וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי העסקים נערכים לפיטורי עובדים, מנכ"ל האוצר: "מודל החל"ת הקודם לא יחזור"

ההגבלות החדשות בצד הדיבור על סגר העלו חשש במסעדות ובעסקי הפנאי. "הכול נופל על הבעלים", טענו, ואחד מהם הבהיר: "אוציא את כל העובדים לחל"ת או אפטר אותם אם צריך". למרות זאת, באוצר אמרו כי התשלומים לעובדים שנפגעים לא ישובו: "עסקים רבים נסגרו בגללם"

בעלי עסקים רבים זועמים על ההחלטה להרחיב את מתווה התו הירוק החל מהשבוע הבא, ועל הדרישה המתהווה להחיל אותו בכניסה לכל המקומות הסגורים בצד הדיבור על סגר אפשרי בחגים. הם טוענים כי לא תהיה להם ברירה אלא לפטר עובדים או להוציא אותם פעם נוספת לחל"ת. ואולם, במשרד האוצר כבר הבהירו כי לא יחזירו את מודל החל"ת הקודם.

בין היתר, בעסקים מתלוננים על בלבול רב, ועל כך שההנחיות לא מועברות אליהם בצורה מסודרת. העובדה שכניסתם של ילדים למקומות הבילוי תותנה בתוצאה שלילית בבדיקת קורונה, מהווה מכה נוספת עבור העסקים החבוטים. "ההנחיות כרגע לא ברורות. אנחנו ניזונים מהמדיה, ואף גורם רשמי לא מעדכן אותנו, בעלי המסעדות", אמר לוואלה! מיר פוסטלניק, בעל מסעדת "דודא מיט בוקס" בחיפה. תו 'שמח', תו 'עצוב', תו 'ירוק' או תו 'סגול' - אין לי מושג מי נגד מי - הכל מבולבל".

פוסטלניק העיד על השינויים שהוא נדרש לבצע בעסק במצב זה. "מבחינה כלכלית נצטרך לצמצם את כמות העובדים - אנחנו לא יודעים אם יחזור החל"ת - זה תלוי בהחלטות הממשלה", אמר פוסטלניק, והוסיף כי "אם יהיה סגר, ואנחנו הרי הולכים לכיוון הזה, אנחנו ערוכים לזה כי אנחנו פתחנו את המסעדה במהלך הקורונה והתחלנו במשלוחים".

מימין אמיר פוסטלניק בעל מסעדת דודא מיט בוקס והשף שלו אורי אברהם
04 באוגוסט 2021. לימור כרסנטי,
אמיר פוסטלניק (מימין), בעל מסעדת דודא מיט בוקס/לימור כרסנטי

אייל, זכיין של מסעדת "מקסיקנה" בפתח תקווה, סיפר כי הממשלה "מורידה הנחיות שנייה לפני שהסגר קורה, במקום להגדיר מראש את כמות החולים שתוביל לסגר", ובכך תאפשר זמן להתארגנות. ​לדבריו, קיימת תחושה ש"לא באמת יודעים מה אנחנו עוברים בתחום המסעדנות", וכן כי קיימת תחושת אי ודאות בנוגע להוצאות המסעדה, דוגמת תשלומי שכירות וארנונה. על זה יש להוסיף לדבריו את הסחורה שמוזמנת שבועות מראש, ומנות בתפריט שנערכו להגשה במסעדה ולא יתאימו למשלוחים.

"אם יהיה עוד סגר נוריד את הראש עד יעבור זעם. אנחנו נפגענו פחות מהשאר, אבל נקווה שלא נגיע לשם כמו עסקים אחרים סביבנו. כואב הלב - אבל הרבה מגיעים לזה", ציין אייל. הוא הוסיף כי כמה מסעדות באזור סמוך סגרו לחלוטין את העסק בעקבות משבר הקורונה וההתפרצויות המחודשות. "הם אומרים 'יש קורונה - עדיף שנסגור עכשיו לפני שיהיו עוד הפסדים'", סיפר.

"אנחנו ננשוך שפתיים ונעשה כל מה שאפשר", אמר, תוך שהוא מתכונן לאפשרות של סגר נוסף. "אשתי והילדים יודעים שאהיה במסעדה גם באמצע הלילה אם צריך. אני אוציא שוב את כל העובדים לחל"ת או אפטר אותם. אם לא תהיה לי ברירה, ואני והשותף שלי נעבוד במקום מהבוקר עד הלילה", העיד, והוסיף כי "ברגע שבחדשות מדברים על סגר - הכל נופל על הבעלים והזכיינים".

עוד בוואלה!

בנט: "המטרה - לשמור על ישראל פתוחה, אך לא נגיע למצב בו לא יהיה מקום בבתיה"ח"

לכתבה המלאה
מסעדת מקסיקנה פתח תקווה. ללא קרדיט, אתר רשמי
"ננשוך שפתיים". מסעדת מקסיקנה בפתח תקווה/אתר רשמי, ללא קרדיט

עידן תמים, מבעלי מספרת Mipelo בתל אביב, הלין על חוסר הבהירות של הנהלים החדשים-ישנים, "לא מעדכנים אותנו בכלום. לא ברור לי איפה העסק שלי בסקאלה: הוא על התו הירוק או התו הסגול?". תמים סיפר על הקשיים שצפויים לו ולעסק במקרה שיוטל סגר. "אם יהיה סגר רביעי, זה אומר שאני ממשיך לשלם שכירות, אך אני לא מכניס שקל. אחרי כל סגר לוקח לנו זמן להתאושש, אבל כרגע אנחנו פתוחים - אז כל השאר זה בונוס".

לתמים יש השגות על החלטות הממשלה, בהן ההחלטה לפתוח את נתב"ג, גם אם חלקית, ולאפשר לישראלים לטוס לחו"ל. "התחושות שלי הן כי מלכתחילה לא היו צריכים לפתוח את נתב"ג - זה מה שהכניס לארץ את הזן החדש של הקורונה. זה שנתב"ג עדיין פתוח - זה מחדל", סיכם.

החל"ת יחזור, התשלומים לא

במקביל להיערכות לסגר, מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב הבהיר היום כי מודל תשלומי החל"ת שהונהג בגלים הקודמים לא ישוב. לדבריו, למודל היו חסרונות ויתרונות, ובכל מקרה אם יהיה בו צורך נוסף המודל ישונה. "מודל החל"ת הקודם לא תמרץ עובדים לחזור לעבודה, ובגלל זה נסגרו עסקים רבים ומוסר העבודה נפגע. לא נחזור עליו באופן שבו הוא בוצע. אנחנו עדיין דנים כיצד לחזור, אם בכלל", אמר. עם זאת, הוסיף כי "אין שום סיבה שנעסוק בנושא כרגע שהוא ממש לא על הפרק".

בלינקוב הוסיף כי בשלב זה אין היערכות של משרדו מבחינת הפיצויים, זאת משום שנכון לעתה לא ניכרת האטה כלשהי בפעילות המשק, למעט ענף התעופה והתיירות הנכנסת. "המשק כמעט רותח. הצריכה גואה, ההכנסות ממסים עולים", טען, והבהיר כי "סגר הוא פתרון קל והרסני מבחינת הנזקים הכלכליים שהוא עשה, ולכן צריך לנקוט בכל האמצעים כדי להימנע ממנו. אנו חושבים שאם קצב החיסונים יגדל באופן משמעותי בקרב המבוגרים זה ימנע את הצורך בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully