" מהאירועים המתחוללים באפגניסטן. "המעצמות הגלובליות, האזוריות והמקומיות חייבות לקרוא להפסקת אש מיידית, לספק סיוע הומניטרי דחוף ולהגן על פליטים ואזרחים", אמרה.

מפת הלחימה באפגניסטן. AP
מפת הלחימה באפגניסטן/AP

בטליבאן אמרו מוקדשם יותר היום כי הארגון הורה ללוחמיו להימנע מאלימות, לאפשר מעבר בטוח לאזרחים ממנה ולבקש מנשים לעבור לאזורים בטוחים. "לא נפגע בחיים, ברכוש או בכבוד של אף אחד וחייהם של אזרחי קאבול לא יהיה בסכנה", הבטיחו בארגון.

בקאבול נרשמה פאניקה רבה מאז שעות הבוקר, לאחר הידיעות על נפילת המעוזים ההאחרונים של הממשלה. אלפי עקורים נמלטו בימים האחרונים מרחבי המדינה אל הבירה. מאות העבירו את הלילה באוהלים או במרחבים פתוחים בעיר, לצדי הכביש או במגרשי חניה. "אפשר לראות את הפחד על פניהם", אמר אחד התושבים.

תושבים סיפרו כי רחובות רבים בבירה קאבול מלאים במכוניות של נוסעים הנסים לביתם או לנמל התעופה. "חלק מהאנשים השאירו את המפתחות במכוניות שלהם והחלו ללכת ברגל לנמל התעופה", סיפר אחד התושבים בשיחה עם רויטרס. אחר אמר: "אנשים הולכים הביתה מחשש ללחימה".

המהירות שבה התמוטטה ממשלת אפגניסטן הדהימה את העולם. רק בשבוע שעבר, המודיעין האמריקני העריך שטליבאן תוכל להחזיק מעמד לפחות שלושה חודשים. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שסופג ביקורת חריפה על הנסיגה החפוזה ותוצאותיה, הורה לשלוח כ-5,000 חיילים שיעזרו בפינוי הדיפלומטים האמריקנים. הבוקר הם פונו במסוקים מהשגרירות המבוצרת לנמל התעופה. עשן היתמר מהאזור אחרי שצוות השגרירות שרף מסמכים חשובים.

שר החוץ של ביידן, אנתוני בלינקן, ניסה להגן על הנסיגה. הוא אמר לרשת CNN כי לארצות הברית אין עוד אינטרס להישאר באפגניסטן, ודחה את ההשוואות בין האירועים בסייגון, בירת דרום וייטנאם, לאחר הנסיגה האמריקנית, ולאלו בקאבול. "זאת לא סייגון, המשימה האמריקנית הצליחה במניעת מתקפות נוספות על ארצות הברית", התגונן.

בלינקן אמר כי וושינגטון השקיעה מיליארדי דולרים, תחת ארבעה ממשלים שונים, לחיזוק כוחות ממשלת אפגניסטן והעניקה להם יתרון על פני טליבאן - אך הם כשלו בעצירת הבליץ של הארגון הקיצוני. "מה שאנחנו רואים בפועל הוא שהכוח לא הצליח להגן על המדינה", אמר בלינקן. "וזה קרה מהר הרבה יותר ממה שציפינו".

תושבים ממתינים בתור למשיכת כסף בבנק, קאבול, אפגניסטן, 16 באוגוסט 2021. AP
תושבים ממתינים בתור למשיכת כסף בבנק בקאבול, היום/AP

ברחבי העולם עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות באפגניסטן, שהייתה עד לפני 20 שנה כר פורה לתכנון פיגועי טרור נגד המערב. המדינה שוכנת באזור אסטרטגי, והיא גובלת בסין, באיראן וברפובליקות הסובייטיות לשעבר במרכז אסיה.

רוסיה, שקיימה בימים האחרונים תרגיל צבאי גדול בטג'יקיסטן השכנה, אמרה כי אין בכוונתה לפנות את השגרירות בקאבול וכי היא מצפה לעבוד עם הממשל הזמני, אף שהבהירה שהיא טרם מכירה בו. בשנים האחרונות אירחה מוסקבה כמה משלחות של טליבאן, שפעל נמרצות להרגעת המעצמות האזוריות.

גם איראן השיעית, שיחסיה עם משטר טליבאן הסוני היו מתוחים ואף הגיעו לסף מלחמה, הנמיכה את הטון נגד הארגון הקיצוני ששלח את נציגיו לטהראן בשבועות האחרונים. בשנים האחרונות דווח על שיתוף פעולה ביניהם נגד שלוחת דאעש באפגניסטן, שבה הם רואים איום משותף. בנוסף לכך, טהראן שואפת ליציאת כל הכוחות האמריקניים ממרכז אסיה והמזרח התיכון.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כינס ישיבת חירום כדי לדון במצב באפגניסטן, וקרא לקהילה הבינלאומית שלא להכיר בשלטון החדש. שר החוץ בממשלתו, דומיניאק ראב, הביע את "חששותיו העמוקים" מהעתיד העומד בפני המדינה. "זה קריטי שהקהילה הבינלאומית מאוחדת בקריאה לטליבאן להפסיק את האלימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully