וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מאז ההפיכה: מנהיגת מיאנמר המודחת הופיעה בבית המשפט

סו צ'י, הנשיא לשעבר וראש עיריית הבירה תועדו בפעם הראשונה מאז שהצבא השתלט על המדינה בפברואר. "היא איחלה לעם בריאות טובה", אמר עורך דינה. "אנחנו רוצים את המדינה שלנו בחזרה", אמר אחד התושבים, בזמן שהלחימה בין החונטה לארגוני המורדים מתעצמת

המנהיגה המודחת של מיאנמר אונג סן סו צ'י, הנשיא לשעבר ווין מינט והרופא מיו אונג בבית משפט בבירה נייפידאו, 24 במאי 2021. רויטרס
מנותקים מהעולם. סו צ'י, הנשיא לשעבר וראש עיריית הבירה בבית המשפט, היום/רויטרס

מנהיגת מיאנמר המודחת אונג סן סו צ'י הופיעה היום (שני) בבית המשפט לראשונה מאז ההפיכה ב-1 בפברואר - כך אמר עורך דינה, שציין כי מצבה הבריאותי טוב אחרי שנפגשה פנים מול פנים עם צוותה המשפטי. הפגישה נמשכה כחצי שעה לפני תחילת הדיון.

סו צ'י בת ה-75 זכתה בפרס נובל לשלום על מאבקה למען הדמוקרטיה במדינה. היא אחת מיותר מ-4,000 איש שנעצרו מאז שהצבא תפס את השלטון והיא נאשמת בשורת עבירות, כולל בהפרת חוק סודות המדינה והחזקה לא חוקית של מכשירי רדיו והעונש המירבי על כך הוא 14 שנות מאסר. הצבא אף מאשים אותה בלקיחת שוחד. הדיון יתחדש ב-7 ביוני.

בשעות הערב פורסמו תמונות מהדיון, ובהן נראתה סו צ'י יושבת עם ידיים משולבת ועוטה מסיכה, כשלצדה הנשיא המודח ווין מינט והרופא מיו אונג, לשעבר ראש עיריית הבירה. שני שוטרים עמדו מאחוריהם.

"התמונה הזו שוברת את לבי", צייץ גולש אחד בסדרת פוסטים הנוגעים לתיעודה של המנהיגה המודחת בבית המשפט. משתמש אחר כתב: "אני אוהב את אימא אונג סן סו צ'י, אנחנו עומדים לצד המנהיגים שלנו, אנחנו רוצים את המדינה שלנו בחזרה".

עקורים מהלחימה במדינת צ'ין, מיאנמר, 20 במאי 2021. רויטרס
אלפים נמלטים מבתיהם. עקורים מהלחימה במדינת המחוז צ'ין/רויטרס

עורך הדין סיפר כי המידע היחיד שקיבלה סו צ'י על המתרחש במדינה מגיע משאלות של שוטרים על סוגיות מסוימות, אולם היא מסרבת להשיב משום שהיא לא מודעת לתמונה המלאה. הוא הוסיף כי היא "איחלה בריאות טובה לעם" והתייחסה גם למפלגתה, הליגה הלאומית לדמוקרטיה, שאותה עשויה לפרק החונטה הצבאית. "היא אמרה כי המפלגה הוקמה למען העם, כך שהיא תישאר שם כל עוד העם שם", אמר לרויטרס עורך הדין, טה מאונג מאונג.

ועדת הבחירות שמונתה על ידי הצבא אחרי ההפיכה הודיעה ביום שישי כי היא תפרק את המפלגה בשל "זיופים" בבחירות האחרונות בנובמבר, ואחד מראשיה איים לפעול נגד "הבוגדים" שהיו מעורבים באותה הונאה לכאורה. הצבא טען כי הניצחון הסוחף של סו צ'י הושג ברמאות, אך ועדת הבחירות הקודמת וכן משקיפים זרים דחו את ההאשמות הללו.

בתוך כך, בין העצורים האחרונים נמצא גם העיתונאי האמריקני דני פנסטר, בן 37, שנעצר בעת שניסה לעלות על טיסה ולעזוב את המדינה.

מנהיג החונטה: "לא תהיה מלחמת אזרחים"

ביום חמישי, מנהיג הצבא, מין אונג הלאינג, אמר בריאיון ראשון עם התקשורת הזרה מאז ההפיכה כי סו צ'י במצב טוב. הוא גם סתר את מניין ההרוגים בהפגנות שבו נקבה האופוזיציה, יותר מ-800. הרמטכ"ל טען כי רק כ-300 איש נהרגו לצד 47 שוטרים.

הצבא נלחם במספר הולך וגדל של חזיתות נגד ארגוני מורדים אתניים ותיקים ומיליציות מקומיות שהוקמו בשבועות האחרונים, רבות מהן חמושות בכלי נשק מאולתרים. אחד המוקדים המרכזיים בלחימה הוא במזרח המדינה, בסמוך לגבול בין מדינות המחוז שאן וקאיה. על פי תושבים ודיווחים מקומיים, אלפים נלמטו מבתיהם ועשרות אנשי ביטחון ולוחמים מקומיים נהרגו.

לפי ההערכות, כעשרת אלפים איש נמלטו מבתיהם אחרי הקרבות האחרונים באזור הסמוך לגבול עם תאילנד. תושבים מספרים כי יש צורך דחוף בסיוע הומניטרי, כולל מזון, מקלט ותרופות. בין העקורים נשים בהיריון, ילדים ומבוגרים.

בחזית אחרת בצפון-מערב המדינה, סמוך לגבול הודו, 12 שוטרים ערקו לשורות המורדים ביום שבת האחרון בעיירה קנפטלט.

למרות התגברות האלימות בכל קצוות המדינה, מנהיג ההפיכה אמר כי הוא לא סבור שהיא תתגלגל לסכסוך גדול יותר. "אני לא חושב שתהיה מלחמת אזרחים", אמר בריאיון שלו ל"פיניקס" מהונג קונג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully