וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת החקלאים: מפגינים ניסו לחבל בגדר גבול לבנון

עודכן לאחרונה: 17.8.2021 / 14:25

כאלף חקלאים מפגינים במושב אביבים הסמוך לגבול לבנון נגד רפורמת ייבוא המזון בחוק ההסדרים. במסגרת המחאה התקרבו לגדר ונתקלו בכוחות צה"ל ויס"מ. "התכנית תביא לחיסול החקלאות בישראל ותתרום רק לרשתות השיווק והיבואנים", טען מזכ"ל התאחדות החקלאים

כאלף חקלאים מרחבי הארץ הפגינו היום (שלישי) במושב אביבים הסמוך לגבול לבנון, במחאה על רפורמת ייבוא המזון בחוק ההסדרים. במהלך המחאה התקרבו החקלאים לגבול והתעמתו עם כוחות צה"ל ויס"מ שניסו למנוע מהם לחבל בגדר.

מצה"ל נמסר כי "במהלך התקהלויות מפגינים באזור אביבים, מספר מפגינים חיבלו בגדר הגבול, חצו אותה בכמה מטרים לתוך מובלעת בשטח ישראל והוחזרו באופן מידי על ידי כוחות משטרה. לא התבצעה חצייה של הגבול לשטח לבנון. כוחות צה"ל פרוסים במרחב ומסייעים למשטרת ישראל בשמירה על הסדר".

מחאת החקלאים בגבול לבנון17 באוגוסט 2021. דוד כהן, פלאש 90
"לא נגד שינויים, אבל לא ככה". מחאת החקלאים בגבול לבנון, היום/פלאש 90, דוד כהן

בהמשך להפגנות הקודמות, החקלאים קראו לממשלה להגיע להסכם ולא לפעול באופן חד-צדדי. "הרפורמה של שרי האוצר והחקלאות תגרום לחיסול החקלאות בישראל, לא תוריד מחירים לאזרחים - אלא רק תעשיר את רשתות השיווק והיבואנים", אמר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן.

"במקום לטפל בבעיות האמיתיות - הרווח החזירי של רשתות השיווק, שמרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי, ובפערי התיווך שמייקרים את המחירים, בוחרים השרים לפגוע במגדלי הביצים, הפירות והירקות ששומרים בגופם על הגבולות", טען. "מכסות הגידול הן נכס כלכלי וממשלה לא יכולה לקחתן סתם כך, מתוך גחמה וללא פיצוי לחקלאים שיאבדו מידית את פרנסתם. אנחנו לא נגד שינויים, אבל לא ככה - בלי הידברות ובמסגרת חוק ההסדרים".

עוד בוואלה!

מהרכבת הקלה ועד מחירי הפירות והירקות: כל הרפורמות שאושרו בתקציב החדש

לכתבה המלאה
מחאת החקלאים בגבול לבנון17 באוגוסט 2021. דוד כהן, פלאש 90
החקלאים מחבלים בגדר, היום/פלאש 90, דוד כהן
בווידאו: חקלאים מתעמתים עם חיילים בגבול לבנון/צילום: מערכת חמ"ל והחקלאים

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, חיזק את דבריו. "אנו החקלאים ששומרים על גבולות המדינה מכל משמר לא ניתן שהמדינה תפקיר את הפרנסה שלנו, של אלפי משפחות בגבול הצפון או הדרום. אנו כיפת הברזל האנושית של ההתיישבות בגבולות המדינה. ודווקא אותנו מקריבה מדינת ישראל על מזבח פערי התיווך בהם אין אנו אשמים כלל".

"לא ניתן לממשלת ישראל להפקיר את חקלאי המדינה או אזרחיה ברפורמה מסוכנת כדי שנהיה תלויים בחסדי היבואנים. רפורמה בחקלאות עושים בהידברות ובהסכמות לא בהנחתות בחוק ההסדרים", הדגיש.

מורן דדוש, לולן ממושב גורן אמר כי "אנחנו נמצאים כאן היום כדי לומר למדינת ישראל שלא נוותר על הפרנסה שלנו. על העתיד שלנו. אני דור שלישי למגדלי ההטלה. כל חיי גרתי על הגבול על בסיס הציונות, ביטחון המזון המדינה. לא ניתן למדינת ישראל ולראש הממשלה נפתלי בנט להפקיר אותנו. זוהי מלחמת הקיום על הפרנסה שלנו. על הבית".

מחאת החקלאים בגבול לבנון17 באוגוסט 2021. דוד כהן, פלאש 90
מחאת החקלאים בגבול לבנון, היום/פלאש 90, דוד כהן

בחודש שעבר הכריזו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר על רפורמת הענק בחקלאות, שמטרתה העיקרית להגדיל את התחרות בענף באמצעות פתיחת שוק הפירות והירקות לייבוא וביטול התכנון בענף הביצים. זאת במסגרת השינויים המבניים הנלווים לחוק התקציב לשנים 2021-2022.

לפי הרפורמה, הגדלת הייבוא של פירות, ירקות וביצים תתאפשר באמצעות ביטול מכסים לפי מתווה הדרגתי על פני חמש שנים וביטול מיידי של מכסין במוצרים כמו ביצים, אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד. במקביל, תצומצם הרגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית. מנגד, הרפורמה מציעה שינוי של מבנה התמיכה בחקלאות - מתמיכה עקיפה לתמיכה ישירה, כפי שנהוג במדינות OECD רבות.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully