וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין לנו פריבילגיה לחכות: חייבים להתחיל לחסן מבוגרים במנה השלישית - עכשיו

עודכן לאחרונה: 29.7.2021 / 10:43

התחלואה הנוסקת לא השאירה לוועדת החיסונים ברירה מלבד להחליט על מנה נוספת, ומהר. בהתחשב בכל המשתנים, ולמרות שעדיין אין נתונים חד-משמעיים, יהיה זה הדבר הכי פחות מסוכן שניתן לעשות. דבר אחד מובטח: כל מדינות העולם יעקבו בזכוכית מגדלת אחר התקדמות המבצע

ועדת החיסונים החליטה אמש (רביעי) להמליץ על מתן מנה שלישית של חיסון פייזר ותקבע בקרוב גם למי. לא רק בוועדת החיסונים בישראל מתעסקים בשאלת החיסון הנוסף, זה הדבר שמעסיק אולי יותר מכל דבר אחר את כל העולם. וכל העולם מסתכל עלינו.

לעובדה שהיינו מהראשונים להתחסן ובמספרים גדולים יש גם יתרונות רבים. אצלנו ניתן היה לראות עד כמה החיסון הגן, ואיך התחלואה ירדה עד שהגיעה מוטציית דלתא. בדיוק כמו שניתן היה להבחין מהר מאוד בישראל שגם מחוסנים רבים נדבקים לפתע במוטציה חדשה.

התחסנות נגד קורונה בדיור מוגן משען רמת אפעל, 14 בינואר 2021. ראובן קסטרו
המנה השלישית בדרך. חיסון בדיור מוגן ברמת אפעל/ראובן קסטרו

לכן, זה לא מפתיע שהנתונים שהוצגו בפני הוועדה הם חד-משמעיים לגבי יעילות החיסון, שירדה באופן משמעותי חצי שנה אחרי קבלת מנת החיסון השנייה. לא פשוט לקבל החלטות בתנאי אי-ודאות מדעית, אבל אלה חלק מתנאי המשחק במגיפות עולמיות.

אם רמת התחלואה בישראל היתה נמוכה, אפשר היה להמתין. לחכות למחקר נרחב שמנתח נתונים של עשרות אלפי אם לא מאות אלפי מחוסנים. אבל כשמספר המאומתים היומי חוצה את ה-200 ומדי יום מתווספים 15-10 חולים קשים, כבר אין לנו את הפריבילגיה הזאת.

עוד בוואלה!

צוות המומחים של משרד הבריאות המליץ: חיסון קורונה שלישי למבוגרים

לכתבה המלאה
הילה אלרואי. באדיבות המצולמים
הילה אלרואי/באדיבות המצולמים

כאלפיים איש שסובלים מדיכוי חיסוני קיבלו כבר את החיסון השלישי בישראל, ללא תופעות חריגות. במקביל, מנתונים שסיפקה אתמול חברת פייזר, עולה כי רמת הנוגדנים המנטרלים מזנקת לאחר מנת חיסון שלישית פי חמישה בקבוצת הגיל 55-18 ופי 11 בקבוצת הגיל 85-65. אין ספק שאם לוקחים בחשבון את כל המשתנים במשוואה, מנת חיסון שלישית לאוכלוסייה בסיכון זה הדבר הכי לא מסוכן שאפשר לעשות.

בקבוצות הגיל הנמוכות יותר, שם עדיין נצפתה הגנה של 93%, אפשר להמתין לנתונים נוספים, למרות שעושה רושם שכולנו נצטרך בסופו של דבר לתת כתף פעם נוספת לעוד מנת חיסון אחת לפחות.

התמונה מתבהרת

יש גם חדשות טובות. כתב העת הרפואי היוקרתי, הניו אינגלנד, פרסם לפנות בוקר מחקר ראשון מסוגו בעולם, של פרופ' גילי רגב-יוחאי, מומחית למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, שמצא התאמה בין רמת הנוגדנים המנטרלים את נגיף הקורונה לבין מידת ההדבקה וההידבקות במחלה.

בווידאו: הורוביץ מבטיח שיהיה מלאי לכולם אם וכאשר יוחלט על חיסון שלישי/מערכת וואלה!

המחקר נערך על עובדי מערכת הבריאות שהתחסנו בשתי מנות חיסון. במהלך תקופת המחקר, 39 מאנשי הצוות נדבקו למרות היותם מחוסנים. רמות הנוגדנים שלהם טרם ההדבקה הושוו לרמות נוגדנים של קבוצה מקבילה, מותאמת בגיל, במין ובמחלקות רקע, ועלה שככל שרמת הנוגדנים נמוכה יותר, כך גדל משמעותית סיכון ההדבקה וההידבקות.

המחקר יכול לשנות את כללי המשחק כי הוא נוקב לראשונה במספר הנוגדים שאליהם צריך לשאוף כדי להשיג הגנה מרבית. לפיו, בדיקה סרולוגית, שדוגמת דם, תוכל למשל לייתר את הצורך בבידוד לבעלי רמות נוגדנים גבוהות וגם תוכל לתת תמונה בהירה יותר על הצורך במנת חיסון שלישית לכל שכבת גיל בנפרד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully