וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה למינוי שופטים: אפרת רייטן ושמחה רוטמן - בפנים, אורלי לוי אבקסיס - בחוץ

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 17:30

הכנסת בחרה בשניים בהליך הצבעה חשאי, ובהתאם להסכם הקואליציוני - שרת הפנים איילת שקד לא תיאלץ לוותר על מקומה בוועדה לטובת שרת התחבורה מרב מיכאלי. הליכוד ספגה תבוסה: לא יהיה בוועדה אף נציג של המפלגה. נציגי הכנסת בוועדה למינוי דיינים: גילה גמליאל ושירלי פינטו

הכנסת בחרה היום (רביעי) בהליך הצבעה חשאי את ח"כ אפרת רייטן וח"כ שמחה רוטמן כשני חברי הכנסת שישבו בוועדה למינוי שופטים. הצבעה זו היוותה מעין מבחן שצלחה הקואליציה, שהייתה מעוניינת בבחירתה של רייטן, כיוון שאם זו לא הייתה נבחרת, השרה איילת שקד הייתה נאלצת לפנות את מקומה בוועדה לטובת יו"ר העבודה מרב מיכאלי, בהתאם להסכם הקואליציוני.

בחירתם של השניים מהווה גם מכה כפולה לליכוד - פעם אחת כיוון שנציגת המפלגה, ח"כ אורלי לוי, לא נבחרה לוועדה, ופעם נוספת משום שהמועמדת של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, ח"כ קרן ברק, הובסה בבחירות חשאיות שנערכו במפלגה למועמדת האופוזיציה בבחירות לוועדה למינוי שופטים.

לאחר שמונה חודשים בהם הוועדה לא הייתה פעילה, ולאחר אישורה הצפוי של הממשלה את מינויה של השרה איילת שקד כנציגת הממשלה בוועדה, יכנס שר המשפטים סער את הוועדה לישיבתה הראשונה כבר ביום שני הקרוב.

אפרת רייטן. ראובן קסטרו
אחת משני נציגי הכנסת בוועדה למינוי שופטים. ח"כ אפרת רייטן/ראובן קסטרו

הוועדה למינוי שופטים תידרש לבחור בתקופה הקרובה ארבעה שופטים לבית המשפט העליון, ועוד שופטות ושופטים נוספים רבים לערכאות השיפוט האחרות. רוטמן ביקר לא אחת את מערכת המשפט ובית המשפט העליון, ואף כתב את הספר "מפלגת בג"ץ - כיצד כבשו המשפטנים את השלטון בישראל", והוא ממקימי העמותה למשילות ודמוקרטיה שמבקרת דרך קבע את מערכת המשפט על האקטיביזם השיפוטי.

נציגי הכנסת שנבחרו לכהן בוועדה למינוי דיינים הם גילה גמליאל ושירלי פינטו. גם המפלגות החרדיות ספגו מכה בבחירות אלה, כיוון שבפעם הראשונה זה שנים רבות הן לא הצליחו להכניס לוועדה את הנציג שהתמודד מטעמם - ח"כ משה ארבל. חברי הכנסת בחרו גם בנציגים לוועדה למינוי קאדים וקאדים דרוזים: אוסאמה סעדי, מנסור עבאס וניר אורבך נבחרו לוועדה למינוי קאדים, ומופיד מרעי ועלי סלאלחה נבחרו לוועדה למינוי קאדים דרוזים.

עוד בוואלה!

תיק זדורוב: אסור שהפסיכוזה הציבורית תביא לשחרור רוצח ילדה בת 13

לכתבה המלאה
שמחה רוטמן וספרו "מפלגת בג"ץ". ראובן קסטרו
מחבר הספר "מפלגת בג"ץ - כיצד כבשו המשפטנים את השלטון בישראל". רוטמן/ראובן קסטרו

הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים: שר המשפטים שמשמש יו"ר הוועדה, נשיא בית המשפט העליון, שני שופטים אחרים של בית המשפט העליון שיבחר חבר שופטיו, שר נוסף שבוחרת הממשלה, שני חברי כנסת שבוחרת הכנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין שבוחרת המועצה הארצית של הלשכה. לראשונה, לימין האידיאולוגי תהיה בפועל זכות וטו על מינוי שופטים לעליון: חברי הוועדה, שר המשפטים גדעון סער, שרת הפנים איילת שקד וח"כ שמחה רוטמן מהצד הימני של המפה הפוליטית יוכלו להתנגד למינויו של שופט כזה או אחר. שופט לא יכול להתמנות אם יש שלושה מתנגדים למינויו בתוך הוועדה.

סעיף 6 לחוק בתי המשפט קובע כי לפחות אחד משני נציגי הכנסת הנבחרים צריך להיות אישה. במסמך הנחיות שנשלח לחברי הכנסת לקראת ההצבעה ציינה היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, כי בעבר דחה בג"ץ עתירה לחייב שאחד משני מועמדי הכנסת יהיה נציג האופוזיציה, אולם הדגישה כי קיים נוהג כזה.

כנס פעילים של תקווה חדשה 23 ביוני 2021. ראובן קסטרו
יעמוד בראש הוועדה למינוי שופטים. שר המשפטים גדעון סער/ראובן קסטרו

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה) בירך את חברתו לסיעה, אפרת רייטן, ואת חבר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, על בחירתם לוועדה למינוי שופטים. קריב אמר כי "יש ביני לבין ח"כ רוטמן פער דרמטי בהשקפות בנוגע למערכת המשפט, אין בינינו פער בהשקפה ביחס לחשיבות דרך הארץ. כישלונו של הליכוד בבחירות קשור בדיוק בעניין הזה".

יו"ר הקואליציה עידית סילמן בירכה גם היא על בחירתם של השניים כנציגים בוועדה: "אני שמחה על שיתוף הפעולה בין סיעות הקואליציה ועל העבודה המשותפת שהביאה לבחירתם של כל נציגי הקואליציה לתפקידי המשרות השיפוטיות. זו הצלחה גדולה של הקואליציה המעידה על האמון והמשמעת הקואליציונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully