וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות המודיעין המסווג חשף: כך נראית יחידת העילית של חיזבאללה על גבול לבנון

עודכן לאחרונה: 24.7.2021 / 11:39

בחודשים האחרונים זיהו חיילי יחידת "כלנית הגליל" פעילי חיזבאללה לא מוכרים בסמוך לגבול. לאחר הצלבת מידע ותמונות, הנחשפות כאן לראשונה, הבינו בפיקוד הצפון כי לוחמי "כוח רדואן", אנשיו המובחרים ביותר של נסראללה הגיעו לאזור. "עוקבים אחרי כל פעילות חיזבאללה"

בווידאו: פעילות עוצבת הגליל (דובר צה"ל)/צילום: דובר צה"ל

חיילי צוות "כלנית הגליל" שייעודם לאתר התרחשות חשודה במרחב הגבול איתרו אנשים לבושים אזרחי שלא מוכרים מהעבר שפועלים בצורה חשודה סמוך לגבול. שילוב יכולות מודיעיניות מגוונות מ- 8200 ו-9990 של אמ"ן הצטלבו בצוות המיוחד והבשילו לכדי הבנה כי לוחמי יחידת העילית של חיזבאללה החלו לפעול בחודשים האחרונים לאורך הגבול ונורות אדומות החלו להידלק בפיקוד הצפון על שינויים במרחב.

הצוות המסווג פועל בעוצבת הגליל תחת פיקודו של קמ"ן אוגדה 91 שקורות חייו הצבאיים שזורים היטב בפעילות חיזבאללה בשני העשורים האחרונים ומסביר מעט מהאתגרים שעומדים לפתח צוות "כלנית הגליל".

פעילי חיזבאללה סמוך לגדר. דובר צה"ל
נורות אדומות נדלקו. פעילי חיזבאללה בגבול/דובר צה"ל

סגן-אלוף ט' בן 37, נשוי ואב לשניים, החל את שירותו כמש"ק מודיעין בשנת 2003 בעוצבת הגליל. בשנת 2005 היה בשטח בעת ניסיון החטיפה בכפר ע'ג'ר על גבול ישראל לבנון בעת שמחבלי חיזבאללה ניסו לחטוף חיילים. הפיגוע נכשל, ארבעה מחבלים נהרגו ושאר כוחות ארגון החזבאללה נסוגו לשטח לבנון. שנה לאחר מכן, בקיץ 2006, בעת שמילא תפקיד חטיבת המחקר של אמ"ן והיה ב'בור' בקריה בתל אביב התקבל הדיווח המצמרר על הפעלת "נוהל חניבעל". "היתה התראה, היו כוחות תגבור בשטח, ברגע שירדה הכוננות חיזבאללה הפתיע אותנו וחטף את אהוד גולדווסר ואלדד רגב".

פערי המודיעין והנגשת המידע הקיים לכוחות בשטח צרובים בראשו של סא"ל ט' ומלווים אותו בעשייה המבצעית היומיומית. בשנת 2014 כבר היה קצין המודיעין של חטיבה 769 תחת תא"ל דן גולדפוס בעת שהופעל מטען חבלה ראשון נגד כוח של צה"ל.

עוד בוואלה!

הירי מלבנון: הפלסטינים מנצלים את החלל שנסראללה השאיר

לכתבה המלאה
סגן מ', קמ״נית ההתארגנות מטעם 9900. דובר צה"ל
סגן מ', קמ"נית התארגנות ביחידת 9900/דובר צה"ל

באותן שנים החלה להתגבשה הערכה שיש לחיזבאללה מנהרות חפורות עמוק בקרקע ובסלע מתחת לגבול ישראל לבנון. לימים הפך סא"ל ט' לקמ"ן המבצע לאיתורן והשמדת המנהרות בעוצבת הגליל. בשנת 2018 הוא סגר מעגל והתמנה לראש ענף לבנון בחטיבת המחקר ונטל חלק משמעותי במלחמת המוחות נגד פעילי חיזבאללה על הגבול שחיפשו אחר נקמה להרג פעיל חיזבאללה בסוריה כולל ניסיון הפיגוע במוצב גלדיולה בהר דב בשנת 2020 שהסתיים בכישלון חיזבאללה לצלוף בחיילי המוצב.

לפני כשנה וחצי, תחת תנאי מידור קשוחים הוקם תחת פיקודו צוות מסווג בשם 'כלנית הגליל'. צוות משולב של חיילי וקציני מודיעין מעוצבת הגליל, עם חיילי יחידת 9900 למודיעין חזותי ויחידת 8200 המוגדרת כיחידת האיסוף הגדולה והעוצמתית בישראל. "כולם יושבים יחד סביב אותו שולחן ועושים מודיעין רב תחומי. ההתארגנות הראשונה שלהם היתה חשיפת המנהרות בגבול לבנון", הסביר סא"ל ט' והדגיש כי השילוב ביניהם מייצר מודיעין יקר ערך ומשמעותי מאוד עבור פיקוד הצפון.

פעילי חיזבאללה סמוך לגדר. דובר צה"ל
מלחמת מוחות. פעילי חיזבאללה בגבול/דובר צה"ל

הרעיון נולד במוחם הקודח של תא"ל י', מי שהיה בעבר קמ"ן עוצבת הגליל וכיום מפקד על יחידת 8200 שמאחורי גבו זכה לכינוי "י' חיזבאללה'" בשל בקיאותו הרבה בסודות הארגון והיה מי שחולל את הערכה בתחילה חסרת בסיס מודיעיני שחיזבאללה חופר מנהרות, מפקד מרחב מקביל לו באותם ימים ב-8200 וסא"ל ט' שהגו יחד את שיתוף הפעולה. כבר בשלבי התכנון הציבו כמטרה לצוות המיוחד את מיצוי המידע בשגרה, בזמן אמת ולצורכי מלחמה בתחום ההתראה, מעקב פעילים ואחיזת שטח, וייצור ידע על תוכניות האויב, ייצור מטרות, ולנטר את פעילות חיזבאללה לאורך הגבול. הרעיון המהפכני קיבל אישור וסיוע של ראש אמ"ן הנוכחי האלוף תמיר הימן.

"ברגע שמפקד 8200 מגיע לכאן, לשטח, ואומר לאנשיו 'אתם הכי חשובים' זה אומר הכול. הוא מעביר מסר לכולם. השותפות כאן מניבה הצלחות שלא על כולן אפשר לדבר", הסביר סא"ל ט', "אנחנו אוספים מודיעין על שטחים בנויים, סבך, ושטח פתוח. אחרי הניסיון לפגוע בקצין וחייל בגבול באמיצעות ירי צליפה באוגוסט האחרון, הגבנו בתקיפות על מטרות שאנחנו ייצרנו. המודיעין הזה מיוצר באוגדה. סיכולי הברחות סמים ואמצעי לחימה בגבול נעשים במשותף לכלנית הגליל, שב"כ, ומשטרה".

סגן ע׳, קמ״נית ההתארגנות מטעם 8200. דובר צה"ל
מודיעין יקר ערך. סגן ע', קמ"נית התארגנות ב-8200/דובר צה"ל

חיזבאללה ממשיך לנהל מלחמת מוחות מורטת עצבים עם כוחות צה"ל ונע לאורך הגבול בעשור האחרון. בחלק מהמקרים הוא מאייש נקודות בקרבת הגבול באמתלה של פעילי איכות סביבה, רועי צאן, מטיילים, אך לאחרונה מצביעים מפקד כלנית הגליל על תופעה חדשה: כוח רדואן. לוחמי יחידת העילית של חיזבאללה שעל בניה נמנים ראשי ובכירי העדה השיעית בלבנון, נעים לאורך הגבול. "'חיילי כלנית הגליל הם אלו שלא רק חושפים את פעילי חיזבאללה על קו המגע, אלא גם עוקבים אחריהם ומנסים לאתר את המיקום שלהם. מדובר בפעילות של החודשים האחרונים. הם מסתובבים קרוב לגבול, מתצפתים ואוספים מודיעין על הצד הישראלי. בהתחלה הם לא היו מוכרים לנו".

לפי הערכה של קצינים בפיקוד הצפון, פעילי כוח רדואן בונים יכולות מבצעיות למלחמה בעתיד. סא"ל ט' הדגיש כי לצד יכולות האש שבנה ארגון חיזבאללה שהגיעו להיקף שנע בין 130 אלף ל-150 אלף רקטות, אוסף חיזבאללה מודיעין על הגבול כדי לממש את איומיו ולבצע פשיטות והתקפות על יישובים ומוצבים לאורך קו הגבול. "כשחיזבאללה מציב חוליית ירי טיל נגד טנקים באזור הגבול זו אחריות שלנו לאתר אותה לפני היא משגרת את הטיל", אמר סא"ל ט' והוסיף, "ואחרי שחשפנו והשמדנו לחיזבאללה את המנהרות, הוא מנסה למצוא נתיבים אחרים לחדור לישראל".

פעילי חיזבאללה סמוך לגדר. דובר צה"ל
"מסתובבים קרוב לגבול". פעילי חיזבאללה סמוך לגדר/דובר צה"ל

בשנה האחרונה התגברו ביתר שאת מאמצי החדירה לשטח ישראל לצורכי הברחות אמצעי לחימה וסמים, ופועלים זרים שמגיעים לחפש עבודה בישראל אך סא"ל ט' וחיילי המודיעין בעוצבת הגליל מתריעים כי יום אחד יכול כוח רדואן ושאר פעילי חיזבאללה להשתמש באותם צירי חדירה לפיגועים.

"חיזבאללה הוא כבר לא אותו ארגון טרור שכולם הכירו בעבר. מדובר בצבא לכל דבר. הוא ארגון לומד, מסיק מסקנות עם יכולות שלא היו מביישות צבא סדיר מערבי ולמרות גודלו הוא פועל תחת מידור גבוה מאוד ונוקשה", סיפר קצין המודיעין של עוצבת הגליל והוסיף,"כולם ראו כיצד הזרמנו בטון למנהרה שנחפרה בחסות מבנים בכפר קילא לא הרחק מהגבול. לאחר מכן הזרמנו לתוכה בטון שפרץ החוצה בשטח הלבנוני. רואים איך הבטון זורם ברחובות , כיצד פעילי חיזבאללה מופעים מהחשיפה שלנו סוגרים את האזור ומונעים אפילו מחיילי צבא לבנון להיכנס לשם. הם לא באמת סופרים את צבא לבנון. זה היה הסוד הכי ממודר של חיזבאללה ואנחנו חשפנו אותו".

חיילי ומפקדי כלנית הגליל ישובים בחמ"ל שמאויש 24/7 ומקבל מודיעין אותות מיחידת 8200 (שיחות טלפון ומסרונים מהמרחב), תצלומים מכלי טיס ולווינים, בלוני תצפית וסנסורים נוספים שחלקם שייך לגדוד האיסוף 869.

חיילים וחיילות, דתיים וחילונים וביניהם בני העדה הדרוזית שהשפה שגורה בפיהם שבמהלך התקופה המתוחה בה חיזבאללה חיפש נקמה באמצעות הרג חיילים הם פעלו לאתר את פעילות חיזבאללה במרחב ולסכל בהתראות כל כוונה חשודה. "כלנית הגליל פועלת גם בשגרה ובחירום. בראש שלי תמיד יש תמונה של חבר ילדות שלי מקריית שמונה, לירן סעדיה מיחידת אגוז, שנהרג במלחמת לבנון השנייה. במהלך קרב עם חוליית מחבלים נ"ט, פגע בו בכפר מרון א-ראס והרג אותו. לא היה לפני זה מודיעין שימנע את זה. המטרה שלנו היא להביא את המודיעין עד הקצה".

סגן א׳, קמ״נית ההתארגנות מטעם האוגדה. דובר צה"ל
לפצח תהליכים מסווגים. סגן א', קמ"נית התארגנות מטעם האוגדה/דובר צה"ל

יחד עם זאת צריך להדגיש כי חיילי כלנית הגליל לא מסתפקים בניטור השטח לאורך הגבול, מתן התראה ואחיזה באזורים בהם מתרחשת פעילות חשודה אלא מנסים לפצח תהליכים מאוד מסווגים של חיזבאללה. אחד מהם היא מעורבות הולכת וגוברת של פעילי חיזבאללה בכירים בעסקאות סמים והברחות אמצעי לחימה שיש להניח שלא נעשית בידיעתו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה אוסר למשל על סחר בסמים. "לא מדובר רק בחליל חארב, בכיר הארגון בדרום לבנון שכבר הודח בעבר על ביצוע פעולות שלא באישור ובידיעת ההנהגה. אחת הפעולות של חרב כללה את הפעלת האזרח הגרמני שהתאסלם סטיבן סמירק שחבר לחיזבאללה במטרה לבצע פיגוע נגד ישראל. סמירק, נעצר בנובמבר 1997 בנתב"ג, הודה בחקירתו על התגייסותו לארגון השיעי ושוחרר בעסקת חילופי השבויים עם חיזבאללה בשנת 2004.

הדור שבז לנסראללה

"חארב לא באמת סופר את נסראללה. יש להניח שיש עוד פעילים בכירים שפועלים מתחת לאף של נסראללה שמדבר בגלוי על איסור לעסוק בסמים. זה איסור הלכתי. לא החלטה שרירותית. אז איך זה קורה בפועל? אנחנו מעריכים שמדובר באפקט של המשבר הכלכלי, דור חדש של חיזבאללה שלא באמת סופר את נסראללה". לדברי סא"ל ט', "משהו בדרום לבנון חומק לו מהידיים. אנחנו רואים פעילים שמדאיגים אותנו כי הציר הפלילי בסוף יהפוך לציר פח"עי. רמטכ"ל חיזבאללה חייב להבין שמדובר כאן בנטילת סיכון שיכול להוביל להסלמה".

אך אלו לא הדאגות היחידות של יחידת כלנית הגליל ולדברי קצין המודיעין האוגדתי, הם מביטים על פעולות רחבות יותר ומחפשים להן סימוכין בשטח כמו טיל הנ"ט דור ג' שנחשף על ידי התעשיות הביטחוניות האיראניות שעשוי להגיע אל המרחב ולהוות איום על חיילי צה"ל והיישובים סמוכי הגדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully