וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד למה שמצטייר, לבנט יש תכנית סדורה ואמיצה למלחמה בקורונה

בן כספית

14.8.2021 / 9:30

רה"מ יודע שיהיו כאן עשרות מתים ביום אבל הוא לא נרתע, מתוך אמונה שהחיסון השלישי יספק הגנה. הוא בחר להשקיע כסף במערכת הבריאות לדורות קדימה וקיבל החלטה שמכילה הימור לא פשוט. בנט מסתכל בלבן של העיניים של מקדם ההדבקה, ונשבע למעוך אותו מבלי לפגוע במשק

בפעם הקודמת שקראתם כאן עליו, הוא היה מבסוט. עכשיו הוא בלחץ. ראש הממשלה נפתלי בנט עובד כמו משוגע. בניגוד למה שמצטייר כלפי חוץ, יש לו תוכנית סדורה, מורכבת, אמיצה, אולי קצת אמיצה מדי. בנט קיבל החלטה די מדהימה שמכילה הימור לא פשוט. הוא מסתכל בלבן של העיניים של ה-R, מקדם ההדבקה המפורסם, ונשבע למעוך אותו בלי לפגוע במשק.

הבעיה היא שה-R הזה לא בדיוק פראייר וכרגע לא ברור מי ימעך את מי. אבל בנט נלחם. כמעט לבד. היחידה שזורקת את עצמה על הגדר היא איילת שקד, שאמרה השבוע דברים נכונים וחטפה על זה זובור פומבי. אבל היא צודקת ובנט פועל בכיוון הזה בדיוק: ניסיון למצוא נוסחה שתאפשר "לשבור את הגרף" בלי לשבור שוב את המשק והכלכלה.

מבחינת בנט, 200 מיליארד השקלים שנתניהו זרק לתוך הציבור באמצעות חל"ת זה כסף רע, חוב ענק, סכום עצום שיכול להציל חיים של 400 אלף ישראלים (על פי תחשיב שחצי מיליון שקל יכולים להציל חיי אדם בדרכים רבות: מעיל רוח לנגמ"ש נמר, הכנסת תרופות לסל התרופות, תנאי מחיה סבירים לקשישים במוסדות וכו'). בנט נשבע לשפוך את הכסף לתוך מערכת הבריאות לצורך בנייה ולהתנפל על מקדם ההדבקה עם החיסון השלישי.

ראש הממשלה, נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה במשרד החוץ, ירושלים 8 באוגוסט 2021. אוהד צויגנברג, אתר רשמי
היה מבסוט, עכשיו הוא בלחץ. בנט/אתר רשמי, אוהד צויגנברג

הוא יודע שיהיו כאן מתים. הוא יודע שיהיו כאן עשרות מתים ביום. בקצב שהיה בפעם הקודמת, אולי יותר. אבל הוא לא נרתע. הוא מאמין שהוא נותן לישראלים כלים להתגונן באמצעות החיסון השלישי. הוא מספק לישראלים חליפת הגנה שאין באף מקום בעולם. ישראל היא חלוצת החיסון השלישי ובנט אמר לראש ה-CIA ויליאם ברנס ביום רביעי שיגיד לנשיא ג'ו ביידן ללכת בכל הכוח על החיסון השלישי. למחרת, ביום חמישי, הוא קיבל נתונים לפיהם מנת החיסון השלישית, הבוסטר, מביאה את המחוסן למצב אופטימלי, לרמת נוגדנים חסרת תקדים, גבוהה אפילו יותר מכפי שהייתה אחרי שני החיסונים הראשונים.

התכנית של בנט וקבינט הקורונה מפורטת, מורכבת, בנויה על הערכות ותקוות אבל אמיצה מאוד. בבסיסה, מה לא לעשות: לא לחזור על שריפת הר המזומנים שנתניהו שרף על חל"ת. להשקיע את הכסף במערכת הבריאות כדי לשדרג אותה לדורות קדימה. לא להגדיל את החוב שנוצר בגלי הקורונה הקודמים ולא לשעבד את העתיד של ילדינו ונכדינו רק כי יש כאן קצת יותר ממיליון ישראלים שהחיסון לא בא להם טוב בעיניים.

בגדול, מה שאיילת שקד אמרה השבוע, משקף את הלך הרוח בקבינט בכלל ובסביבת בנט בפרט. כן, ניהול מדינה זה ניהול סיכונים. צריך להיאבק בשיניים ובציפורניים על הכלכלה לצד הענקת כל התנאים לכל האזרחים לשמור על הבריאות ולהגן על החיים. זה נשמע פשוט. בתכל'ס, זה מסובך.

עוד בוואלה!

הדרישה מבתי החולים אינה דמי שתיקה, אלא ראש ממשלה שמחפש גיבוי

לכתבה המלאה
בנט: "המנה השלישית קריטית לגל הגילים"/מערכת וואלה!

פונקציית המטרה שסימן הקבינט בהובלת בנט הוא להמשיך לשמור על תפקוד המשק והחיים בלי להגיע לאי ספיקת מערכת הבריאות. בנט מודע שימותו כאן לא מעט אנשים בקרוב, אבל ממוקד בהצלתם של הרבה יותר אנשים בראייה הרחבה ולטווח הבינוני והארוך. באותה מידה שאי אפשר למנוע מאנשים לרוץ לתוך כביש מהיר, כך אי אפשר להכריח אנשים להתחסן, אבל אפשר בהחלט לדרוש מהם להיות אחראים לעצמם. אחוז הלא מחוסנים מקרב החולים קשה והמתים הוא גבוה, והוא ילך ויגדל. מה שהקבינט אומר להם בעצם זה, "עם כל הכבוד, אנחנו סיפקנו לכם את כל הכלים להתגונן, אבל סירבתם. אז אתם משלמים את המחיר, במקום שכל עם ישראל ישלם אותו". ככה פשוט.

בנט מנסה להרוויח זמן כדי לשבור את גרף התחלואה בטרם יגיע לאי ספיקת המערכת. הפעולות שהממשלה נוקטת משתרעות על כמה מרחבים: ראשית, תכנית להגדלת הספיקה. בנט משוכנע שזה יכול לקרות מידית, כבר עכשיו, כבר בגל הנוכחי. משרד הבריאות התחייב להביא את ספיקת המערכת ל-8,000 מאושפזי קורונה, מחציתם קשים. בנט נותן לעצמו פקטור שלילי של 50%. גם אם יביאו לו אפשרות ל-2,000 קשים, הוא חושב שזה יספיק.

הדבר הבא הוא אישור של הצט"מ (צוות טיפול במגיפות) לתת את הבוסטר השלישי. בנט עבד על זה קשה. בסוף, קיבל. ישראל הראשונה בעולם וכולם צופים בנו. עכשיו הוא שואף לקבל הרחבה לגילאי 40 ומעלה. בנט יהיה מרוצה גם אם זה יהיה 50 ומעלה. זה יעשה, לדעתו, את ההבדל. לצורך הזה הוא "ישב" על אלברט בורלא מנכ"ל פייזר חמש פעמים ביום, אבל פחות תיקשר את זה. בשורה התחתונה, יש מספיק חיסונים.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בדיון 40 חתימות במליאת הכנסת, 2 באוגוסט 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"הוא, כרגיל, מאשים את כולם. הוא מלך החצופים". נתניהו/דוברות הכנסת, דני שם טוב

האלמנט הנוסף הוא החזרת התו הירוק. על פי בנט ושריו, זה מהלך חכם כי הוא מפחית תחלואה ומעודד התחסנות. לא, הוא לא יסגור את החתונות, כי אז אנשים יתחתנו באירועים פרטיזניים לא מפוקחים. כשיש אירוע מפוקח עם תו ירוק, אין בו הדבקה, על פי בנט. לכן, אין סיבה להיכנע לפופוליזם ולסגור אירועים מפוקחים. התו הירוק אמור לספק את הסחורה. הבעיה? היא טרם סופקה. המספרים ממשיכים להיות בשמיים. בנט מודע לזה, אבל אופטימי.

האם יינקטו צעדים נגד הלא מתחסנים? לא. אבל יקשו עליהם יותר ויותר. צעדיהם יוגבלו. הם ימצאו את עצמם מכתתים רגליים לבדיקות שונות ומשונות כדי להשתתף באירועים. בנוסף לכל זה, שוק הבדיקות נפתח והופרט. בנט חלם על זה עוד מהאופוזיציה. יש היום יכולת לבצע מאות אלפי בדיקות ביום, לקבל תוצאה תוך רבע שעה וכל זה בשוק הפרטי. במקרה של ילדים מתחת לגיל 12, בחינם. זה יגדיל מאוד את מספר המאומתים בזמן הקרוב, אבל מצד שני ינחית מכה על ה-R.

בסוף, זה הסיפור. בנט רוצה לתת ל-R הזה כמה שיותר מכות, להוריד לו את הראש ולהדביר את המגיפה. הוא יודע, שבסוף מי שעלול לאבד את הראש זה הוא עצמו. זה לא מרפה את ידיו, לפחות עכשיו. הוא מוכן בכל רגע ללחוץ על הברקס, אם יחשוב שאיבד שליטה, או תקווה. הוא עוד לא שם, לדעתי הוא גם לא קרוב לשם. הוא נחוש. למנוע את המשך שפיכת המזומנים לתוך מדורה חסרת תכלית והרס המשק.

מתעלם מנתניהו

מנתניהו הוא מתעלם. אנשיו יודעים את הסטטיסטיקה בעל פה. "הדלתא נחתה בישראל בסוף מרץ", אומר אחד ממקורביו של בנט, "והתפתחה ביתר שאת באפריל ובמאי. ממשלת בנט הושבעה ב-13 ביוני. עוד קודם, נתניהו סגר את מגן אבות, סגר את מפקדת אלון וחיזלש את כל הקורונה כשהדלתא כאן בחגיגה. אנחנו נכנסנו לתוך הקטסטרופה כשהמדינה פתוחה לגמרי, שדה התעופה שוקק וכולם חוגגים. אז עכשיו הוא, כרגיל, מאשים את כולם. הוא מלך החצופים".

הסבירות לעבור את החגים בלי סגר או גזירות קשות מוערכת על ידי גורמים בכירים בקבינט בכ-70%. אני מקווה שאף אחד לא יבנה את המספר הזה. הכל יכול להתהפך כאן על כולנו בכל רגע נתון. בנט מושקע בהרפתקה הזו מלא-מלא, ההימור שלקח על עצמו לא פשוט, הוא יודע את זה, הוא לא בורח מזה, הוא עובד בזה כל יום, כל היום. מדי פעם הוא נתקל בפייק כמו הפרסום על האיום ששיגר למנהלי בתי החולים, ובקושי יש לו זמן להכחיש. הוא יודע שהקרב הוא עכשיו לחיים או למוות בינו ובין ממשלתו לבין הנגיף המתעתע והמוזר ביותר שהגיע לכאן אי פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully