וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לומדים לקח: התחבורה הציבורית הוחרגה מההגבלות, ונוסעים מתלוננים על היעדר אכיפה

עודכן לאחרונה: 10.8.2021 / 22:59

התחבורה הציבורית הייתה ממוקדי ההדבקה המרכזיים בגלי הקורונה הקודמים, אך נוסעים שוב מעידים על חוסר הקפדה של חבריהם על עטיית מסיכות. במקום לאכוף - במשרד התחבורה ורכבת ישראל מגלגלים את האחריות לציבור. "אין לאן להתרחק, נשאר רק לסמוך על הרצון הטוב של האנשים"

נוסעים רבים בתחבורה הציבורית מתלוננים על היעדר אכיפה של חובת עטיית המסיכות באוטובוסים וברכבות. זאת, לאחר שבסבבי התחלואה הקודמים, "כיכבו" הרכבות והאוטובוסים כמקור תחלואה עם כמעט שליש ממקרי ההידבקות בקורונה, ולאחר שהיום (שלישי) נחצה רף ה-6,000 מאומתים ליום בגל הנוכחי.

כעת, לצד העלייה העקבית בתחלואה וככל שמתחוורת ההבנה בדבר הכישלון בטיפול בנתב"ג כמקור תחלואה בגל הנוכחי - וללא שינוי משמעותי בטיפול הממשלה במשבר מכאן ובהתנהגות הציבור מכאן - נראה כי ישראל בדרך לסגר נוסף. דווקא הנקודה בה ניתן היה לצמצם את מקרי ההדבקה - התחבורה הציבורית - מסתמנת פעם נוספת כנקודת תורפה.

נוסעים באוטובוס בירושלים עוטים מסיכות, 21 ביוני 2020. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
בלי אכיפה, עם "ממוני קורונה". אוטובוס בירושלים, יוני 2020/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

התחבורה הציבורית הוחרגה מההגבלות האחרונות, וגם האכיפה תיעדר ממנה ותישאר מראה נדיר יחסית. למרות סרטון תדמית של המשטרה שמראה אחרת, עשרות נוסעי רכבת ותחבורה ציבורית מתלוננים כי אין כל אכיפה על חובת עטיית המסכות באוטובוס וברכבת.

במשרד התחבורה הסתפקו ב"הנחיית מפעילי התחבורה הציבורית לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות המחייבות עטיית מסיכה לאורך כל הנסיעה בתחבורה ציבורית" - כך לפי תשובת המשרד לשאלת וואלה! על מדיניות ההפעלה של התחבורה הציבורית, לאור העלייה בתחלואה והטלת המגבלות על המשק.

עוד בוואלה!

מצוקת ההסעות לבסיסים: "חיילים נלחמים על מקום באוטובוס כמו שנלחמים מול אויב"

לכתבה המלאה

גם אכיפה ממש אנחנו לא צפויים לראות - אלא רק "ממוני קורונה", שמשרד התחבורה החל לאחרונה בגיוס של כמה מאות מהם. ממונים אלו "יתריעו בפני הנוסעים על חובתם לעטות מסיכה ולשמור על הנחיות משרד הבריאות בכל נסיעה בתחבורה הציבורית". אולם נראה כי התרעה תהיה הסמכות הנרחבת ביותר שלהם, והשאלה אם גם היא תבוצע בכלל.

לפי איך שהדברים נראים כרגע, בהיעדר אכיפה אפקטיבית וללא שינוי שיתחיל כבר עכשיו בתגבור התחבורה הציבורית כדי לצמצם למינימום את החשיפות לחולים - מקרי החשיפה למאומתים בתחבורה הציבורית, שעומדים נכון להיום על 7.2% מכלל המקרים, עלולים לצמוח לממדים של הגלים הקודמים.

מתקני אלכוג'ל בתחבורה הציבורית. אפיקים, אתר רשמי
מתקן אלכוג'ל באוטובוס, אוקטובר 2020/אתר רשמי, אפיקים

בשיאי הקורונה הקודמים, כשמקדם ההדבקה השתולל ואלפי חיוביים הצטרפו מדי יום לסטטיסטיקה, בחרו במשרד התחבורה לצמצם את קווי האוטובוסים בניגוד לעצות מומחי התחבורה והבריאות, ולהגביל את התפוסה בהם ל-75% ואף ל-50%.

בהיעדר יכולת לפקח על כמות הנוסעים בפועל, מגבלות אלו לא יושמו באמת, ומאידך הצמצום במספר האוטובוסים ותדירות העצירה הנמוכה שלהם בעקבות כך, הביא למצב בו התחנות הפכו לעמוסות יותר (אמנם באוויר הפתוח, אולם ברגע שהאוטובוס עצר בתחנה עברה ההתקהלות לפתח הדלת).

התוצאה לא איחרה לבוא: ביולי 2020 פורסם כי שליש ממקומות החשיפה למאומתים לקורונה הם בתחבורה הציבורית. ההמלצות אז היו זהות - להגביר את תדירות האוטובוסים כדי למנוע התקהלויות שיובילו להידבקות ולהגביל הידבקות למספרים קטנים יותר.

"בסופר או בקניון אני יכולה להתרחק - כאן לא"

בפניות שלנו ושל נוסעים לרכבת על כך שנוסעים רבים אינם עוטים מסיכה, רוח התגובה הייתה דומה לזו של משרד התחבורה. "בהתאם להנחיות הממשלה, החובה לעטיית מסיכה ברכבת היא על אחריות הנוסעים, באותו האופן כמו בקניון או בכל חלל סגור אחר, לרכבת ישראל אין סמכות אכיפה בנושא", נמסר לנו. "תזכורת בדבר החובה בעטיית מסיכה מושמעת בתחנות הרכבת וברכבות באמצעות מערכת הכריזה. אנו מצפים מנוסעי הרכבת לנהוג באחריות אישית ולבצע את הוראות החוק".

אוריין, נוסעת ברכבת, אמרה לוואלה! כי "השוני בין הסגרים הקודמים היא שבפעם הקודמת היו פקחי קורונה והיום יש רק הודעה קולית. אף אחד לא אוכף את עטיית המסיכות". היא מסבירה כי פנתה להנהלת הרכבת, "והם אמרו שהם לא יכולים ולא מתכוונים לאכוף. ומה שעוד שונה הפעם חוץ מזה שאין אכיפה, זה שבפעמים הקודמות הייתה הגבלה על מספר הנוסעים והיום הרכבות מפוצצות". היא מציינת שגם האיסור על אכילה ושתייה ברכבת שהוכרז בסבבים הקודמים, לא בתוקף כיום.

רכבת ישראל, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
"בנסיעה של שעה בקרון סגור צפוף אפילו חלון אי אפשר לפתוח". רכבת ישראל/ראובן קסטרו

"כל מה שצריך לעשות זה להסתמך על הרצון הטוב של האנשים", מספרת אוריין. "בסופר או בקניון - אם מישהו לא חובש מסיכה אני יכולה להתרחק ממנו. כאן לא. בנסיעה של שעה בקרון סגור צפוף אפילו חלון אי אפשר לפתוח".

אוריין נזכרה כי "גם הרבה אחרי הסגרים הייתה מגבלה של 500 מקומות בלבד ברכבת, והיית צריך להזמין מקום מראש. זה לא קיים עכשיו והרכבות עמוסות. ממש עד לא מזמן הייתה חובת הזמנת מקומות שנתנה פיקוח כלשהו על כמות הנוסעים, וזה בוטל במאי כשהיינו במצב הרבה הרבה יותר טוב מהיום", סיכמה.

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מסר בתגובה לכתבה כי "אסור לחזור שוב פעם על אותה הטעות ולסכן את בריאותם של אלפי נהגים ועשרות אלפי נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. משרד התחבורה חייב להיות ער למצב ולקדם החלטות שיגנו על ציבור הנוסעים והנהגים, אחרת האוטובוסים יהפכו לפצצות קורונה מתקתקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully