וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט בפולין אישר את חוק השבת הרכוש היהודי; לפיד: פוגע בזיכרון השואה

החוק, שצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים שהוחרמו על ידי הנאצים, יוגש עתה לחתימת הנשיא הפולני. בישראל ובארה"ב תקפו את אישורו של החוק, ושר החוץ הישראלי אמר כי "פולין יודעת מהו הדבר הנכון לעשות - לבטל את החוק". בלינקן: קורא לנשיא פולין שלא לחתום

הפרלמנט של פולין אישר אמש (רביעי) את החוק שצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים ורכוש שהוחרמו על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה. החוק יוגש עתה לחתימת הנשיא, אנדז'יי דודה, ורק אז יקבל תוקף רשמי. בישראל תקפו את אישורו של החוק, ושר החוץ יאיר לפיד אמר כי "פולין יודעת מהו הדבר הנכון לעשותו - לבטל את החוק".

"מדינת ישראל לא תתפשר על שום פסיק בזיכרון השואה", הגיב לפיד בטוויטר לאישורו של החוק. "אני מגנה את חקיקת הפרלמנט הפולני שהתקבלה היום הפוגעת בזיכרון השואה ובזכויות קורבנותיה. כבר ב-2018 התנגדתי להצהרה המשותפת שאומצה והיא נבחנת מחדש בימים אלה. אמשיך לעמוד נגד כל ניסיון לשכתב את ההיסטוריה, ולקדם פשרות וויתורים על חשבון שואת העם היהודי וזכויות קורבנות השואה".

יו"ר הכנסת, מיקי לוי, הודיע כי בעקבות אישור החוק הפולני הוא החליט שלא להקים את קבוצת הידידות הבין פרלמנטרית בין פולין לישראל. "החוק הזה הינו גזל מקומם הפוגע בזיכרון השואה וביחסי הידידות ששררו בין שתי המדינות", כתב לוי בטוויטר. "אני קורא לנשיא פולין אנדז'יי דודה שלא לחתום על החוק הבזוי הזה".

הפרלמנט בפולין במהלך הדיונים בחוק התקשורת וחוק השבת הרכוש במהלך השואה. 11 באוגוסט 2021. רויטרס
אישרו את החוק שצפוי להקשות על יהודים לתבוע בחזרה נכסים ורכוש. הפרלמנט בפולין, אתמול/רויטרס

במקביל לאישורו של חוק השבת הרכוש, הבית התחתון של הפרלמנט אישר חוק נוסף, שיחזק את האיסור על חברות מחוץ לאירופה להחזיק בתחנות טלוויזיה פולניות. לדברי האופוזיציה בפולין, החוק נועד לפגוע בעיקר בערוץ החדשות TVN24, שנמצא בבעלותה של חברת דיסקברי האמריקנית ונחשב לאחד מכלי התקשורת הבודדים שמבקרים את השלטון בפולין.

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר כי ארצות הברית מודאגת מכך שהפרלמנט בפולין אישר את החוק שיגביל את תהליך השבת הרכוש מתקופת השואה, כמו גם את חוק התקשורת שצפוי לפגוע בתחנת טלוויזיה פולנית שנמצאת בבעלות אמריקנית. הוא הוסיף כי ארצות הברית קוראת לנשיא פולין שלא לחתום על החוקים.

משרד החוץ האמריקני מסר כי הוא עוקב אחר ההתפתחויות סביב "חוק התקשורת" וחוק השבת הרכוש היהודי, וקראו לפולין להראות שהיא "עומדת בערכים המחייבים את ארצות הברית ופולין". דובר משרד החוץ, נד פרייס, אמר כי בארצות הברית "צופים במאמצי החקיקה בפולין בנושא התקשורת והשבת הרכוש מהשואה מקרוב", וציין כי בכירים במשרד החוץ שוחחו עם בכירים פולנים בנושא.

עוד בוואלה!

הסנאט בפולין אישר את חוק השבת הרכוש היהודי, ההצבעה עברה לפרלמנט

לכתבה המלאה
יאיר לפיד 26 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
"מדינת ישראל לא תתפשר על שום פסיק בזיכרון השואה". לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

לפני כחודשיים שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי, זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ. זאת, לאחר שהחוק עבר בבית התחתון של הפרלמנט. בתגובה לזימון השגריר, משרד החוץ בוורשה זימן כיממה לאחר מכן את הממונה על שגרירות ישראל בפולין, טל בן ארי, לשיחת נזיפה.

בפולין חיה אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם, אך רובה הושמדה במהלך השואה. לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי ב-1989, החלו בעלי הרכוש היהודיים לשעבר לפעול למען פיצויים. בית המשפט החוקתי של פולין קבע ב-2015 כי צריך להגביל את משך הזמן שבו ניתן לדון בתביעות רכוש. במרץ, ועדה פרלמנטרית הציעה חוק שיישם את הפסיקה הזו, והחוק קובע שאחרי 30 שנה התביעות שלא הוכרעו ייסגרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully