וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד האבטחה עצור, מצוד אחרי בכירים: חקירת רצח נשיא האיטי מסתעפת

17.7.2021 / 18:05

משטרת קולומביה טוענת כי גורם לשעבר במשרד המשפטים בהאיטי עומד מאחורי החיסול, שבו השתתפו חיילים לשעבר מקולומביה. מנהיגה הזמני של האיטי: "זאת מזימה גדולה עם מעורבים רבים". בין העצורים גם כומר-רופא. במקביל, הנשיא הדמוקרטי הראשון של האיטי שב למדינה. "המלך חזר"

בווידאו: האיטי מבקשת מארה"ב לשלוח חיילים בעקבות הכאוס אחרי ההתנקשות בנשיא/צילום: רויטרס

בכיר לשעבר בממשלת האיטי הורה לחיילים קולומביאנים בדימוס לחסל את הנשיא ג'ובנל מויס בתחילת החודש - כך האשים אתמול (שישי) מפקד משטרת קולומביה, עם המשך חשיפתם של פרטים מחקירת ההתנקשות שטלטלה את המדינה הענייה שבקריביים.

מפקד המשטרה בקולומביה, גנרל חורחה לואיס ורגאס, אמר כי ג'וסף פליקס בדיו, שהיה בכיר במשרד המשפטים בהאיטי, אמר לשני שכירי חרב קולומביאנים "שעליהם להרוג את הנשיא של האיטי". ורגאס אמר כי ההוראה ניתנה בפגישה בין באדיו לבין השניים - דוברניי קפדור והרמן ריוורה - בפגישה שהתקיימה בהאיטי שלושה ימים לפני החיסול. שני הקולומביאנים הגיעו למדינה ב-10 במאי.

קפדור נהרג בחילופי האש עם משטרת האיטי, שעות אחרי שמויס חוסל במעונו הפרטי בבירה פורט-או-פרינס. ריוורה נותר במעצר, בעוד שמתנהל מצוד אחרי בדיו. האחרון היה חלק מהיחידה למאבק בשחיתות של הממשלה עד שפוטר מתפקידו בחודש מאי.

שוטר עומד מחוץ למעונו של נשיא ג'ובנל מויס בבירת האיטי, 15 ביולי 2021. AP
בארה"ב שוללים התערבות צבאית בשלב זה. שוטר מחוץ למעונו של הנשיא שנרצח, השבוע/AP

לטענת ממשלת קולומביה, רק קבוצה קטנה מתוך החיילים לשעבר ידעה על אופיו האמיתי של המבצע, כשהיתר רומו. מפקד המשטרה, ורגאס, אמר כי כרטיסי הטיסה של רוב שכירי החרב הקולומביאנים נרכשו דרך חברה שבסיסה בפלורידה, Worldwide Capital Lending Group. בתחילה נטען כי הכרטיסים נרכשו על ידי חברה אחרת מפלורידה, CTU אבטחה, שלכאורה גייסה את המתנקשים.

ב-Worldwide אמרו בהצהרה כי היא עזרה במתן הלוואה ל-CTU, אך במטרה לעזור במימון מיזמי תשתיות שקידם כריסטיאן עמנואל סאנון, רופא וכומר מהאיטי שנעצר במסגרת החקירה. החברה הדגישה כי בשום שלב לא היו דיונים או רמיזות למזימה להתנקשת בנשיא או בכוונה לשנות בכוח את השלטון בהאיטי.

בסך הכול, האיטי עצרה יותר מ-20 איש שנקשרו ישירות להתנקשות, רובם חיילים לשעבר מקולומביה ועוד שני אמריקנים ממוצא האיטי. לפחות שלושה נוספים נהרגו, והמשטרה מחפשת אחרי שבעה חשודים נוספים לפחות.

תומכיו של נשיא האיטי לשעבר ז'אן-ברטראן אריסטיד מקבלים את פניו עם חזרתו למדינה, 16 ביולי 2021. AP
עדיין נהנה מפופולריות רבה. תומכיו של הנשיא לשעבר אריסטיד מקבלים את פניו, אתמול/AP

ראש הממשלה בפועל של האיטי, קלוד ג'וזף, אמר כי הסנאטור לשעבר ג'ון ג'ואל ג'וזף מבוקש אף הוא, אחרי שזוהה על ידי מפקד המשטרה בתור שחקן מרכזי במזימה. גם דימיטרי הרארד, ראש מערך האבטחה של מויס, נעצר וכל 24 המאבטחים שהיו במעונו של הנשיא באותו הלילה נחקרו.

"זאת מזימה גדולה, אנשים רבים מעורבים בה", אמר ראש הממשלה בפועל במסיבת עיתונאים. "אני נחוש להתקדם בחקירה". ג'וזף נהנה מתמיכת הצבא והמשטרה בהאיטי, אך מאז החיסול של מויס, קמו לו כמה יריבים הטוענים כי הם בעלי הזכות להנהיג את המדינה בתקופת המעבר.

ממשלת האיטי ביקשה מארצות הברית סיוע צבאי אחרי ההתנקשות, אך הנשיא ג'ו ביידן אמר כי ההצעה "אינה על הפרק". עם זאת, הוא אמר שכוחות נחתים יתגברו את אבטחת השגרירות במדינה.

שר הבחירות של האיטי, מתיאס פייר, אמר כי הוא מאמין שהדלת עדיין פתוחה לסיוע צבאי אמריקני. הוא ציין כי ארצו מצויה ב"מצב שברירי" וכי היא זקוקה לסביבה בטוחה כדי לקיים בחירות חדשות בחודשים הקרובים.

"המלך חזר"

בינתיים חזר לזירה שחקן חדש-ישן: הנשיא לשעבר ז'אן-ברטראן אריסטיד, הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות בהאיטי, שב אתמול למדינה. מאות מתומכיו של אריסטיד התכנסו בנמל התעופה כדי לקבל את פניו, אחרי ששב מטיפול רפואי בקובה. "המלך חזר", הריעו חלקם לכומר לשעבר, שנותר דמות שנוי במחלוקת בהאיטי.

אריסטיד נלקח לביתו באמבולנס, וחלק מתומכיו נגעו בחלונות הרכב בזמן שעבר בין הקהל. כמה מאוהדיו המתינו לו מחוץ לביתו, אולם הוא לא יצא אליהם. לא אריסטיד ולא הממשלה סיפקו פרטים על מצבו הבריאותי, אך בכיר במפלגתו טען שהוא "החלים לחלוטין".

אריסטיד, כומר משיכוני עוני שנודע בזכות נאומיו החריפים, זכה להכרה בינלאומית על התנגדותו למשטר הרודנות של ז'אן-קלוד "בייבי דוק" דובלייר ב-1986. הוא נבחר כנשיא ב-1990, הודח בהפיכה צבאית שנה לאחר מכן והוחזר לשלטון על ידי צבא ארצות הברית ב-1994, כדי לסיים את שארית כהונתו. הוא דגל באידיאולוגיית השמאל "תיאולוגיית השחרור" והיה אהוד על העניים, בעוד שהאליטה תיעבה אותו.

אריסטיד נבחר מחדש לתפקיד ב-2000, אך בחלוף ארבע שנים הופל במרד של מתנגדיו שהיו מזוהים עם האליטה ועם אנשי המשטר של דובליה. הוא חי במשך שבע שנים בגלות בדרום אפריקה לפני ששב להאיטי ב-2011. הוא שמר מאז על פרופיל נמוך, פרט לניסיון לא מוצלח להתמודד שוב על הנשיאות ב-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully