וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צדק למען ג'ובנל": מהומה בהלווייה הסוערת של נשיא האיטי שנרצח

עודכן לאחרונה: 24.7.2021 / 10:44

הנוכחים בהלוויית הנשיא מויס תפסו מחסה מפני ענני הגז המדמיע והעשן השחור שהתפשטו לתוך שטח הטקס, והעימותים באזור הגיעו לכדי ירי אש חיה. קריאות "צדק!" ליוו את כניסתם לאירוע של אלמנתו ושל ראש הממשלה החדש, בעוד מפקד המשטרה הואשם שלא עשה די כדי למנוע את ההתנקשות

הלווייתו של נשיא האיטי שנרצח ג'ובנל מויס, שנערכה אתמול (שישי) באחוזת משפחתו שבקאפ-האיטיין התקיימה על רקע התנגשות אלימה בין מאות מפגינים לבין כוחות המשטרה, שכללה יריות אש חיה ושימוש בגז מדמיע. לא דווח על נפגעים, אך ענני הגז ועשן שחור חדרו לשטח טקס ואילצו את משתתפיו, ביניהם בכירים מקומיים וחברי משלחת אמריקנית, לתפוס מחסה. קריאות המפגינים הרועשות נשמעו חזק יותר מנאומי ההספד של מנהיגי הדת שדיברו בהלוויה, כך דווח בסוכנויות הידיעות.

ההפגנות האלימות החלו יום קודם, בחמישי. חבורות של גברים הסתובבו בשכונות של קאפ-האיטיין, עיר מגוריו של הנשיא, ירו באוויר וחסמו כבישים בצמיגים בוערים. שיירה משטרתית בה נסעו בכירים נאלצה לחצות מתרס בוער כשאחד הרכבים כמעט והתהפך.

הלוויתו של נשיא האיטי ג'ובנל מויס (23 ביולי 2021). רויטרס
המחאה בהלוויית נשיא האיטי ג'ובנל מויס/רויטרס
הלוויתו של נשיא האיטי ג'ובנל מויס (23 ביולי 2021). רויטרס
האלמנה מרטין מגיע לטקס הלווייה של הנשיא שנרצח/רויטרס

גופתו של הנשיא מויס הגיעה מעט אחרי עלות השחר למקום ההלווייה, בית החוף של משפחתו. שישה קצינים בכירים נשאו את הארון החום עד לנקודה בה הצדיעו לו ונעמדו לפניו בדממה מספר דקות לפני שהשליכו עליו את דגל האיטי גדול בצבעי אדום וכחול.

אלמנתו של מויס, מרטין, הגיעה לטקס כשזרועה הימנית תלויה במתלה, זכר לפציעתה בהתקפת הטרור שהרגה את בעלה, כשנורה כמה פעמים ב-7 ביולי בביתם הפרטי. ברקע נשמעו הקריאות "צדק! צֶדֶק!". האלמנה הניחה את זרועה השמאלית על הארון ואז הצמידה אותה ללב כשהיא עומדת בדממה.

הלוויתו של נשיא האיטי ג'ובנל מויס (23 ביולי 2021). רויטרס
הלווייה תחת אבטחה כבדה/רויטרס
אלמנתו של נשיא האיטי מויס ובתה בטקס ההלוויה (23 ביולי 2021). רויטרס
אלמנתו ובתו של נשיא האיטי בהלווייתו/רויטרס

עם הגעתו למקום של מפקד המשטרה הלאומי של האיטי, ליאון צ'רלס, מילאו את האוויר קריאות המחאה "מתנקש!". משתתפים אבלים בהלוויה, לבושים בחליפות קודרות, נעליים מבריקות ושמלות טקסיות בשחור-לבן צעקו והצביעו באצבעות על במות הישיבה הסמוכות, שם ישבו בכירי השלטון של האיטי ואורחים רשמיים זרים, כשהם נשמרים על ידי תריסר גברים חמושים בנשק.

"לא נקטת שום אמצעי להצלת ג'בנל! תרמת להריגתו!", צעקה אישה אחת. אחד התומכים במויס איים על צ'רלס: "אתה צריך לעזוב עכשיו, או שנגיע אליך אחרי ההלוויה!".

ראש הממשלה החדש, אריאל הנרי, הגיע לאחר מכן כשברקע קריאות "צדק למען ג'ובנל!". הוא מונה לתפקיד כמה ימים קודם לכן, בתמיכת דיפלומטים זרים בולטים, במטרה למנוע מאבק על המנהיגות במדינה לאחר ההתנקשות. הנרי יועד לתפקיד על מויס לפני מותו, אך לא הספיק להישבע אמונים. הוא הבטיח להקים בהאיטי ממשלה שתהווה קונצנזוס עד לקיומן של בחירות.

הלוויתו של נשיא האיטי ג'ובנל מויס (23 ביולי 2021). רויטרס
כבוד אחרון לנשיא האיטי שנרצח/רויטרס
הלוויתו של נשיא האיטי ג'ובנל מויס (23 ביולי 2021). רויטרס
האלמנה מרטין בוכה מול הארון של בעלה הנשיא מויס/רויטרס
הלוויתו של נשיא האיטי ג'ובנל מויס (23 ביולי 2021). רויטרס
קריאות המפגינים הרועשות נשמעו חזק יותר מנאומי ההספד של מנהיגי הדת/רויטרס

מויס הושבע לנשיא האיטי בפברואר 2017 והתמודד בשנים האחרונות עם ביקורת גוברת מצד מי שהאשימו אותו בהיותו ריכוזי יותר ויותר. הוא שלט בהאיטי על פי צו מיוחד זה למעלה משנה, לאחר שהמדינה לא הצליחה לקיים מערכת בחירות.

במסגרת חקירת הרצח, הודיעו הרשויות בהאיטי כי לפחות 26 חשודים נעצרו בחשד להריגה, בהם 18 חיילים קולומביאניים לשעבר. המשטרה עדיין מחפשת כמה חשודים נוספים שלדבריה היו מעורבים במזימת החיסול, כולל מנהיג המורדים לשעבר וסנאטור לשעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully