וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליש מעבירות ההון בקורונה: הונאה, מרמה וזיוף; "גם העבריינים עברו לעבוד מהבית"

עודכן לאחרונה: 12.8.2021 / 9:50

מדוח של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לשנת 2020 עולה כי בחסות משבר הקורונה והמאפיינים הייחודיים שהיו בתקופה זו, גדלה תפוצתן של עבירות ההון בשיעור ניכר. "נגיף הקורונה מייצר 'הזדמנויות עסקיות' לגורמי הפשיעה. הגשנו כתבי אישום ונתפס כסף בהיקף עצום"

בתקופת משבר הקורונה, 31% מהעבירות שהיו בבסיס הלבנת הון היו הונאה, מרמה וזיוף - כך עולה מדוח הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לשנת 2020. הדוח מתייחס לאתגרי מגיפת הקורונה בהיבטי האיסור על הלבנת הון ומימון טרור, תוך פירוט הסיכונים והדפוסים העברייניים שזיהתה הרשות בחסות משבר הקורונה.

תפוצתן של עבירות אלה גדלה מפרוץ המגיפה והמשבר הכלכלי שנוצר בגינה. לתקופה זו מאפיינים ייחודיים, ועברייני ההון ניצלו אותם כדי להעמיק את פעילותם העבריינית. בשנת 2020 צוינו עשרים שנה מאז נחקק חוק איסור הלבנת הון, ובמשך שני עשורים אלה הצליחה מדינת ישראל לטפס מתחתית הרשימה השחורה של ארגון ה-FATF, הגוף הבין-ממשלתי שהוקם בשנת 1989 על ידי מדינות ה-G7, עד לצמרתו.

ארגון ה-FATF הוא כוח משימה בינלאומי שמטרתו לפתח ולקדם מדיניות למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, ברמה הלאומית וברמה הבינלאומית. כיום, עומדת ישראל בחזית המאבק בהלבנת הון ומימון טרור, והיא אחת מקומץ מדינות החברות בFATF היוקרתי, ובעלת אחד ממשטרי איסור הלבנת הון ומימון טרור האפקטיביים בעולם.

פילוח עבירות הון לשנת 2020, 12 באוגוסט 2021. הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אתר רשמי
שליש מהעבירות בתקופת הקורונה - הונאה, מרמה וזיוף/אתר רשמי, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור

ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, אמרה כי "השנה החולפת הייתה מאתגרת לרשות ולמדינת ישראל: גם העבריינים עברו 'לעבוד מהבית', כשנגיף הקורונה מייצר 'הזדמנויות עסקיות' לגורמי הפשיעה. גם בשנה זו חוללה הרשות ותמכה בעשרות חקירות כלכליות, בישראל ובעולם, אשר הובילו לכתבי אישום, תפיסה וחילוט כספי עבריינים בהיקף עצום".

הרשות התריעה כי לאור הניסיון שנצבר מהמשבר הכלכלי בשנת 2008, ובהמשך לפעילויות ניתוח שבוצעו בארגונים הבינלאומיים בהם הייתה הרשות שותפה מרכזית, ארגוני הטרור והעבריינים פועלים במרץ. לא רק שאינם מפחיתים פעילות בזמן המשברים, אלא אף מנצלים אותם על מנת להגביר פעילותם, תוך ניצול הסטת תשומת לב של השחקנים השונים לנושאים אחרים והתערערות ביטחון הציבור.

עוד בוואלה!

פרויקטור הקורונה על הצעת בנט למנהלי בתי חולים: "אני המום. כשיצטרכו - הם ירימו דגל אדום"

לכתבה המלאה
שלומית ווגמן רטנר ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון, , 10 בדצמבר 2018. ניב אהרונסון
"גם העבריינים למדו לעבוד מהבית". ד"ר ווגמן-רטנר/ניב אהרונסון

נוסף על כך, פירטה הרשות את שיטות הלבנת ההון ומחקר המודיעין הפיננסי שביצעה. שיטות אלה אפשרו את תפיסת העבריינים, תחת המגבלות הנדרשות. הפרשיות שהוצגו בדוח עוסקות במנעד רחב של תחומים וכוללות שיתוף פעולה בין-לאומי עם יחידות מודיעין פיננסי ברחבי העולם. שיתוף הפעולה אפשר חשיפת עבירות הונאות, סחר בבני אדם, שימוש בשיטת ה-"חוואלה" להעברות כספים בין מדינות ואף גילה את שיטותיהם של מלביני הון מקצועיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully