וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח נשיא האיטי: 4 חשודים חוסלו, המתנקשים התחזו לסוכנים אמריקנים

עודכן לאחרונה: 8.7.2021 / 9:27

המשטרה מנהלת קרבות עם חשודים בהתנקשות בג'ובנל מויס, ושניים נוספים נעצרו: "הם ייהרגו או ייתפסו". הם הצליחו לחדור למעונו של הנשיא אחרי שהתחפשו לאנשי הסוכנות האמריקנית למאבק בסמים. שאלה לגבי סמכותו של ראש ממשלת המעבר, ביידן גינה ומועצת הביטחון תתכנס

בווידאו: אלמונים ירו למוות בנשיא האיטי במעונו/צילום: רויטרס

ארבעה חשודים במעורבות בהתנקשות של נשיא האיטי ג'ובנל מויסי נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון - כך מסרה הלילה (חמישי) המשטרה באי שבקריביים, יממה אחרי הרצח של הנשיא במעונו הפרטי שטלטל את המדינה ועורר דאגה בעולם. שני חשודים נוספים נעצרו, בעוד שכוחות המשטרה מנהלים מצוד עם יתר החשודים בבירה פורט-או-פרינס.

"הם ייהרגו או ייתפסו", אמר מפקד המשטרה, לאון צ'ארלס. "ארבעה שכירי חרב נהרגו ושניים נעצרו. שלושה שוטרים שנלקחו כבני ערובה שוחררו. חסמנו את הנתיב שלהם אחרי שעזבו את זירת הפשע. מאז, אנחנו מנהלים קרבות עמם".

מויס, שהיה בתפקידו מאז 2017, נורה ומת מפצעיו כשאלמונים חדרו אתמול למעונו הפרטי בבירה בסביבות השעה 1:00. אשתו, מרטין מויס, נורתה בעצמה, אך היא שרדה והועברה לטיפול רפואי במיאמי במצב אנוש.

על פי הדיווחים, המתנקשים היו חמושים היטב והתזחו לסוכנים ב-DEA, הסוכנות האמריקנית למלחמה בסמים. עם זאת, שגריר האיטי בארצות הברית, בוצ'יט אדמונד, אמר כי "אין סיכוי" שסוכנים אמריקנים היו מעורבים ברצח. הוא סבור כי הייתה זו פעולה של "שכירי חרב מקצוענים".

נשיא האיטי ג'ובנל מויס ורעייתו בטקס לציון עשור לרעידת האדמה. 12 בינואר 2020. רויטרס
הואשם בשלטון ריכוזי על ידי מתנגדיו. נשיא האיטי והגברת הראשונה/רויטרס

מי שהודיע לאומה על ההתנקשות הוא ראש הממשלה הזמני קלוד ג'וזף, שקרא לרגיעה והכריז על "מצב מצור", המקנה למשטרה ולצבא סמכויות גדולות יותר ואסור על התקהלויות. ג'וזף אמר כי המתנקשים היו "זרים שדיברו באנגלית ובספרדית". השפות הרשמיות בהאיטי הן קראולית וצרפתית.

הוא הבטיח כי הרוצחים יובאו לדין ואמר כי המצב "תחת שליטה". "נקטנו את כל הצעדים כדי להבטיח את המשכיות השלטון, הדמוקרטיה והרפובליקה ינצחו", אמר ג'וזף. עם זאת, כלל לא ברור איזו סמכות יש לו. החוקה קובעת שהממשלה מקבלת לידי את השלטון במקרה שהנשיא מת עד קיום בחירות חדשות, אך מויס מינה השבוע את אריאל הנרי לתפקיד ראש הממשלה - אולם הוא טרם הושבע.

שוטרים סורקים את אזור המעון של נשיא האיטי ג'ובנל מויס אחרי ההתנקשות בו. 7 ביולי 2021. רויטרס
האלימות ברחבי העיר משתוללת. שוטרים סורקים את אזור המעון, אתמול/רויטרס

ההתנקשות נתקלה בגינויים נרחבים בקהילה הבינלאומית והיום יתקיים דיון סגור במועצת הביטחון של האו"ם על המצב בהאיטי. המועצה מסרה כי היא קוראת לכל הגורמים הפוליטיים באי "להימנע מכל מעשי אלימות או הסתה".

ארצות הברית קראה לקיים את הבחירות עוד השנה על מנת לאפשר העברת שלטון חלקה, והנשיא ג'ו ביידן הביע את תנחומיו לאזרחי האיטי על "ההתנקשות המזעזעת".

האיטי, שבה חיים 11 מיליון איש, היא המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי. היא סובלת מחוסר יציבות כרוני מאז נפילת הדיקטטורה של משפחת דובלייה ב-1986, והיא סבלה מסדרת הפיכות והתערבויות זרות. כוח שמירת שלום של האו"ם, שנפרס במדינה ב-2004 אחרי הפלת הנשיא ז'אן-ברטרנד אריסטיד, סיים את המנדט שלו ב-2019 חרף המשך הכאוס.

בנוסף לאלימות וחוסר היציבות הפוליטית, האיטי הוכתה בשנים האחרונות באסונות טבע וטרם התאוששה מרעידת האדמה שהחריבה אותה ב-2010.

מפת האיטי. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מפת האיטי/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

מויס, שעסק בייצוא בננות לפי שנכנס לפוליטיקה, עלה לשלטון בפברואר 2017, אחרי שקודמו בתפקיד מייקל מרטלי התפטר. כהונתו התאפיינה בהאשמות בשחיתות ובהפגנות אלימות נגד ממשלו. מוקדם יותר השנה האופוזיציה הפסיקה להכיר בכהונתו, בטענה שהיא הסתיימה בפברואר, חמש שנים אחרי התפטרותו של מטרלי.

מויס התעקש כי יש לו עוד שנה אחת בתפקיד משום שהוא נכנס לתפקיד רק בפברואר 2017. העיכוב בשנה נגרם בשל טענות לזיופים בבחירות, שבסופו של דבר הובילו לביטול הבחירות שנערכו ב-2015 ולקיום חדשות - שבהן ניצח מויס. הנשיא, ששלט בשנה האחרונה באמצעות צווי חירום וקידם גם משאל עם חוקתי שנוי במחלוקת, הכחיש את טענות האופוזיציה שלפיהן הוא מבסס משטר דיקטטורי. בפברואר, הרשויות הודיעו כי הן סיכלו ניסיון הפיכה ועצרו 23 חשודים, בהם שופט בבית המשפט העליון וגורם פוליטי בכיר.

רק בשבוע שעבר גינתה ארצות הברית את ההפרות השיטתיות של זכויות אדם וחירויות בסיסיות ואת ההתקפות על התקשורת בהאיטי, והיא הפצירה בממשלה להיאבק בכנופיות ובאלימות המשתוללות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully