וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנה של נתק, הקוריאות חיברו מחדש את הקו החם ביניהן

27.7.2021 / 11:28

מנהיגי שתי המדינות סיכמו על חידוש אמצעי התקשורת ביניהם, שהופסקו חד-צדדית על ידי פיונגיאנג בשנה שעברה אחרי כישלון השיחות עם ארה"ב. בשתי הקוריאות תיארו זאת כצעד משמעותי לביסוס מחדש של האמון והמאבק בקורונה, אך מומחים מדגישים: "צריכים לראות רצינות מצד הצפון"

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ומנהיג קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין בשטח המפורז ב-27 באפריל 2018. רויטרס
מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און ומנהיג קוריאה הדרומית מון ג'ה-אין בשטח המפורז ב-27 באפריל 2018/רויטרס

מנהיגי קוריאה הצפונית והדרומית חיברו מחדש את הקו החם ביניהם והסכימו לפעול לשיפור היחסים - כך הודיעו היום (שלישי) שתי הממשלות בחצי האי. זאת על רקע קיפאון בן שנתיים וחצי בשיחות הגרעין בין פיונגיאנג לבין ארצות הברית.

דובר נשיא קוריאה הדרומית אמר כי ההחלטה התקבלה בחילופי המכתבים בין הנשיא מון ג'ה-אין לבין מנהיג הצפון קים ג'ונג און, הנמשכים מאז אפריל, אז צוין יום השנה השלישי לפסגה הראשונה ביניהן. בסוכנות הידיעות הצפון קוריאנית דווח כי ערוצי התקשורת הפנים-קוריאניות התחדשו בשעה 10:00, בהתאם להסכם בין מון לקים.

הקו החם בין סיאול לפיונגיאנג הוא כלי תקשורת נדיר בין שתי הקוריאות, אבל לא ברור אם חידושו מבשר על המשך המשא ומתן לפירוק תכנית הגרעין והטילים של משטר קים.

"שני המנהיגים בחנו דרכים לשיקום היחסים באמצעות החלפת מכתבים בכמה הזדמנויות, והם הסכימו על חידוש הקווים המנותקים כצעד ראשון בתהליך זה", אמר דובר נשיא קוריאה הדרומית. "הם גם הסכימו לבסס מחדש את האמון בהקדם האפשרי ולעודד את ההתקדמות ביחסים פעם נוספת".

סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית תיארה את חיבור הקו החם כ"צעד גדול לשיקום האמון ההדדי וקידום הפיוס".

בווידאו: הצפון קוריאנים מודאגים מ"קים הכחוש"/צילום: רויטרס

קוריאה הצפונית ניתקה את הקו החם ביוני אשתקד, אחרי החרפה ביחסים עם השכנה בדרום לאחר כישלון פסגה בין קים לנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפברואר 2019, שתווכה על ידי נשיא הדרום. בהמשך, פיונגיאנג פוצצה את משרד התיאום עם סיאול, שהוקם בשטחה ב-2018 כדי לפתח את הקשרים ביניהן והיחסים צנחו לשפל הנמוך ביותר מאז תחילת כהונתו של מון.

משרד ההגנה של סיאול אישר כי שתי השיחות היומיות הקבועות עם פיונגיאנג חודשו היום באמצעות קו טלפון צבאי. משרד האיחוד בקוריאה הדרומית, העוסק ביחסים עם הצפון, אמר כי גם קווי הטלפון בכפר הפסקת האש פנמונג'ום, שבגבול בין המדינות, הותקנו מחדש.

מון קרא בחודשים האחרונים לחידוש התקשורת עם הצפון והציע פסגה וירטואלית עם קים בשל מגיפת הקורונה, אך פיונגיאנג השיבה בביקורת נוקבת ואמרה כי אין בכוונתה לדבר עם סיאול. קוריאה הצפונית לא אישרה עד היום כי הנגיף התפרץ בשטחה, אך היא סגרה את גבולותיה ונקטה אמצעים תקיפים נגד הווירוס שהחריפו את המשבר הכלכלי שלה.

צפון קוריאה רוצה הקלה בסנקציות

דובר נשיא קוריאה הדרומית אמר כי מון וקים הסכימו לעבוד יחד כדי להילחם במגיפה, אך הם לא דנו בקיומה של שום פסגה, אישית או וירטואלית. חילופי המכתבים החלו לקראת הפגישה של נשיא הדרום עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במאי, שבמהלכה הפגינו השניים נכונות לנהל דיאלוג עם הצפון.

ואולם, עדיין לא ברור אם פיונגיאנג מוכנה לחזור למשא ומתן, בזמן שממשל ביידן מחפש דרך "אמינה, צפויה ובונה" להתקדמות בשיחות.

"זה בסך הכול חיבור מחדש של הקווים שהם ניתקו באופן חד-צדדי", אמר מון סונג-מוק, גנרל דרום קוריאני בדימוס, שבעבר הוביל את השיחות עם פיונגיאנג. "קוריאה הצפונית עדיין תוהה מה הטעם בשיחות עם הדרום, משום שהיא רוצה הקלות משמעותיות בסנקציות, אבל אין שום דבר שאנחנו יכולים לעשות בנושא".

ג'יימס קים, ממכון "אסאן" ללימודי מדיניות בסיאול, אמר כי ייתכן שפיונגיאנג מנסה להראות נכונות מסוימת להגיב למחוות האמריקניות, אבל הוא הזהיר מפירוש יתר של המהלכים האחרונים. "אנחנו צריכים לראות רצינות מצד פיונגיאנג בנוגע לפירוז מנשק גרעיני כדי שנוכל להגיד שיש התקדמות אמיתית", אמר קים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully