וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאלף הרוגים והתפרצות קורונה: חצי שנה להפיכה במיאנמר

מנהיג החונטה הודיע כי הוא ישמש גם ראש הממשלה הזמני, עד לקיום בחירות "חופשיות" בעוד שנתיים. זאת שישה חודשים אחרי שהצבא הפיל את ממשלתה של אונג סאן סו צ'י, בטענות חסרות ביסוס לזיופים. בינתיים, ההתנגדות החמושה לגנרלים מתפשטת, והמגיפה משתוללת

מפקד צבא מיאנמר מין אונג הלינג במצעד יום הכוחות המזוינים בנייפידאו, 27 במרץ 2021. רויטרס
לקח על עצמו את תפקיד ראש הממשלה. מנהיג החונטה מין אונג הלינג/רויטרס

מנהיג צבא מיאנמר, מין אונג הלינג, הכריז על עצמו כעל ראש ממשלה, חצי שנה אחרי ההפיכה הצבאית. הוא אמר כי מצב החירום יימשך עוד שנתיים, ובסיומן הבטיח לקיים בחירות חופשיות.

"עלינו ליצור תנאים לקיום בחירות כלליות חופשיות והוגנות", אמר הגנרל הבכיר, במהלך נאום מוקלט ששודר אתמול בטלוויזיה. "עלינו להיערך לכך. אני מתחייב לקיים את הבחירות הכלליות הרב-מפלגתיות ללא דיחוי". לדבריו, מצב החירום ישיג את מטרותיו עד אוגוסט 2023. בהודעה נפרדת, הממשל הצבאי אמר כי זאת "ממשלה זמנית" שבראשה עומד הרמטכ"ל.

מצב החירום החל לאחר שהצבא הפיל את הממשלה הנבחרת של אונג סאן סו צ'י ב-1 בפברואר, פעולה שהוצדקה על ידי הגנרלים לפי החוקה שניסח הצבא ב-2008. הצבא טען כי ניצחונה הסוחף בבחירות שהתקיימו בנובמבר שעבר הושג באמצעות זיופים המוניים, אך הוא לא סיפק הוכחות לכך. הממשלה הצבאית ביטלה רשמית את תוצאות הבחירות ביום שלישי האחרון ומינתה ועדת בחירות חדשה שתפקח על הבחירות.

A group of women hold torches as they protest against the military coup in Yangon, Myanmar July 14, 2021. REUTERS/Stringer. רויטרס
קרוב לאלף מפגינים נהרגו מאז ההפיכה. מחאה ביאנגון, בחודש שעבר/רויטרס

אחרי ההפיכה הצבאית, המונים יצאו לרחובות במחאה נגד המשטר וכוחות הביטחון הגיבו באש חיה. נכון לאתמול, 939 איש נהרגו על ידי כוחות הביטחון מאז 1 בפברואר, לפי נתוני איגוד הסיוע לאסירים פוליטיים. במקביל, היקף האבידות בשורות הצבא והמשטרה גובר, לאור ההתנגדות המזוינת למשטר המתפשטת הן באזורים עירוניים והן באזורים כפריים.

במישור הדיפלומטי, הצעדים שנקט עד כה ארגון מדינות דרום-מזרח אסיה (ASEAN) לתיווך בין הממשלה הצבאית לבין מתנגדיה לא נשאו פרי, לאחר שבאפריל הוסכם על מינוי שליח מיוחד למיאנמר בפסגה שנערה בג'קרטה.

מין אונג הלינג אמר כי בין שלושת המועמדים, סגן שר החוץ לשעבר של תאילנד ויראסקדי פוטרקול נבחר לשליח. "אך מסיבות שונות פורסמו הצעות חדשות ולא יכולנו להמשיך הלאה. אני רוצה לומר שמיאנמר מוכנה לעבוד בשיתוף פעולה עם ASEAN במסגרת ASEAN, כולל בדיאלוג עם השליח המיוחד של ASEAN למיאנמר", אמר.

שר החוץ של אינדונזיה, רטנו מרסודי, הפציר היום במיאנמר לאשר את המינוי של השליח המיוחד. רטנו לא ציין מי - אם בכלל - נבחר לתפקיד, אך גורמים דיפלומטיים אמרו לרויטרס כי השר השני של בורניי למדיניות חוץ הוא המועמד המוביל. בורניי, בתור היו"ר של הארגון השנה, תכריז רשמית על המינוי של השליח המיוחד.

FILE PHOTO: Volunteers pray in front of bodies of people who died due to the coronavirus disease (COVID-19), during their funeral at a cemetery in Mandalay, Myanmar July 14, 2021. REUTERS/Stringer/File Photo. רויטרס
הצבא מואשם בהקצאת משאבים לתומכיו. גופות מתי קורונה לפני קבורתם בעיר מנדליי, בחודש שעבר/רויטרס

בנוסף לכך, מיאנמר נאבקת בהתפרצות הקשה ביותר של נגיף הקורנה מאז פרוץ המגיפה, והיא מציפה את מערכת הבריאות הרעועה שלה. הצבא הואשם בהקצאת אספקת חמצן לתומכי הממשלה ולבתי חולים צבאיים, אחרי שהוטלו הגבלות על מכירת חמצן. בד בבד, הרשויות סימנו את הצוותים הרפואיים אחרי שהובילו מרי אזרחי שקרא לאנשי מקצוע ועובדי מדינה שלא לשתף פעולה עם החונטה.

מין אונג הלינג טען כי חוסר אמון הציבור במאמצי הצבא לבלום את ההתפרצות נובע "מחדשות מזויפות ומידע שגוי המופץ ברשתות החברתיות". הוא האשים את האחראים לכך בשימוש בווירוס בתור "כלי לטרור ביולוגי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully