וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיטי מבקשת מארה"ב לשלוח חיילים, מחריף הקרב על ירושת הנשיא שנרצח

הרשויות באי, שכלל לא ברור מי מנהיג אותו, פנו לוושינגטון ולאו"ם כדי שיסייעו לה בהגנה על מוסדות המדינה, אך ממשל ביידן לא שוקל זאת כעת. הגברת הראשונה ששרדה: "אנשי צללים אחראים לרצח, הוא לא הספיק להוציא מילה". מנהיג כנופיית פשע קורא לאנשיו לצאת לרחובות

חייל מאבטח את הכניסה למטה המשטרה בפורט-או-פרינס, האיטי, 10 ביולי 2021. רויטרס
כאוס ברחובות. חייל שומר על מטה המשטרה בבירת האיטי, אתמול/רויטרס

האיטי פנתה לארצות הברית ולמועצת הביטחון של האו"ם בבקשה שישלחו חיילים לשטחה בעקבות הכאוס שנוצר במדינה אחרי ההתנקשות בנשיא ג'ובנל מויס, אולם בוושינגטון אמרו כי אין להם תכניות כאלו בשלב זה. עבור האו"ם, מועצת הביטחון צריכה לאשר מנדט שכזה וכלל לא בטוח שיש למהלך הזה תמיכה בין החברות הקבועות שלה.

מדינת האי שבקריביים, הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי, גלשה לכאוס אחרי שקבוצת מתנקשים פרצה למעונו של ג'ובנל בבירה פורט-או-פרינס בלילה שבין שלישי לרביעי, וחוררה אותו ב-12 כדורים. הרשויות אמרו כי יחידת החיסול מנתה 26 קולומביאנים ושני אזרחים אמריקנים ממוצא האיטי, אך עדיין לא ברור מי שכר את שירותיה ומי מנהיג את המדינה.

הגברת הראשונה, מרטין מויס, שנפצעה בהתקפה, פונתה לבית חולים בפלורידה לקבלת טיפול רפואי. בהתבטאות ראשונה מאז הרצח, היא האשימה אנשי צללים בתכנון ההתנקשות בבעלה כדי לפגוע בדמוקרטיה.

"הם שלחו שכירי חרב להרוג את הנשיא בביתו עם בני משפחתו בגלל הכבישים, המים, החשמל ומשאל העם והבחירות בסוף השנה כדי שלא תהיה העברת שלטון במדינה", אמרה מויס בהקלטה קולית שפרסמה בטוויטר.

גם ג'ובנל מויס דיבר על "כוחות אפלים" - יריבים פוליטיים ואוליגרכים הזועמים על ניסיונותיו לנקות את הממשלה והפוליטיקה - שעומדים מאחורי התסיסה ארוכת השנים במדינה והוא הציע משאל עם לשינוי חוקת האיטי.

משאל העם, שאמור היה להתקיים ב-26 בספטמבר במקביל לבחירות לנשיאות ולפרלמנט, הציע לבטל את תפקיד ראש הממשלה, לעצב מחדש את הרשות המחוקקת ולחזק את מוסד הנשיאות. מתנגדיו של מויס כינו זאת הפיכה שלטונית.

הגברת הראשונה סיפרה כי בעלה "רוסס" בכדורים כל כך מהר, עד שהוא לא הצליח "לומר אפילו מילה אחת" לפני שמת. לדבריה, אותם מתנקשים "רצו לרצוח את חלומו" של הנשיא. "אני בוכה, זה נכון, אבל אנחנו לא יכולים לתת למדינה הזאת לאבד את דרכה. אנחנו לא יכולים לתת לדמו של הנשיא ג'ובנל מויס, בעלי, הנשיא שלנו שכל כך אהבנו ושכל כך אהבת אותנו בחזרה, להישפך לשווא".

נשיא האיטי ג'ובנל מויס ורעייתו בטקס לציון עשור לרעידת האדמה. 12 בינואר 2020. רויטרס
"אנחנו לא יכולים לתת למדינה הזאת לאבד את דרכה". הזוג מויס/רויטרס

האיטי, שבה חיים 11 מיליון איש, סובלת בשנים האחרונות מאלימות ואי-יציבות פוליטית, וההתנקשות הכניסה אותה לסחרור מחדש. הלילה אמר אחד ממנהיגי הכנופיות החזקות ביותר במדינה כי אנשיו יצאו לרחובות כדי למחות על הרצח של מויס.

ג'ימי שריזייה, שוטר לשעבר המכונה "ברבקיו" ומוביל מעין פדרציה של תשע כנופיות, האשים גורמים במשטרה ובאופוזיציה בקשירת קשר עם "הבורגנות המצחינה" כדי "להקריב" את מויס. "זאת הייתה קונספירציה לאומית ובינלאומית נגד אזרחי האיטי", הוא אמר בנאום מוקלט, כשהוא לבוש במדי צבא בצבע חאקי ויושב לצד דגל המדינה. "אנחנו נקרא לכל הבסיסים להתגייס ולצאת לרחובות כדי לשפוך אור על ההתנקשות בנשיא".

הוא אמר כי אנשיו יפעילו "אלימות לגיטימית" וכי הגיעה העת ש"המושכים בחוטים" - בעלי הון ממוצא סורי ולבנוני ששולטים בחלקים מהכלכלה - "יחזירו" את המדינה לידי האזרחים. "הגיע הזמן שאנשים שחורים עם שיער מוזר כמונו יהיו בעליהם של סופרמרקטים, של סוכנויות מכוניות ובנקים", אמר. חלק מאותם בעלי הון היו בעימות מול הנשיא מויס.

ברחובות פורט-או-פרינס הבירה, התושבים חוששים מהחרפת האלימות. במשך שבועות, חברי כנופיות ניהלו קרבות עם המשטרה על שליטה ברחובות.

"אין להם את היכולת לטפל בביטחון", אמר בנואה ז'אן, תושב העיר. "אין מספיק שוטרים".

בווידאו: האיטי מבקשת מארה"ב לשלוח חיילים בעקבות הכאוס אחרי ההתנקשות בנשיא/צילום: רויטרס

המתיחות באי גברה אחרי שעלו שאלות על גרסת האירועים שנתנה הממשלה לרצח, אחרי שמשפחותיהם של לפחות שניים מהקולומביאנים אמרו כי הם נשכרו כמאבטחים. הרשויות בהאיטי לא סיפקו מניע להתנקשות ולא הסבירו כיצד חלפו המתנקשים על המאבטחים של מויס, שאף אחד מהם לא נפצע. המשטרה אמרה כי 17 מחברי הקבוצה נלכדו אחרי חילופי אש עם כוחות הביטחון בפרבר של הבירה, שלושה נהרגו ושמונה עדיין נמצאים במנוסה.

אזרחים מתאספים מחוץ לשגרירות ארה"ב בפורט-או-פרינס, האיטי, 9 ביולי 2021. רויטרס
בארה"ב לא ממהרים לשלוח חיילים. אזרחים מחוץ לשגרירות האמריקנית בבירת האיטי/רויטרס

העיתון "מיאמי הראלד" דיווח כי החשודים הקולומביאנים העצורים אמרו כי הם גויסו לעבודה בהאיטי על ידי חברת האבטחה CTU שבסיסה במיאמי, שבראשה עומדת אנטוניו אמנואל אינטריאגו ואלרה, מהגר מוונצואלה. החברה ואינטריאגו לא הגיבו לפניות בנושא.

אחותו של דוברניי קפדור, אחד האזרחים הקולומביאנים שנהרגו בחילופי האש עם משטרת האיטי, אמרה כי לאחיה בן ה-40, חייל לשעבר, הוצעה עבודה באבטחת אישים רמי-דרג. לדבריה, אחיה כתב לה ביום שבו חוסל מויס: "הגענו לכאן מאוחר מדי. לרוע המזל, האדם שעליו אנו שומרים, לא יכולנו לעשות כלום".

החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי ג'ובל מויס מוצגים לתקשורת בפורט-או-פרינס, 8 ביולי 2021. רויטרס
רבים מפקפקים בגרסת הממשלה לאירועים. חלק מהחשודים ברצח אחרי מעצרם/רויטרס

משרד החוץ של קולומביה אמר כי הוא מעניק סיוע קונסולרי לאזרחי המדינה העצורים בהאיטי. המשרד מסר כי הוא יעבוד עם הרשויות באי כדי להשיב את שרידיהם של שני קולומביאנים שנהרגו ב"נסיבות מבולבלות".

קרבות ירושה

ארבעה ימים אחרי ההתנקשות, עדיין לא ברור מי מנהיג את האיטי. אריאל הנרי, המועמד שמינה מויס לראשות הממשלה ימים לפני ההתנקשות, טוען שהוא הנשיא הזמני, בקריאת תיגר על קלוד ג'וזף, ראש הממשלה בפועל שממשלתו ניהלה עד כה את התגובה לחיסול.

הנרי, נוירוכירורג שמונה על ידי מויז ביום שני, אמר לרויטרס כי הוא זה שמחזיק בשלטון, ולא ראש הממשלה הזמני ג'וזף, וכי הוא מקים ממשלה. "לאחר רצח הנשיא, אני הסמכות העליונה, החוקית והקבועה מכיוון שהיה צו שמינה אותי", אמר.

הנרי אמר כי ממשלתו תקים ועדת בחירות חדשה, שתקבע מועדים חדשים לבחירות שייערכו "בהקדם האפשרי". עם זאת, הוא טרם הושבע, וג'וזף, שמונה לראש ממשלה זמני באפריל, נשאר בתפקידו. שר הבחירות מתיאס פייר אמר כי ג'וזף ימשיך בתפקיד עד לבחירות ב-26 בספטמבר.

לפי מסמך שהגיעל ידי רויטרס, הסנאט של האיטי, שבו מכהנים רק שליש מבין 30 הסנאטורים הקבועים שלו, מינה ביום שישי את נשיאו, ג'וזף למברט, לתפקיד הנשיא הזמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully