וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר הבולט של בית המשפט העליון - ימנה את שופטיו

4.8.2021 / 20:35

עם מינויו של ח"כ שמחה רוטמן לנציג הכנסת בוועדה למינוי שופטים, ויחד עם סער שעומד בראשות הוועדה ושקד, לימין יהיה וטו על כל מינוי לעליון - הדורש רוב של 7 מתוך 9 חברי הוועדה. רוטמן אף צוטט מתנגד לקיומה של הוועדה: "שיטת מינוי השופטים בישראל לא דמוקרטית"

מזה מספר שנים הימין נאבק במערכת המשפט והאקטביזם השיפוטי. אחד ההישגים בהם גאה שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הוא מינוי השופטים: שקד כרתה ברית עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ויחד הם יצרו בלוק חוסם בוועדה, כך ששקד הצליחה להביא למינוי שופטים עם תפיסת עולם שמרנית. שקד שמה דגש לא רק על בית המשפט העליון, כשבתקופתה מונו השופטים אלכס שטיין, דוד מינץ, יעל וילנר ויוסף אלרון, אלא גם במינויים לערכאות נמוכות יותר, כמו בתי המשפט המחוזיים, מתוך מחשבה שהשופטים השמרנים שימונו היום - יתקדמו בהמשך לבית המשפט העליון.

אך בעוד שקד הגיעה להסכמות עם נשיאת העליון דאז מרים נאור, ושמרה על רטוריקה מכבדת כלפי מערכת המשפט - ח"כ שמחה רוטמן מסיעת הציונות הדתית הוא אחד המבקרים הקולניים של בית המשפט העליון. רוטמן הוא ממקימי התנועה למשילות ודמוקרטיה, וכן הוציא את הספר "מפלגת בג"ץ" המבקר את האקטיביזם השיפוטי, אותו הגדיר בטוויטר כ"סרט רע".

שמחה רוטמן. ראובן קסטרו
הגדיר את האקטיביזם השיפוטי כ"סרט רע". רוטמן/ראובן קסטרו

רוטמן עצמו מתנגד לקיומה של הוועדה לבחירת שופטים, וקרא לבטל אותה: "שיטת מינוי השופטים במדינת ישראל איננה דמוקרטית. ברוב מדינות העולם, על פי מחקר של התנועה למשילות ודמוקרטיה, אין לשופטים שום חלק בהליך המינוי, בחלקן יש להם איזושהי השפעה, באף מדינה כמעט אין להם זכות וטו, ובישראל יש גם וטו וגם רוב של אנשים שאינם נבחרי ציבור בוועדה למינוי שופטים" ,אמר רוטמן לאתר "זווית אחרת".

רוטמן עוד תקף את מבנה הוועדה בריאיון ל"מקור ראשון", ואמר כי "כשחמישה מתוך תשעת חברי הוועדה שבוחרים את השופטים הם כביכול 'אנשי מקצוע', זה אומר שיש שם רוב מוחלט לאנשים שאינם מבטאים את עמדות הציבור, אלא את העמדות של הקליקה, החונטה או האוליגרכיה - איזה שם שלא תרצה לתת למי שמינה אותם".

ח"כ איילת שקד. ראובן קסטרו
גאה בהישגיה במינויי שופטים. שקד/ראובן קסטרו

הוועדה מורכבת מארבעה פוליטיקאים נבחרים, בהם שר המשפטים, שלושה שופטי עליון כולל הנשיאה אסתר חיות, ושני נציגי חברת לשכת עורכי הדין. עם הבחירות לכנסת הנוכחית השתנה הרכב הוועדה, שלא התכנסה בשמונת החודשים האחרונים.

כיום, עומד בראשה שר המשפטים גדעון סער, נציגת הקואליציה היא שרת הפנים איילת שקד, שבתקופת כהונתה כשרת המשפטים היתה זו שעמדה בראש הוועדה, וכן נציגי הכנסת יהיו ח"כ אפרת רייטן מהעבודה וח"כ רוטמן. לצד הנשיאה חיות, חברים בוועדה שופטי העליון יצחק עמית ועוזי פוגלמן, ונציגי לשכת עורכי הדין הם עו"ד אילנה סקר ומוחמד נעאמנה.

כנס פעילים של תקווה חדשה 23 ביוני 2021. ראובן קסטרו
עומד בראש הוועדה. שר המשפטים סער/ראובן קסטרו

במקביל לעשרות מינויי שופטים לערכאות השונות, הקרב האמיתי יהיה על מינוי שני שופטי בית המשפט העליון, לאחר שהשופטים חנן מלצר ומני מזוז פרשו בשנה האחרונה וטרם מונו להם מחליפים. כעת, עם בחירתו של רוטמן, יהיה לימין האידיאולוגי וטו על כל מינוי לעליון - שכן מינוי זה דורש רוב של שבעה חברי ועדה, ולימין יהיו שלושה נציגים מובהקים: סער, שקד ורוטמן.

עם זאת, כדי לממש בוועדה את החזון הימני, רוטמן יצטרך להגיע להבנות עם שקד, וזאת לאחר שתקף אותה ואת ראש הממשלה נפתלי בנט בחריפות בשבועות האחרונים, ואף כינה אותה בין היתר "נוכלת" ו"מופקרת" בהקשר של חוק האזרחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully