וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מרוויח שר המשפטים לשעבר ניסנקורן כיועץ מיוחד של שר הבריאות?

עודכן לאחרונה: 4.8.2021 / 14:48

עלות ההתקשרות של משרד הבריאות עם ניסנקורן, שמשמש יועץ אסטרטגי מאז פרישתו מהפוליטיקה, היא עד 50 אלף שקלים. באוצר זעמו על המעורבות הנדירה והחריגה שלו במו"מ על תקציב הבריאות. "לא זכור לנו אי פעם שאזרח פרטי הסתובב במשרד רה"מ בליל התקציב, זה הזוי"

שר המשפטים ויו"ר ההסתדרות לשעבר, אבי ניסנקורן, ירוויח עד 50 אלף שקלים עבור שירותי הייעוץ שהעניק לשר הבריאות ניצן הורוביץ בדיוני תקציב המדינה. משרד הבריאות שכר את שירותיו של ניסנקורן בחודש שעבר בהליך מקוצר, פטור ממכרז, ומתגובת משרד הבריאות לפניית וואלה! עולה כי סכום ההתקשרות הוא עד 50 אלף שקלים מתקציב המשרד, וכי יסנקורן יועסק במשך כ-4 חודשים וימשיך בייעוץ עד העברת התקציב בכנסת, המתוכננת לקרות בחודש נובמבר.

ניסנקורן, שהיה שר המשפטים בממשלה הקודמת, עזב את הפוליטיקה בתחילת השנה אחרי הרפתקה פוליטית כושלת עם ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שלשמה התפטר מתפקידו בממשלה ועזב את "כחול לבן". מאז, הוא הצטרף למכון הישראלי לדמוקרטיה ומייעץ בשוק הפרטי. בין היתר פורסם כי הוא מייעץ לוועד עובדי משרד הביטחון במאבקם מול משרד האוצר, ולוועד עובדי חברת התרופות טבע במאבק נגד הנהלת החברה.

לוואלה! נודע כי במהלך דיוני התקציב עם האוצר, ניסנקורן יצא מהחדר בזמן שדנו בסל התרופות, לנוכח הקשר שלו ל"טבע". במשרד הבריאות אומרים כי הוא חתם על הסכם ניגוד עניינים כמקובל, שכלל גם התייחסות לנושא הייעוץ לעובדי טבע, אך הם סירבו להעבירו לפרסום.

אבי ניסנקורן 19 במרץ 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, אתר רשמי
חתם על הסכם ניגוד עניינים בשל הקשר ל"טבע". ניסנקורן/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש 90

השימוש של הורוביץ בניסנקורן כיועץ חיצוני לצרכי המו"מ על תקציב המדינה הוא נדיר וחריג ועורר זעם גדול באוצר, שם רגילים לנהל דיונים עם הדרג המקצועי הבכיר של משרדי הממשלה - מנכ"לים, סמנכ"לים, יועצים כלכליים, חשבי משרד וכדומה. כשהורוביץ הוא השר היחיד בממשלה הנוכחית שנעזר בסיוע מבחוץ ובתשלום. שניים מבכירי לשכת שר הבריאות כיום, ראש המטה והדובר, היו באותם תפקידים בכוורת הקרובה של ניסנקורן בזמן כהונתו כשר המשפטים.

במשך שבוע, האוצר החרים את הנוכחות של ניסנקורן בדיוני התקציב ולא הסכים לשבת איתו במקום עם אנשי משרד הבריאות. אנשי האוצר אף פנו ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כדי לבחון את חוקיות השימוש בייעוץ החיצוני, ונענו כי אין מניעה משפטית בהשתתפותו בדיונים.

לפי גורמים בממשלה - באוצר אף בחנו אם יש אפשרות למנוע את הגעתו לישיבת הממשלה על אישור התקציב במשרד ראש הממשלה ביום ראשון. "מעולם לא הביאו יועץ חיצוני לנהל מו"מ על תקציב. לא זכור לנו גם שאי פעם בעבר אזרח פרטי, שאינו עובד ממשלה, הסתובב במשרד ראש הממשלה בליל התקציב. זה הזוי", אמרו גורמים באוצר.

שר הבריאות ניצן הורוביץ בהצהרה בנוגע לקהילת הטרנסג'נדרים בישראל, בי"ח שיבא. ללא, צילום מסך
"מעולם לא הביאו יועץ חיצוני לנהל מו"מ על תקציב". הורוביץ/צילום מסך, ללא

עם זאת, ניסנקורן כלל לא התבקש או הגיע למשרד ראש הממשלה בליל התקציב, אלא ייעץ לצוותים מרחוק. גורמים במשרד הבריאות אמרו לוואלה! כי "ההתנגדות חסרת הפרופורציות במשרד האוצר להשתתפותו מקורה ברצון לנצל את העובדה שבהנהלת משרד הבריאות חסרים היום איושים לרבים מתפקידי המפתח שבשגרה מתעסקים בנושא התקציב".

המו"מ על תקציב הבריאות היה המאתגר והקשה ביותר בדרך לאישור תקציב המדינה בממשלה, לנוכח איומים ופיצוצים חוזרים ונשנים מצדו של הורוביץ, שדרש להגדיל משמעותית את הסכומים שיוקצבו למשרדו. המשבר סביב תקציב הבריאות נמשך עד הרגע האחרון. באוצר האשימו את ניסנקורן בהערמת הקשיים וחימום הלהבות. בסופו של דבר, משרד הבריאות הצליח להשיג תוספת משמעותית של שני מיליארד שקלים לתקציב שישמשו, בין היתר, להגדלת תקציב בתי החולים וסל התרופות, קיבוע תקני הקורונה, שיקום מערך בריאות הנפש, ועוד.

ממשרד הבריאות נמסר לפניית וואלה! כי "ההתקשרות עם ניסנקורן אושרה במסגרת הליך מקוצר עד 50 אלף ש"ח כולל מע"מ, בהתאם לחוק חובת המכרזים והוראת התכ"ם. הזמנת העבודה אושרה במערכת מרכבה ביום 13/7/2021, וההתקשרות תפורסם במסגרת חוק חופש המידע שמחייב את משרדי הממשלה לפרסם התקשרויות אחת לרבעון באתר אינטרנט ייעודי. ניסנקורן חתם על הסדר ניגוד עניינים שהתייחס, בין השאר, לסוגיות שצוינו בשאילתא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully