וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: איש מודיעין שהדליף לעיתונאי מידע על תכנית המל"טים נשלח למאסר

עודכן לאחרונה: 28.7.2021 / 4:40

השופטים טענו כי דניאל הייל, ששירת באפגניסטן ב-2012, ניצל את האמון בו, וידע שהמסמכים שהוא משתף עלולים לגרום נזקים חמורים. הייל שנשלח ל-45 חודשי מאסר, אמר כי ביצע את המעשה מכיוון שהתכנית הורגת חפים מפשע ללא הבחנה באפגניסטן תחת "גלימת הסודיות"

דניאל הייל, איש מודיעין לשעבר בצבא ארצות הברית, נשפט אתמול (שלישי) ל-45 חודשי מאסר בגין הדלפת מידע מסווג לעיתונאי אודות תכנית המל"טים האמריקנית. הייל, מנאשוויל בטנסי, אמר כי ביצע את המעשה מתוך רצון לשקיפות בנוגע לתכנית זאת, שלדעתו הורגת ללא הבחנה אזרחים חפים משפע באפגניסטן.

"אני מאמין שלהרוג זאת טעות, אבל זה במיוחד טעות כשהורגים אנשים שאינם יכולים להגן על עצמם", אמר הייל בבית המשפט. הוא הוסיף כי הוא חשף רק את מה "שהיה הכרחי כדי להפיג את השקר שהמל"טים שומרים עלינו, שחיינו שווים יותר משלהם".

בהשמעת העונש הדגיש שופט המחוז האמריקני, ליאם אוגרדי, את הצורך להרתיע אחרים מלחשוף סודות ממשלתיים, ואמר להייל כי יש לו אפשרויות אחרות לעשות את מה שרצה מלבד שיתוף מידע מסווג עם עיתונאי. "אתה לא מועמד לדין על כך שדיברת על תכנית המל"טים" אמר אוגרדי. "היית יכול להיות לדווח מבלי לקחת אף אחד מהמסמכים האלה".

דניאל הייל, איש המודיעין לשעבר שנשפט על הדלפת מידע מסווג לעיתונאי אודות תכנית המל"טים של ארצות הברית. 10 במאי, 2019. AP
"ביצע את העבירה כדי להביא תשומת לב התנהגות ממשלתית בלתי מוסרית". הייל/AP

תביעה זאת היא אחת משורה של תיקים שמשרד המשפטים הביא בשנים האחרונות נגד גורמים ממשלתיים בהווה ובעבר שחשפו סודות מסווגים לעיתונאים. כמו במקרים אחרים של הדלפות, הדיונים היו פחות בשאלה אם הייל שיתף מידע שלא כדין - הוא הודה בגלוי שעשה זאת - אלא יותר אם הפעולה פוגעת בביטחון המדינה ובמידה שיש לקחת בחשבון את מניעיו.

התובעים ביקשו לקבל עונש של תשע שנים, שהיה העונש הארוך ביותר עד כה בפרשה מסוג זה.

הם טענו כי הייל, ששירת לאפגניסטן באוגוסט 2012 ושוחרר פחות משנה לאחר מכן, ניצל את אמון הממשלה בו, וידע שהמסמכים שהוא משתף "עלולים לגרום נזקים חמורים, ובמקרים מסוימים חמורים במיוחד, לביטחון המדינה" אולם הדליף אותם בכל מקרה. התובעים אומרים כי המסמכים נמצאו באינטרנט באופן שסייע ללוחמי המדינה האסלאמית להסתיר אותם.

עוד בוואלה!

אפגניסטן: מפקד הכוחות האמריקניים העביר פיקוד, טליבאן מכתר עיר מרכזית

לכתבה המלאה
תיעוד: הפעלת מל"ט מתאבד מתוצרת ישראל בקרבות בנגורנו-קרבאך
1.10.20. -, אתר רשמי
"ידע שהמסמכים עלולים לגרום נזקים חמורים" - אולם הדליף אותם בכל מקרה/אתר רשמי, -

"כתוצאה מההדלפות, טרוריסטים האכזריים ביותר בעולם השיגו מסמכים שסווגו על ידי ארצות הברית כ'סודיים' ו'סודיים ביותר'", כתבו השופטים. תפקידו של הייל כששירת באפגניסטן, כלל "בנק מטרות" למל"טים ומעקב אחר אותות סלולריים.

לאחר שעזב את חיל האוויר, הייל, שהרגיש אשם על תפקידו והאמין שהוא יכול לעשות את ההבדל באופן שבו מטרות מסומנות - שיתף אותו עם עיתונאי שהוא פגש בעבר במסמכים שהראו שתוכנית המל"טים לא הייתה מדויקת כמו שהממשלה טענה במונחים של הימנעות ממקרי מוות אזרחיים.

הוא תיאר במכתב בן 11 עמודים בכתב יד מהכלא את האימה שלדעתו חש כשצפה בסרטוני וידיאו של אזרחים אפגנים שנהרגו בין השאר בגלל עבודה שהוא עשה בכדי לאתר אותם. "לא עובר יום שאני לא מטיל ספק בהצדקה למעשיי", כתב.

עורכי דינו טענו במשפט כי יש לקחת בחשבון את המניעים האלטרואיסטיים שלו ואת העובדה שהממשלה לא הראתה כי נגרם נזק ממשי מההדלפות לעונש קל. "הוא ביצע את העבירה כדי להביא תשומת לב למה שלדעתו היא התנהגות ממשלתית בלתי מוסרית שבוצעה תחת גלימת הסודיות, ובניגוד להצהרות פומביות של הנשיא דאז אובמה בנוגע לדיוק לכאורה של תוכנית המל"טים של צבא ארצות הברית," כתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully