וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדמעות מציפות אותי": החבר הישראלי של נשיא האיטי שנרצח

עודכן לאחרונה: 7.7.2021 / 21:37

איתמר אשל הכיר את נשיא האיטי ג'ובנל מויס במהלך פרויקט בננות גדול באי הקריבי בו לקחו שניהם חלק, ומאז הם נעשו חברים. הוא אף אירח אותו בישראל, פה הראה לו כיצד "מפריחים את השממה". בריאיון ל-103FM הוא מספר על הכרותם ועל קבלת הבשורה המרה על ההתנקשות בחברו

נשיא האיטי ג'ובנל מויס נורה למוות אמש (שלישי) במעונו הפרטי בבירה פורט-או-פרינס על ידי קבוצת חמושים, וזאת על רקע משבר פוליטי וכלכלי ממושך הפוקד את האי הקריבי, ומחאות נגד מויס עצמו, שכיהן בתפקיד מאז 2017. איתמר אשל, ישראלי שהיה חברו של מויס, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM וסיפר אודות הקשר ביניהם.

"אני חבר ומעריץ גדול של ג'ובנל", סיפר אשל. "הכרנו לפני 6 שנים כשעבדתי בחברת השקייה שנקראת 'נאנדן', כשנסעתי לקחת חלק בפרויקט בננות ענק בהאיטי. הוא היה אז איש עסקים בעל חזון לייצור שטחי חקלאות עצומים של בננות - קראו לו 'מיסטר בננה'. מבחינתי הוא היה כמו סטף ורטהיימר".

"התחלנו את הפרויקט, עשינו אותו תקופה, ואז הוא אמר לי, שהוא צריך לעצור, כי הוא 'רץ לנשיאות'. בתמימותי אמרתי לו, 'עזוב נשיאות, בוא נמשיך את פרויקט הבננות'. והוא אומר לי: המדינה צריכה אותי". לדברי אשל, מויס סיפר שאמנם יש 52 מועמדים לתפקיד, אך "הוא ידע שהוא יזכה".

איתמר אשל ונשיא האיטי ז'ובנל מואיז, שנרצח במעונו. אתר רשמי, מערכת וואלה!
הכירו במסגרת פרויקט בננות בהאיטי. אשל ומויס/מערכת וואלה!, אתר רשמי

אשל סיפר שאירח את מויס כשביקר בישראל במשך שלושה ימים. "עשיתי לו סיורים בעמק יזרעאל, ברמת הגולן ובנגב, כדי שיראה איך מפריחים שממה. הוא יצא מפה נלהב. אמר לי שזה בדיוק מה שהוא רוצה שיהיה בהאיטי", סיפר. "היו המון קשיים בבחירות לנשיאות אבל בסוף הוא נבחר ונשארנו בקשר. בהשבעה שלו, השגריר הישראלי להאיטי ולרפובליקה הדומיניקנית, קיבל ממנו דרישת שלום למסור לי".

הוא סיפר כיצד קיבל את הבשורה המרה היום, לאחר ההתנקשות בחברו בהאיטי. "בצהריים קיבלתי הודעת וואטסאפ מהטלפון האישי שלו, עם הכותרת מהעיתון בצרפתית, ובהודעה כתבו לי: 'אנחנו מבינים שהייתם חברים והוא איננו'", סיפר בכאב. "יש מפגשים בחיים שהופכים להיות חברות אמיתית. זכיתי, והדמעות מציפות אותי".

איתמר אשל ונשיא האיטי ז'ובנל מואיז, שנרצח במעונו. מערכת וואלה!, אתר רשמי
"יש מפגשים בחיים שהופכים להיות חברות אמיתית". מויס ואשל/אתר רשמי, מערכת וואלה!

מויס בן ה-53 עלה לשלטון בפברואר 2017, אחרי שקודמו בתפקיד מייקל מרטלי התפטר. כהונתו התאפיינה בהאשמות בשחיתות ובהפגנות אלימות נגד ממשלו. מוקדם יותר השנה האופוזיציה הפסיקה להכיר בכהונתו, בטענה שהיא הסתיימה בפברואר, חמש שנים אחרי התפטרותו של מטרלי.

מויס התעקש כי יש לו עוד שנה אחת בתפקיד משום שהוא נכנס אליו רק בפברואר 2017. העיכוב בשנה נגרם בשל טענות לזיופים בבחירות, שבסופו של דבר הובילו לביטול הבחירות שנערכו ב-2015 ולקיום חדשות - שבהן ניצח מויס. הנשיא, ששלט בשנה האחרונה באמצעות צווי חירום וקידם גם משאל עם חוקתי שנוי במחלוקת, הכחיש את טענות האופוזיציה שלפיהן הוא מבסס משטר דיקטטורי. בפברואר, הרשויות הודיעו כי הן סיכלו ניסיון הפיכה ועצרו 23 חשודים, בהם שופט בבית המשפט העליון וגורם פוליטי בכיר.

רק בשבוע שעבר גינתה ארצות הברית את ההפרות השיטתיות של זכויות אדם וחירויות בסיסיות ואת ההתקפות על התקשורת בהאיטי, והיא הפצירה בממשלה להיאבק בכנופיות ובאלימות המשתוללות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully