וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לקואליציה: חוק הרוטציה בין בנט ולפיד עבר, האופוזיציה נטשה במחאה

עודכן לאחרונה: 27.7.2021 / 21:47

בתום 17 שעות דיונים, הקואליציה אישרה את התיקון לחוק יסוד הממשלה ברוב של 61 תומכים מול שני מתנגדים. רוב חברי האופוזיציה נעדרו מהאולם במחאה על אופן ההצבעה. בהמשך יעלה להצבעה גם חוק הדיינים. בתוך כך, בנט, גנץ וליברמן ייפגשו כדי לגשר על הפערים בסוגיית התקציב

בתום דיון שנמשך יותר מ-17 שעות ברציפות, הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה שניה ושלישית את חוק ממשלת החילופים, שמעגן את ההבנות הפריטטיות בין ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. מאחר ומדובר בתיקון לחוק יסוד הממשלה, הקואליציה נדרשה לגיוס מלא של 61 ח"כים והוא אושר ברוב של 61 תומכים מול 2 מתנגדים. רוב חברי האופוזיציה נעדרו מההצבעה לאחר שנטשו במהלך הדיון.

החוק מרחיב את חוק ממשלת החילופים שנחקק בשנה שעברה עם הקמת ממשלת נתניהו-גנץ ומבצע בו מספר שינויים כמו מנגנון ההצבעה הפריטטי, שחל על הצבעות בממשלה, שיוחל כעת גם על וועדות השרים השונות. בנוסף החוק מאפשר למנות שני סגני שרים במשרד ראש הממשלה. החוק גם קובע הגנות להסדר הרוטציה וקובע כי אם הכנסת תתפזר לפני תום כהונתה בתמיכת ח"כים שמזוהים עם ראש הממשלה, ראש הממשלה החליפי יהפוך לראש הממשלה באופן מיידי לתקופת המעבר.

בווידאו: ח"כים באופוזיציה נוטשים את ההצבעה בשל מחלוקת על אופן התנהלותה/צילום: ערוץ הכנסת

חוק החילופים היה אמור לעלות להצבעה כבר לפני כשבועיים אך בשל היעדרותו של ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד שחלה בקורונה לא היו 61 אצבעות, וההצבעה נדחתה. בהצבעה היום השתתף ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה), שהיה מאושפז אתמול בבית החולים הדסה ושוחרר היום בצהריים.  

במהלך ההצבעות האופוזיציה נטשה את האולם במחאה על כך שלטענתם הקואליציה חרגה ממכסת ההצבעות השמיות כפי שסוכם בוועדת הכנסת. באופוזיציה זעמו וטענו שהקואליציה עשתה הצבעה שמית אחת יותר ממה שהוסכם. בהמשך יו"ר הכנסת מיקי לוי טען במליאה שבסמכות יו"ר הכנסת להוסיף הצבעות שמיות ושהוא אכן הוסיף הצבעה שמית לקואליציה, אך הוסיף עוד אחת גם לאופוזיציה, אך הח"כים כבר נטשו את המליאה ולא חזרו.

ח"כ דוד ביטן מהליכוד היה הראשון לעזוב את האולם, ואחריו יצא גם ח"כ דוד אמסלם. בעת שיצא אמסלם מהמקום, הוא קרא לעבר ח"כ איתן גינזבורג, שניהל את הדיון, יו"ר הכנסת מיקי לוי, ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין אמירות בהן "אתה לא תעשה מה שאתה רוצה", "אתה לא מתבייש" וכינה אותם "בריונים".

עוד בוואלה!

לילה לבן במליאה: חוק הדיינים אושר בקריאה ראשונה, הצעות אי-אמון נדחו

לכתבה המלאה
מליאת הכנסת 27 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כים מהאופוזיציה נטשו את האולם. מליאת הכנסת, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

הדיון בחוק התחיל ב-2 לפנות בוקר ונמשך כ-17 שעות ברציפות. כעת המליאה צפויה להמשיך בסדר היום תחת הפיליבסטר של האופוזיציה לעוד לילה לבן. בהמשך הערב יעלה חוק הדיינים להצבעה בקריאה שניה ושלישית ולאחר מכן מתוכננים דיון והצבעה בקריאה ראשונה על חוק הותמ"לים, אותו מקדמת שרת הפנים איילת שקד.

החוק, שמאריך את פעילותן של הוועדה למתחמים מועדפים לדיור, מעורר התנגדות פנימית בקואליציה מחשש לפגיעה בשטחים הפתוחים והחקלאיים, ויש עתיד, מרצ ומפלגת העבודה יידרשו לעשות בו שינויים לקראת הקריאה שניה ושלישית.

בענין חוק הקנאביס, אותו מקדמת ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, אין עדיין הסכמות בקואליציה ולנוכח ההתנגדות של רע"ם לחוק ישנם קשיים בגיוס רוב וייתכן שהוא לא יעלה בסופו של דבר להצבעה מחר במליאה.

מליאת הכנסת 27 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"חוק יסוד הממשלה תוקן באופן אחראי, מידתי וזהיר, מתוך רגישות לפסיקת בג"ץ ומתוך ניסיון ללמוד את הלקחים הנדרשים מכשלונה של הממשלה הקודמת ומחוסר היציבות הפוליטית אליו נקלעה ישראל בעקבות התנהלות נתניהו", אמר יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב מהעבודה. לדבריו, "התנהגות חברי האופוזיציה במליאה, והחרמת ההצבעה, מלמדת על אובדן עשתונות. ההפנמה היא שהקואליציה יציבה ומצליחה לקדם את החקיקה שלה - מובילה את חברי האופוזיציה לשבור את כל הכלים ולהתנהג באופן לא ראוי".

מנסים לסגור תקציב

בתוך כך, לוואלה! נודע כי ראש הממשלה נפתלי בנט ייפגש הערב בכנסת עם שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן כחלק מההיערכות לישיבת התקציב בממשלה בשבוע הבא. ברקע, נמצאים פערים בין משרדי האוצר והביטחון על גובה התוספת לתקציב הביטחון והתנגדות של כחול לבן לרפורמה המתוכננת בחקלאות.

ליברמן אמר אתמול בישיבת סיעת ישראל ביתנו כי הוא תומך בתוספת תקציבית לצה"ל והפער בין הצדדים נוגע לגובה התוספת. "ברור שהאתגרים והאיומים מחייבים לחזק את צה"ל ואת היכולות ואני מסכים שחייבים להוסיף לתקציב צה"ל, בכמה? ננסה להתדיין ולהגיע לעמק השווה", אמר אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully