וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין מקדמת חוק שיקשה על השבת רכוש לניצולי שואה

עודכן לאחרונה: 25.6.2021 / 16:19

הבית התחתון של הפרלמנט אישר חוק שבמסגרתו ייסגרו תביעות רכוש שלא הוכרעו ב-30 השנים האחרונות. החוק, שעבר לדיון בסנאט, עשוי לעורר משבר מחודש עם ישראל. לפיד: "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה". בוורשה גינו את דבריו: "חוסר הבנה עמוק"

הפרלמנט של פולין קידם אמש (חמישי) חוק שיקשה על יהודים לתבוע בחזרה נכסים שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה ונשארו בידי השלטון הקומוניסטי לאחריה. החקיקה נתקלה בביקורת קשה בישראל ועשויה לגרום למשבר מחודש בין המדינות.

בפולין חיה אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם, אך רובה הושמדה במהלך השואה. לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989, החלו בעלי הרכוש היהודיים לשעבר לפעול למען פיצויים. בית המשפט החוקתי של פולין קבע ב-2015 כי צריך להגביל את משך הזמן שבו ניתן לדון בתביעות רכוש. במרץ, ועדה פרלמנטרית הציעה חוק שיישם את הפסיקה הזו, והחוק קובע שאחרי 30 שנה התביעות שלא הוכרעו ייסגרו.

החוק עבר בבית התחתון של הפרלמנט בתמיכה של 309 מחוקקים, 120 נמנעים ואף לא מתנגד אחד. בשלב הבא, הוא יידון בסנאט, ולאחר מכן יגיע לשולחנו של הנשיא שיידרש לחתום עליו.

מתנגדי החוק טוענים כי הוא יציב הגבלת זמן על הבקשות להשבת הרכוש שנגזל מהיהודים. מוקדם יותר השבוע כתב הנשיא ראובן ריבלין למקבילו הפולני אנדז'יי דודה מכתב שבו הביע דאגה מהחוק, ושר החוץ יאיר לפיד הדגיש אתמול אחרי ההצבעה בפרלמנט: "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה. זאת חרפה שלא תמחוק את זוועות או זיכרון השואה".

נשיא פולין, אנדז'יי דודה במהלך הצהרות לתקשורת עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין לאחר טקס הנחת הזרים, במלאת 75 שנה לשחרור מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ, פולין 27 בינואר 2020. רויטרס
בישראל מקווים שהחוק לא יעבור. ריבין לצד דודה, בשנה שעברה/רויטרס

סגן שר החוץ של פולין, פאבל יבלונסקי, דחה היום את דבריו של לפיד, שלדבריו הראו "חוסר הבנה עמוק" של החוק ואמר כי יש לגנות אותם "באופן חד-משמעי".

בהודעה שפרסם משרד החוץ של פולין, נטען כי החוק לא מונע הגשת תביעות אזרחיות לטובת פיצויים. פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שלא הסדירה בחוק השבת נכסים מוחרמים.

חוקים דומים שהעלתה בשנים האחרונות הממשלה הלאומנית בהובלת מפלגת "חוק וצדק" גרמו למתיחות בינה לבין ישראל, ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות. אחד כזה, שקבע עונשי מאסר למי שיטען כי פולין שיתפה פעולה עם הנאצים, רוכך בעקבות לחץ כבד והוסר ממנו הסעיף הפלילי.

גדעון טיילור, יו"ר הפעולות בארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), אמר כי החוק החדש ימנע מיהודים ולא יהודים לתבוע את רכושם שהוחרם בשואה או על ידי השלטון הקומוניסטי.

"אנחנו קוראים לסנאט הפולני, לנשיא דודה ולראש הממשלה מורייבצקי לפעול בדחיפות לעצור את המשך ההליכים לאישור הצעת החוק", אמר. "לניצולי שואה ובני משפחותיהם מגיע צדק ולא תנאים חוקיים חדשים שלא ניתן לעמוד בהם, ההופכים את השבת הרכוש או קבלת פיצוי תמורתו לבלתי אפשרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully