וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הדיינים, החילופים והקנאביס: מרתון לילות לבנים בכנסת

עודכן לאחרונה: 26.7.2021 / 7:07

המליאה נכנסת לרצף של 3 ימי דיונים והצבעות, כשהאתגר המרכזי של הקואליציה יהיה העברת חוק ממשלת החילופים. הקואליציה תנסה גם להשלים את חקיקת חוק הדיינים, לאחר שנפל בשל הצבעתו השגויה של יו"ר הכנסת. במקביל, צפויה הסכמה חריגה בין הצדדים על הצעה של ח"כ ברק מהליכוד

הכנסת נערכת לשבוע נוסף של לילות לבנים ללא שינה, אחרי הפוגה בת שבוע ממשטר הפיליבסטרים הנוקשה של האופוזיציה בשל חג הקורבן. החל ממחר (שני), מליאת הכנסת תהיה במרתון של שלושה ימי דיונים והצבעות על הצעות חוק ממשלתיות ופרטיות, שאת חלקן הקואליציה כבר ניסתה להעביר בשבועות האחרונים ונכשלה כי לא היה לה רוב.

החוק המאתגר ביותר לקואליציה הוא חוק ממשלת החילופים, שנועד לעגן את ההבנות הפריטטיות בין ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. מאחר ומדובר בתיקון לחוק יסוד הממשלה, הקואליציה צריכה רוב של 61 כדי לאשרו - ונדרש גיוס מלא של כל אחד מהחכים כדי שיעבור במליאה. כך, החוק היה אמור לעלות להצבעה כבר לפני כשבועיים אך בשל היעדרותו של ח"כ ולדימיר בליאק מיש עתיד, שחלה בקורונה, לא היו 61 אצבעות וההצבעה נדחתה. המליאה צפויה להתחיל לדון בחוק בלילה בין שני לשלישי, לאחר שתי הצעות אי אמון של האופוזיציה והצבעה בקריאה ראשונה על חוק הדיינים, עוד חוק שהקואליציה מבקשת להעביר השבוע.

ראש הממשלה נפתלי בנט בישבת הממשלה
 11 ביולי 2021. מערכת וואלה!, אתר רשמי
חוק ממשלת החילופים יהיה המאתגר ביותר. ראש הממשלה בנט/אתר רשמי, מערכת וואלה!

חוק הדיינים קובע את הרכב הוועדה למינוי דיינים, ומוסיף לה עוד נציג מטעם הממשלה - שמיועד להיות השר זאב אלקין. החוק גם מגדיל את הייצוג הנשי בוועדה וקובע כי יכהנו בה שתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום). הקואליציה כבר ספגה מכה עם חוק הדיינים, שנפל לפני כשבועיים בהצבעה במליאה בגלל הצבעה שגויה של יו"ר הכנסת מיקי לוי, וכעת מקווה להשלים את החקיקה שלו גם בקריאה שנייה ושלישית עד סוף השבוע. לפי תקנון הכנסת, הבחירות לנציגים בוועדות הדיינים, המשפטים וקאדים צריכות להתקיים עד יום רביעי הבא, לכן הקואליציה שואפת לסיים עם החקיקה השבוע.

עוד בוואלה!

שוב תבוסה לקואליציה: לאחר שיו"ר הכנסת טעה בהצבעה - חוק הדיינים נפל

לכתבה המלאה
השבעת ממשלת בנט - לפיד | פנינה תמנו שטה עושה את דרכה לבית הנשיא לטובת התמונה הקבוצתית 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
חוק שהעלתה ב-2018 עלה מחדש על ידי ח"כ ברק מהליכוד. השרה תמנו שטה/ראובן קסטרו

בנוסף, הקואליציה תקדם השבוע הצעות חוק שמעוררות בתוכה התנגדות פנימית. ביום שלישי צפויה לעלות להצבעה במליאה חוק הותמ"ל, שמאריך את פעילות הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) לארבע שנים נוספות. החוק מעורר התנגדות קשה אצל ארגוני הסביבה והחקלאים, בשל הפגיעה בשטחים הפתוחים והחקלאיים וגם מרצ וגם העבודה דרשו משרת הפנים איילת שקד לעשות בו שינויים.

גם חוק הקנאביס של ח"כ שרן השכל עשוי לעלות להצבעה השבוע, במסגרת הצעות החוק הפרטיות, אך עדיין לא ברור אם אכן יהיה לו רוב. החוק של השכל, שקובע אי הפללה למשתמשי קנאביס, כבר עלה להצבעה לפני כשבועיים אך הקואליציה נאלצה למשוך אותו בשל התנגדות רע"ם וטרם גובשו הסכמות בקואליציה בנושא.

קרן ברק מטה הליכוד אחרי תוצאות המדגם, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
הממשלה תומכת בהצעת החוק שלה. חברת האופוזיציה ברק/ראובן קסטרו

ביום רביעי צפויה הכנסת צפויה לדון גם בשורה של הצעות חוק פרטיות מטעם האופוזיציה שנועדו להביך את הקואליציה שבאופן אוטומטי צפויה להתנגד. יחד עם זאת, יש גם הסכמה חריגה בין הקואליציה לאופוזיציה על חוק הנוגע לאלימות נגד נשים - הקואליציה צפויה לתמוך בהצעת חוק של ח"כ קרן ברק (ליכוד) לשלילת הזכויות הקנייניות של בן זוג שהורשע ברצח בן הזוג השני. מדובר בהצעה שהועלתה לראשונה על ידי השרה פנינה תמנו שטה בעודה ח"כית ב-2018, וועדת השרים לחקיקה אישרה את התמיכה הממשלתית בו בישיבתה השבועית. זו הפעם הראשונה מאז הושבעה הממשלה שהיא תומכת בהצעת חוק של האופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully