וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: הפרלמנט אישר חוק שעשוי להגביל את התקשורת במדינה

הממשלה הלאומנית טוענת שהחוק נועד למנוע השפעה רוסית וסינית על התקשורת במדינה, אך באופוזיציה רואים בו ניסיון להשתיק ערוץ ביקורתי שבבעלות אמריקנית. בארה"ב מודאגים: "עוקבים מקרוב אחרי החקיקה"

הפגנה למען חופש הביטוי בוורשה, פולין, 10 באוגוסט 2021. AP
הפגנה בוורשה למען חופש הביטוי בפולין, שלישי/AP

הפרלמנט של פולין העביר אמש (רביעי) חוק חדש שמגביל את הבעלות הזרה על כלי תקשורת במדינה. הממשלה הלאומנית טוענת שהוא חיוני למניעת חדירה רוסית או סינית לענף התקשורת במדינה, אך לפי האופוזיציה החוק נועד להשתיק את הערוץ TVN, הביקורתי כלפי הממשלה.

הערוץ, הנצפה ביותר בפולין, נמצא בבעלות חברת "דיסקברי" האמריקנית, וארצות הברית הביעה חשש מהחוק החדש. וושינגטון וורשה הן בעלות ברית קרובות, אך הרפורמות השנויות במחלוקת שהעבירה מפלגת השלטון "חוק וצדק" עלולות להעיב על היחסים עם הממשל הדמוקרטי של הנשיא ג'ו ביידן. גם באיחוד האירופי מודאגים משחיקת חופש העיתונות בפולין והפגיעה בעצמאות מערכת המשפט במדינה.

לאחר ההצבעה אתמול, נרשמו עימותים מחוץ לפרלמנט בוורשה. כמה בני אדם נעצרו. ביום שלישי אלפים הפגינו ברחבי פולין נגד החוק, שבעיני מבקרי הממשלה הוא שלב נוסף בשחיקת הדמוקרטיה הפולנית, בדומה לנעשה בהונגריה של ויקטור אורבן.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, אמר הבוקר כי החוק החדש לא מכוון נגד תחנה כזו או אחרת. "אין לנו שום כוונות ביחס לערוץ טלוויזיה ספציפי, מדובר רק בהידוק התנקות, כך שלא יקרה מצב שבו חברות מחוץ לאיחוד האירופי יוכלו לרכוש כלי תקשורת בפולין", אמר במסיבת עיתונאים.

הממשלה התקשתה לקיים הצבעה אחרי שאיבדה את הרוב הקואליציוני שלה. ראש הממשלה פיטר את סגנו, ירוסלב גווין, שהתנגד לחוק ועומד בראש מפלגת "הסכם" שהייתה חברה בקואליציה השלטת. הממשלה האשימה אותו ב"פגיעה באמון" ועתה היא תאלץ להסתדר ללא 13 המחוקקים שלה, ולהנהיג ממשלת מיעוט.

למרות אובדן הרוב, הממשלה הצליחה לאסוף די קולות, והחוק עבר בבית התחתון ברוב של 228 תומכים מול 216 מתנגדים, בנוסף לעשרה נמנעים. החוק עובר לאישור של הסנאט שבשליטת האופוזיציה. הוא יכול לדחות את החוק ולהכניס בו שינויים, אולם בסופו של דבר הבית התחתון יוכל לאשר אותו בכל מקרה ולהעביר אותו לשולחנו של הנשיא אנדז'יי דודה, בעל ברית של הממשלה הימנית.

משרד החוץ של ארצות הברית מסר כי הוא עוקב אחר ההתפתחויות סביב "חוק התקשורת" וחוק השבת הרכוש היהודי, שעבר אף הוא אתמול בפרלמנט, וקרא לפולין להראות שהיא "עומדת בערכים המחייבים את ארצות הברית ופולין".

דובר משרד החוץ, נד פרייס, אמר כי בארצות הברית "צופים במאמצי החקיקה בפולין בנושא התקשורת והשבת הרכוש מהשואה מקרוב", וציין כי בכירים במשרד החוץ שוחחו עם בכירים פולנים בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully