וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה לחוצה לפינה, ופוצצה שנתיים של דיפלומטיה כדי לחזור לתודעה

17.6.2020 / 21:55

קים ואחותו הלוחמנית חזרו למדיניות התוקפנית המוכרת של המשטר הקומוניסטי, שאיבד תקווה כי הפיוס עם השכנה מדרום ישפר את המצב הכלכלי. פיונגיאנג יוצרת פרובוקציות כמו הרס לשכת התיאום על מנת לחזק את ידה במו"מ עתידי, אך נזהרת בשלב זה שלא להרגיז את טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

קוריאה הדרומית הייתה מוכנה לפייס את שכנתה מצפון עד כדי העמדה לדין של קבוצות העריקים השנואות על משטר קים, אך פיונגיאנג שעטה קדימה במדיניותה האגרסיבית המחודשת ובחרה, באופן סמלי, לפוצץ את לשכת התיאום בין שתי המדינות. זו הוקמה ב-2018, כשהאופוריה בסיאול ושל נשיאה הפייסני מון ג'ה-אין חגגה, ושימשה שגרירות הדדית של שתי השכנות. הריסתה המתוקשרת מלהיטה שוב את הרוחות, וחצי האי חוזר למצב צבירה נפיץ.

איומים רבים זרמו בימים האחרונים מפיונגיאג לסיאול. לכאורה היה זה סביב קמפיין התעמולה שמנהלים שנים ארוכות העריקים הצפון קוריאנים, מי שנמלטו מציפורני הרודנות הקומוניסטית, אך האיומים מגלמים את הלחץ שבו נמצאת כיום קוריאה הצפונית מבחינה כלכלית, וככל הנראה גם בריאותית.

שנתיים וחצי של דיפלומטיה בינה לבין קוריאה הדרומית ובין ארצות הברית לא השיגו לה את הפרס הנחשק בדמות הסרת הסנקציות החונקות את כלכלתה. היא גילתה שסיאול כבולה לוושינגטון הרבה יותר ממה שקיוותה או ציפתה, וכי ההתקדמות ביחסים הכלכליים ביניהם לא יכולה להיות משמעותית ללא התקדמות מקבילה מול הממשל האמריקני. שלוש פסגות התקיימו בין הנשיא דונלד טראמפ לבין הרודן קים ג'ונג, והצדק היה עם הספקנים שראו בהן לא יותר מפוטו-אפ עבור שני המנהיגים.

פיצוץ משרד התיאום בין הקוריאות על ידי קוריאה הצפונית, באזור הגבול, 16 ביוני 2020. רויטרס
פיצוץ מבוקר וסמלי. הרס לשכת התיאום, אתמול/רויטרס

הפסגה הראשונה בסינגפור, שבשבוע שעבר צוינו בעגמומיות שנתיים לקיומה, הניבה הצהרות לא קונקרטיות מצד טראמפ וקים, שכמה חודשים קודם לכן קיללו זה את זה באופן ילדותי וגס. הגדיל לעשות נשיא ארצות הברית, שעם שובו לוושינגטון, הכריז לא פחות מאשר ש"האיום הגרעיני הצפון קוריאני הוסר". כמעט לכל נשיא אמריקני יש את ההצהרה הפומפוזית שלו על הישג יוצא דופן במדיניות החוץ, שמתפוצצת מהר מאוד בפנים. זה היה הרגע של טראמפ.

מי שמובילה את הקו התקיף היא אחותו של מנהיג קוריאה הצפונית, קים יו ג'ונג, שאחרי שנענשה על כישלון השיחות בין אחיה לבין טראמפ בווייטנאם, חזרה לקדמת הבמה עם תפקיד בכיר בהליך קבלת ההחלטות הצבאיות. בינתיים, קוריאה הצפונית מתמקדת באיומים על הדרום ונמנעת מלהשתמש בשפה המוכרת גם נגד ארצות הברית. ייתכן שהם הבינו שעדיף שלא לפגוע בטראמפ אישית, ולאפשר לו להמשיך לומר שיש לו יחסים נהדרים עם קים מאשר לגרום לו להיראות רע לפני הבחירות בנובמבר.

פיונגיאנג מזהירה כי המשבר הנוכחי מול הדרום, שאותו היא שוב מכנה "כלב לא גזעי" ו"בובה אמריקנית", יסתיים רק אחרי שיגבה מחיר. היא מאיימת לפרוס מחדש כוחות צבא באזורים לאורך הגבול שפונו במהלך תקופת ההפשרה, ועדיין לא ברור לאן היא חותרת. ייתכן שגם שיגורי הטילים הבין-יבשתיים, שהופסקו בעקבות הפגישות בין טראמפ לקים, יחודשו ויבחנו את ההתקדמות שנעשתה בשנתיים האחרונות.

שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און ואחותו קים יו ג'ונג  27 באפריל 2018. רויטרס
רוצים לגבות מחיר מסיאול. האחים קים בפסגה עם נשיא הדרום, 2018/רויטרס

עבור נשיא קוריאה הדרומית, זאת מכה של ממש. מון ג'ה-אין נתפס על ידי מבקריו כפייסן מדי עבור הצפון, ובין היתר הוא הסכים לעצור את התרגילים הצבאיים הגדולים עם ארצות הברית כדי לרצות את המשטר הקומוניסטי. הוא התחנן בפני פיונגיאנג שלא יפרו את ההסכמים שעליהם חתם בהתרגשות רבה במהלך פגישותיו עם קים, שאף הצליח לגרום לו להגיע לביקור היסטורי בצפון בשנה שעברה. אבל גם לסיאול כבר לא נותרה ברירה, והיא הצהירה כי לא "תסבול עוד" את ההתנהגות הפרועה של שכנתה.

הכיוון שאליו הולכת ההסלמה הזו תלוי בצפון. ייתכן שקים מחפש פרובוקציה נוספת, מוגבלת, כדי להגדיל את יכולת המיקוח העתידית שלו בשיחות שיום אחד יצטרכו להתחדש, עם מטרת על - הקלה בסנקציות כדי להיחלץ מהחנק הכלכלי. אם לא היה די בסנקציות, התפרצות הקורונה, שקשה לדעת את היקפה בתוך קוריאה הצפונית לאור הצנזורה המוחלטת שמטיל המשטר, הובילה לסגירת הגבול עם סין, שמנשימה חמצן לכלכלתה המפוררת.

האחים קים רוצים להחזיר לתודעה את הפוטנציאל ההרסני של משטרם, וכשנראה שהסדר העולמי ממשיך להתערער, בין היתר עם מגיפה עולמית, כיבוש סיני דה-פקטו של הונג קונג ומהומות ובחירות בארצות הברית, קוריאה הצפונית רוצה לשפר את מקום הישיבה שלה סביב השולחן של הגדולים וחוזרת לטקטיקה הנושנה שלה: ערעור היציבות האזורית ואיומים למכביר. לרוב היא מצליחה להכתיב את הקצב, אך הקו הנצי שמובילה האחות לבית קים עוד עלול להכניס את המשטר הדחוק לפינה לצרה שיתקשה לצאת ממנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully