וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאים חסמו צמתים ברחבי הארץ: "הרפורמה תחזיר אותנו 70 שנה אחורה"

מאות הפגינו נגד הפחתת המכסים על ייבוא פירות וירקות שמקדמת הממשלה במסגרת חוק ההסדרים. בין היתר, הם שיבשו את התנועה בצומת הגומא ומגידו בצפון, ביל"ו במרכז וגילת בדרום, והשליכו ביצים לכביש. השר ליברמן: "השלכת ביצים, פירות וירקות על הכבישים לא תטיב עם הצרכנים"

כ-2,000 חקלאים הפגינו הבוקר (חמישי) ברחבי הארץ נגד הרפורמה שמקדם משרד האוצר. בשמונה צמתים מרכזיים מהצפון ועד לדרום, שפכו המפגינים ירקות וביצים ושיבשו את התנועה עם כלים חקלאיים. דרישת המפגינים היא לעצור את העלאת המכסים ופתיחת הרגולציה ליבוא פירות וירקות במסגרת חוק ההסדרים, שלדבריהם תפגע במשק הישראלי, ולקדם רפורמה חלופית שתוסכם במשותף.

ההפגנות המרכזיות בצפון התקיימו בצמתים הגומא, חפר, מגידו וכברי. במרכז הייתה הפגנה אחת מרכזית, בצומת ביל"ו, ובדרום הגיעו החקלאים עם טרקטורים לגילת ועין יהב. מוקד נוסף היה בפצאל שבבקעת הירדן. בצומת הגומא, מגידו, ביל"ו וגילת נחסמו דרכים לתנועה.

מחאת חקלאים נגד רפורמת משרד האוצר, צומת כברי, 29 ביולי 2021. אלי אשכנזי
רוצים הסכם משותף. מפגינים בצומת כברי/אלי אשכנזי

אחד המפגינים, שמעון ביטון ממושב אביבים, אמר לוואלה! כי "קוראים לנו קרטל ומאפיונרים של תיירות. בעלי רשתות המזון מתעשרים וקונים חברות תיירות, ואנחנו ששומרים על הגבולות המאפיונרים? אנחנו כיפת הברזל של המדינה. ​נילחם עד טיפת דמנו האחרונה".

"המאבק רק מתחיל", הוסיף ביטון. "פקידונים מוחקים עבודה של 60 שנה. ביצה יוצאת מהלול באביבים ב-45 אגורות, למה היא נמכרת בסופר בשקל? המושחתים נותנים לטייקונים להתעשר. נבוא לתל אביב ונמכור את הביצים במחיר האמיתי שלהם".

"מדובר ביריית הפתיחה", אמרו בהנהגת החקלאים. "מהלך חד-צדדי ברפורמה בחקלאות בחוק ההסדרים, ללא הסכם - יחזיר את ישראל 70 שנה אחורה, יערער את חוסנה וביטחונה ויתלה את יכולתה להאכיל את אזרחי ישראל במזון טרי ואיכותי בחסדיו של ארדואן. אנחנו בעד רפורמה, אבל לא חד-צדדית ולא במסגרת חוק ההסדרים אלא תוך כדי הידברות לכדי הסכמות".

עוד בוואלה!

מאבוקדו ועד לביצים: חיסכון של 840 שקל למשפחה

לכתבה המלאה
בווידאו: מחאה ארצית נגד הרפורמה בחקלאות/צילום: יואב איתיאל ואלי אשכנזי

שר האוצר, אביגדור ליברמן מסר בתגובה למחאה כי: "השלכת ביצים, פירות וירקות על הכבישים תוך חסימת הדרכים לא תטיב עם הצרכנים, לא תביא להגדלת התוצרת או רמת הצריכה בשום צורה אלא רק תפגע בהם בדרכים נוספות. צר לי שהחקלאים בוחרים שלא להתמקד בגופו של עניין ובשאלה המטרידה ביותר - מדוע ב-20 שנה האחרונות מחירי הפירות עלו בלמעלה מ-100%, הירקות בלמעלה מ-80%, והצריכה ירדה ב-20%?"

"רק נזכיר שהרפורמה שאנחנו מביאים מעניקה הטבות חסרות תקדים לחלקאים בין היתר: תמיכה ישירה של מיליוני שקלים, הוזלה משמעותית בחומרי ההדברה והדישון, סימון תוצרת הארץ והשקעת מיליארדים במחקר ופיתוח בדרך להסבת החקלאות לחדישה ומתקדמת".

מחאת החלקאים בצומת כברי 29 ביולי 2021. יואב איתיאל
ביצים הושלכו לכביש. מחאת החקלאים בצומת כברי/יואב איתיאל

נבחרי ציבור שונים לוקחים חלק במחאה. ‏ח"כ יעל רון בן משה מכחול לבן השתתפה בהפגנה בצומת כברי. "רפורמה עושים רק בשיתוף ולא בהנחתות. אסור להנחית גזרות שייגרמו לקריסת ענפים או סגירת משקים חקלאיים", טענה. "לא ניתן יהיה לתקן זאת בעתיד ולכן זה הזמן להתכנס לדיונים מרתוניים ולהגיע להבנות. בלי חקלאות אין ציונות, זאת לא קלישאה - אלו העובדות".

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע, הגיע גם הוא למחאה שהתקיימה בעמק חפר. הוא הביע התנגדות לתכנית: "הרפורמה המתוכננת תפגע אנושות בענף החקלאות ובאלפי המשפחות שמתפרנסות ממנו. בניגוד למה שמספרים לכם, היא לא תוריד את העלות לצרכן. אני וחברי לסיעת העבודה נמשיך להיאבק למען המרחב הכפרי ואני מקווה שבימים הקרובים נבשר על הסכמות כדי שלא נאלץ להגיע לימים מאתגרים לקואליציה".

ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה, טען כי "שר החקלאות מתעקש. יש פיצוץ במשא ומתן. ישבנו עם כולם ולא יצא שום דבר. אנחנו נמשיך ונילחם, עד היום האחרון שלנו".

מחאת החלקאים בצומת כברי 29 ביולי 2021. יואב איתיאל
מחאת החקלאים בצומת כברי/יואב איתיאל

לפני שבוע הכריזו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר על רפורמת הענק בחקלאות, שמטרתה העיקרית להגדיל את התחרות בענף באמצעות פתיחת שוק הפירות והירקות לייבוא וביטול התכנון בענף הביצים. זאת במסגרת השינויים המבניים הנלווים לחוק התקציב לשנים 2021-2022.

לפי הרפורמה, הגדלת הייבוא של פירות, ירקות וביצים תתאפשר באמצעות ביטול מכסים לפי מתווה הדרגתי על פני חמש שנים וביטול מיידי של מכסין במוצרים כמו ביצים, אבוקדו, שום, אפונה, שעועית תאנים, אננס ארטישוק ועוד. במקביל, תצומצם הרגולציה לייבוא פירות וירקות באמצעות אימוץ תקינה אירופאית. מנגד, הרפורמה מציעה שינוי של מבנה התמיכה בחקלאות - מתמיכה עקיפה לתמיכה ישירה, כפי שנהוג במדינות OECD רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully