וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיטי הציגה את החשודים ברצח הנשיא: חיילים קולומביאנים לשעבר ומתורגמנים אמריקנים

המשטרה אמרה כי קבוצה של 28 חמושים, רובם חיילים לשעבר מקולומביה, התנקשה בג'ובנל מויס במעונו הפרטי. 17 נעצרו והוצגו בפני התקשורת, שלושה חוסלו, ואחרי שמונה נוספים מתנהל מצוד. עדיין לא ברור מי שלח אותם לחסל את מויס, שחורר ב-12 כדורים ואחת מעיניו נעקרו

החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי ג'ובל מויס מוצגים לתקשורת בפורט-או-פרינס, 8 ביולי 2021. רויטרס
ניקבו את גופתו של הנשיא עם 12 כדורים. החשודים בהתנקשות מוצגים לתקשורת/רויטרס

משטרת האיטי אמרה היום (שישי) כי קבוצה של 28 שכירים חרב, בהם חיילים קולומביאנים לשעבר ושני אזרחים אמריקנים ממוצא האיטי, התנקשה בחייו של הנשיא ג'ובנל מויס מוקדם יותר השבוע. 17 מהם נעצרו אחרי חילופי אש בבירה פורט-או-פריס, חלקם בבית המסתור שלהם, אחרים במתחם הדיפלומטי של טייוואן. שלושה מבוקשים נהרגו מירי כוחות הביטחון, ואחרי שמונה נוספים מתנהל מצוד.

כלי התקשורת המקומיים הראו את החשודים העצורים, כשהם מדממים וחבולים, לצד מצבור כלי נשק. הרשויות אמרו כי גופתו של מויס נמצאה מנוקבת עם 12 כדורים ואחת מעיניו נעקרו. בעיתון המקומי לה נובליסט דווח כי ברשות החשודים נמצאו כלי נשק, שטרות דולר אמריקניים, פנקס הצ'קים האישי של הנשיא וצילומי מצלמות האבטחה. טייוואן אישרה כי 11 מהחשודים נעצרו במתחם הדיפלומטי שלה לאחר שפרצו למקום.

עדיין לא ברור מי ארגן את החיסול של הנשיא במעונו הפרטי ומה היה המניע שלו. הגברת הראשונה, מרטין מויס, נפצעה קשה מירי החמושים בעת המתקפה בשעות הבוקר המוקדמות של יום רביעי, אך היא שרדה והועברה לטיפול בבית חולים בפלורידה.

בנוסף לכך, יש כמה טוענים להנהגה הזמנית. הן ראש הממשלה הזמני קלוד ג'וזף והן המועמד החדש של מויס לתפקיד, אריאל הנרי, רואים בעצמם כמנהיגים הזמניים לאחר הרצח, והיום הכריזו כמה מפלגות פוליטיות על נשיא זמני, ג'וזף לאמברט. קרבות הירושה צפויים להחריף את אי-היציבות הפוליטית והכלכלית שאפיינו את שלטונו של מויס.

בווידאו: אלמונים ירו למוות בנשיא האיטי במעונו/צילום: רויטרס

ההתנקשות טלטלה את האיטי, המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי, ואזרחים זועמים הצטרפו לחיפוש אחר החמושים וסייעו למשטרה לאתר כמה שהסתתרו ביער. "אנחנו בהאיטי מזועזעים, אנחנו לא מקבלים זאת", אמר אחד האזרחים לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אנחנו מוכנים לעזור כי אנחנו צריכים לדעת מי עומד מאחורי זה, מה שמם והרקע שלהם כדי שהצדק יוכל לצאת לאור". חלק מהאזרחים הציתו שלושה כלי רכב של החשודים והרסו ראיות.

מפקד המשטרה, ליאון צ'רלס, קרא לרגיעה ואמר כי הציבור לא צריך לקחת את החוק לידיים. "זרים הגיעו לארצנו כדי להרוג את הנשיא", אמר צ'רלס כשהחשודים ישבו על הרצפה מאחוריו באזיקים. במהלך במסיבת העיתונאים, הציגה המשטרה לעיתונאים דרכונים קולומביאניים של החשודים.

ממשלת קולומביה הבטיחה לעזור להאיטי בחקירת ההתנקשות, ומפקד המשטרה במדינה, חורחה לויאס ורגאס, אמר כי החשד הוא ש-17 חיילים לשעבר בצבא קולומביה היו מעורבים בחיסול.

במקביל, מחלקת המדינה בארצות הברית הודיעה כי היא אינה יכולה לאשר שאזרחים אמריקנים נעצרו על ידי השלטונות בהאיטי, אך בתקשורת האמריקנית והקנדית דווח שאחד העצורים הוא ג'יימס סולאג'ס, בן 35 מפלורידה שהיה בעבר מאבטח בשגרירות קנדה בהאיטי. שופט חוקר סיפר לתקשורת בהאיטי כי סולאג'ס והאזרח האמריקני הנוסף, ג'וזף וינסנט, סיפרו שהם עבדו כמתורגמנים של שכירי החרב אחרי שמצאו את המשרה באינטרנט. לשניים גם אזרחות האיטית.

"המשימה הייתה לעצור את הנשיא גו'בנל מויס, לא להרוג אותו", אמר השופט קלמנט נואל.

חלק מהציוד שנמצא בידי החמושים שירו למוות בנשיא האיטי, 8 ביולי, 2021. רויטרס
הרצח יצר בלבול מי צריך להנהיג את האיטי. הציוד שנמצא אצל החמושים שירו בנשיא/רויטרס

בתחקיר שפורסם בעיתון הקולומביאני "אל טיימפו" עולה כי ארבעה מהחשודים טסו מקולומביה לרפובליקה הדומיניקנית ב-4 ביוני. לאחר יומיים, הם חצו דרך מעבר גבול יבשתי להאיטי. על פי העיתון, המודיעין הקולומביאני ראה תמונות שפורסמו ברשתות החברתיות על ידי חברי הקבוצה כשהם מצולמים במקום תיירותי פופולרי ברפובליקה הדומיניקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully