וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיטי: חמושים התנקשו בחייו של הנשיא במעונו

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 19:09

ראש הממשלה הזמני הודיע כי התוקפים ירו בג'ובנל מויס בביתו הפרטי ופצעו גם את הגברת הראשונה. הוא קרא לרגיעה אחרי "המתקפה הברברית" ואמר כי המצב תחת שליטה. האי שבקריביים סובל ממשבר פוליטי וכלכלי ממושך, ומחאות נגד מויס, שהיה בשלטון מאז 2017

נשיא האיטי ג'ונבל מויס, 7 בפברואר 2020. AP
חוסל במהלך הלילה. נשיא האיטי ג'ונבל מויס/AP

נשיא האיטי ג'ובנל מויס נורה למוות הלילה על ידי קבוצת חמושים שתקפה את מעונו הפרטי בבירה פורט-או-פרינס - כך הודיע היום (רביעי) ראש הממשלה הזמני, קלוד ג'וזף, שאמר כי הוא המנהיג בפועל של המדינה הקריבית. ג'וזף אמר כי המתקפה בוצעה על ידי כוח קומנדו, ותיאר אותה בתור "מחרידה, לא אנושית וברברית". הגברת הראשונה, מרטין מויס, נפצעה גם היא על ידי החמושים והיא פונתה לבית חולים.

בהצהרה שפרם ראש הממשלה הזמני לא זוהו התוקפים שפשטו על המעון בסביבות השעה 1:00, אך נאמר שהם היו דוברי ספרדית. ראש הממשלה הזמני אמר כי המצב תחת שליטת הצבא, המשטרה הלאומית ורשויות נוספת וקרא לרגיעה. לדברי ג'וזף, "ננקטו כל הצעדים להבטיח את המשכיות השלטון".

למרות ההצהרה של ג'וזף, קולות ירי נשמעו ברחבי הבירה לאחר החיסול. בשילוב הפילוג הפוליטי באי, ומשבר הומניטרי ומחסור במזון, החשש הוא מפני כאוס נרחב יותר. פורט-או-פרינס סובלת מהתגברות מעשי האלימות כחלק ממלחמות כנופיות אלו באלו ובמשטרה על שליטה ברחובות.

מדינת האי הענייה סובלת מחוסר יציבות פוליטית מעוני ומאלימות קשה, ובעולם עוקבים בדאגה אחרי ההתרחשויות. הרפובליקה הדומיניקנית, ששוכנת בחציו השני של האי, סגרה את הגבול בעקבות ההתפתחויות וכינסה דיון חירום. שגרירות ארצות הברית באי הודיעה היום כי היא תסגור את שעריה בשל "המצב הביטחוני המתמשך".

בוושינגטון, דוברת הבית הלבן אמרה כי הממשל עוקב אחרי "המתקפה הטראגית" וכי הנשיא ג'ו ביידן יתודרך על ההתנקשות בהמשך. "אנחנו ערוכים ומוכנים לספק כל עזרה שתידרש", אמרה ג'ן סאקי. "ודאי שהשגרירות שלנו ומחלקת המדינה יהיו בקשר הדוק, אבל זאת טרגדיה. אנחנו עומדים לצדם וזה חשוב שאזרחי האיטי ידעו זאת".

נשיא קולומביה איוון דוקה קרא לארגון מדינות אמריקה לשלוח משלחמת דחופה להאיטי כדי להגן על הדמוקרטיה באי. "אנחנו מגנים את ההתנקשות המתועבת בנשיא האיטי ג'ובנל מויס. זאת הייתה מתקפה ברברית ופחדנית נגד כל אזרחי האיטי", אמר.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר כי "אני מזועזע ועצוב ממותו של הנשיא מויס. תנחומינו עם משפחתו ועם אזרחי האיטי. זהו מעשה מזעזע ואני קורא לרגיעה".

בווידאו: אלמונים ירו למוות בנשיא האיטי במעונו/צילום: רויטרס

מויס בן ה-53, שעסק בייצוא בננות לפי שנכנס לפוליטיקה, עלה לשלטון בפברואר 2017, אחרי שקודמו בתפקיד מייקל מרטלי התפטר. כהונתו התאפיינה בהאשמות בשחיתות ובהפגנות אלימות נגד ממשלו. מוקדם יותר השנה האופוזיציה הפסיקה להכיר בכהונתו, בטענה שהיא הסתיימה בפברואר, חמש שנים אחרי התפטרותו של מטרלי.

מויס התעקש כי יש לו עוד שנה אחת בתפקיד משום שהוא נכנס לתפקיד רק בפברואר 2017. העיכוב בשנה נגרם בשל טענות לזיופים בבחירות, שבסופו של דבר הובילו לביטול הבחירות שנערכו ב-2015 ולקיום חדשות - שבהן ניצח מויס. הנשיא, ששלט בשנה האחרונה באמצעות צווי חירום וקידם גם משאל עם חוקתי שנוי במחלוקת, הכחיש את טענות האופוזיציה שלפיהן הוא מבסס משטר דיקטטורי. בפברואר, הרשויות הודיעו כי הן סיכלו ניסיון הפיכה ועצרו 23 חשודים, בהם שופט בבית המשפט העליון וגורם פוליטי בכיר.

רק בשבוע שעבר גינתה ארצות הברית את ההפרות השיטתיות של זכויות אדם וחירויות בסיסיות ואת ההתקפות על התקשורת בהאיטי, והיא הפצירה בממשלה להיאבק בכנופיות ובאלימות המשתוללות.

מפת האיטי. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת האיטי/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

האיטי, שבה חיים 11 מיליון איש, היא המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי. היא סובלת מחוסר יציבות כרוני מאז נפילת הדיקטטורה של משפחת דובלייה ב-1986, והיא סבלה מסדרת הפיכות והתערבויות זרות. כוח שמירת שלום של האו"ם, שנפרס במדינה ב-2004 אחרי הפלת הנשיא ז'אן-ברטרנד אריסטיד, סיים את המנדט שלו ב-2019 חרף המשך הכאוס.

בנוסף לאלימות וחוסר היציבות הפוליטית, האיטי הוכתה בשנים האחרונות באסונות טבע וטרם התאוששה מרעידת האדמה שהחריבה אותה ב-2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully