וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במסגרת החוק הנורבגי: אבידר צפוי להתפטר מהכנסת לאחר שימונה לשר

עודכן לאחרונה: 26.7.2021 / 18:12

מספר שרי הממשלה שאינם ח"כים אחרי שמונו במסגרת החוק יגיע ל-21. מחר הממשלה תאשר את מינויו של אבידר כשר במשרד רה"מ עם אחריות על נושאי תכנון אסטרטגי, לאחר שבתחילת החודש החליטה לסגור את המשרד. כמו כן, יאושר מינויו של יאיר גולן לסגן שר הכלכלה

ח"כ אלי אבידר צפוי להתפטר מכהונתו כנסת לאחר שימונה לשר בממשלה במסגרת החוק הנורבגי, ובמקומו ייכנס לכנסת הבא בתור ברשימת ישראל ביתנו. בכך, יגיע מספר השרים בממשלה שהשתמשו בחוק הנורבגי ואינם חברי כנסת ל-21 - שבמקומם נכנסו לכנסת 21 חברי כנסת חדשים.

הממשלה תאשר מחר בבוקר (ראשון) את צירופו של אבידר כשר בממשלה ואת מינויו של ח"כ יאיר גולן (מרצ) לתפקיד סגן שר הכלכלה. כפי שפורסם לראשונה בוואלה!, אבידר מיועד בהמשך להתמנות לשר לענייני מודיעין במקומו של אלעזר שטרן שאמור להתמודד על ראשות הסוכנות באוקטובר. עד אז, הוא יתמנה כשר במשרד ראש הממשלה עם אחריות על נושאי "תכנון אסטרטגי", זאת על אף שרק בתחילת החודש הממשלה החליטה על סגירת המשרד לענינים אסטרטגיים.

ח"כ אלי אבידר בהפגנה נגד השחיתות מול מעון רה"מ נתניהו, בלפור, ירושלים, 24 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
מיועד להתמנות בהמשך לשר לענייני מודיעין. אבידר/ראובן קסטרו

עם צירופו לממשלה, אבידר יהיה השר ה-28 סביב שולחן הממשלה, ואילו מינויו של יאיר גולן לתפקיד סגן שר הכלכלה יביא את מספר סגני השרים בממשלה לחמישה. ואולם, רק שבעה משרי הממשלה עדיין מכהנים כחברי כנסת, לאחר שהקואליציה הרחיבה את החוק הנורבגי והביאה את השימוש בו לשיא של כל הזמנים. 

עלות לשכת שר מוערכת בכ-6.5 מיליון שקלים בשנה, ועלות לשכת סגן שר בכ-2.5 מיליון שקלים. בנוסף, עלות הלשכה של כל אחד מ-21 הח"כים החדשים שנכנסו במקום השרים המתפטרים היא כ-1.7 מיליון שקלים בשנה. כלומר עלות החוק הנורבגי מוערכת בכלפחות כ35 מיליון שקלים בשנה וכ150-160 מיליון לכל הקדנציה.

המינוי של אבידר לשר נעשה כחלק מההיערכות הקואליציה להעברת תקציב המדינה, במטרה להבטיח את הרוב ולמנוע עריקות והתנגדויות שיסכלו את אישור התקציב. אבידר, שהתמודד בבחירות ב"ישראל ביתנו", הסתכסך עם יו"ר המפלגה ושר האוצר אביגדור ליברמן, ומאז הקמת הממשלה מתנהג בכנסת כסיעת יחיד. בשבועות האחרונים מזכיר הממשלה שלום שלמה ניהל עמו מגעים להסדרת היחסים, מחשש מאיומיו להצביע נגד הצעות של הקואליציה. עם הקמת הממשלה, אבידר סירב להצעת ליברמן להתמנות לשר במשרד האוצר ודרש לקבל תיק ביצועי. כעת הוא ימונה לשר במשרד ראש הממשלה ובהמשך לשר לענייני מודיעין , בכפוף לבחירתו של שטרן ליור הסוכנות.

מרצ מציגה את המועמדת החדשה ברשימתה לכנסת. בית ציוני אמריקה. ת"א 4 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מינויו נועד לפתור את המשבר בין הקואליציה לאופוזיציה. גולן/ראובן קסטרו

המינוי של גולן לסגן שר הוא חלק מהסדר שנועד לפתור את המשבר בין הקואליציה לאופוזיציה שמשתק את עבודות הכנסת. גולן היה אמור לעמוד בראש ועדת העלייה והקליטה, אך מרצ ויתרה על התפקיד לטובת האופוזיציה בתמורה למינויו לסגן שר. ההחלטה על העברת ועדה נוספת לאופוזיציה היתה אמורה לסלול את הדרך לפתרון המשבר אך יש עדיין מחלוקת בכנסת על חלוקת המקומות בתוך הוועדות ובעיקר בועדת הכספים והכלכלה שם האופוזיציה דורשת לקבל לידיה מקומות נוספים.

בנוסף למינויים, הממשלה צפויה לאשר בישיבתה מחר החלטה תקדימית שקובעת על העברת ישראל לכלכלה דלת פחמן. ההחלטה, עליה חתומים ראש הממשלה נפתלי בנט, והשרים תמר זנדברג, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן, קארין אלהרר, מרב מיכאלי, אורנה ברביבאי ואיילת שקד, מציבה לראשונה יעד לאומי לשנת 2050 להפחתת פליטות גזי חממה, בהתאם למחויבות ישראל לאמנת האקלים של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully