וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט בפולין אישר את חוק השבת הרכוש היהודי, ההצבעה עברה לפרלמנט

עודכן לאחרונה: 23.7.2021 / 19:27

בחוק הוכנסו שני תיקונים בהם מתן ארכה של 3 חודשים נוספים להגשת תביעות של רכוש ואי החלת החוק רטרואקטיבית על תביעות קיימות שמתבררות. לאחר שיעבור את אישור הבית התחתון, יועבר לחתימת הנשיא, אנדז'יי דודה, ורק אז ייכנס לתוקף. לפיד תקף: "התפתחות חמורה בעינינו"

החוק הפולני שמגביל הגשת תביעות על רכוש יהודי מתקופת השואה עבר היום (שישי) בסנאט הפולני. בחוק הוכנסו שני תיקונים - מתן ארכה של שלושה חודשים נוספים להגשת תביעות של רכוש ואי החלת החוק רטרואקטיבית על תביעות קיימות שמתבררות. החוק עדיין לא עבר סופית ויגיע בימים הקרובים להצבעה נוספת בבית התחתון של הפרלמנט הפולני. לאחר מכן יועבר החוק לחתימת הנשיא, אנדז'יי דודה, ורק אז ייכנס לתוקף.

החוק, שקודם בידי הפרלמנט בחודש שעבר, יקשה על יהודים לתבוע בחזרה נכסים שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה ונשארו בידי השלטון הקומוניסטי לאחריה.

שר החוץ, יאיר לפיד אמר בתגובה כי החקיקה תפגע בצורה קשה ביחסיה של ישראל עם פולין. "פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי לעשותו", אמר לפיד. "ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר התקדמות הליך החקיקה בפולין בעניין זכויות השבת רכוש, שנגזל מקורבנות השואה. כל שלב בהתקדמות הזו הוא התפתחות חמורה בעינינו. לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה , שימור זכרם וזכויותיהם".

נשיא פולין אנדז'יי דודה בכינוס בחירות, 9 ביוני 2020. רויטרס
החוק מחכה לאישורו. דודה/רויטרס

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, גינתה את העברת החוק בסנאט הפולני ואמרה כי "ההתעקשות הפולנית למנוע את זכות התביעה להשבת רכוש יהודי עלולה לפגוע ביחסי המדינות. את ההיסטוריה לא ניתן לשנות. אני מקווה כי הממשלה הפולנית תפעל כפי שהמצפון מחייב ולא תקדם חקיקה שסותרת את התנהלותה סביב זכרון השואה".

לפני כחודש שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי, זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ. זאת, בשל החוק שעבר בבית התחתון ללא התיקון. בתגובה לזימון השגריר, משרד החוץ בוורשה זימן את הממונה על שגרירות ישראל בפולין, טל בן ארי, לשיחת נזיפה יממה לאחר מכן.

בפולין חיה אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם, אך רובה הושמדה במהלך השואה. לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989, החלו בעלי הרכוש היהודיים לשעבר לפעול למען פיצויים. בית המשפט החוקתי של פולין קבע ב-2015 כי צריך להגביל את משך הזמן שבו ניתן לדון בתביעות רכוש. במרץ, ועדה פרלמנטרית הציעה חוק שיישם את הפסיקה הזו, והחוק קובע שאחרי 30 שנה התביעות שלא הוכרעו ייסגרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully