וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמצמו גירעון במיליארד שקלים: הקורונה שיפרה את מצבן הכלכלי של קופות החולים

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 7:37

דוח משרד הבריאות על פעילות הקופות ב-2020 מעלה כי הן הצליחו להקטין גירעונות גדולים. בתוך כך, מאוחדת היא היחידה שסיימה את השנה ללא עודף ביתרות המזומנים, אך גם היא נהנתה משיפור ניכר. כללית ומכבי הציגו הון עצמי חיובי, לעומת מאוחדת ולאומית שרשמו הון שלילי

שנת 2020 הטיבה את מצבן הכלכלי של ארבע קופות החולים - כך עולה הבוקר (חמישי) מדוח של משרד הבריאות על פעילות הקופות לשנה זו. על פי הדוח, הגירעון בנכסים נטו (ההון העצמי) של קופות החולים הסתכם בשנה בה פרצה מגיפת הקורונה לכ-0.78 מיליארד שקל, לעומת כ-1.9 מיליארד בשנת 2019.

מהדוח עוד עולה כי העודף המצרפי (כולל כספי תמיכה) של קופות החולים עמד ב-2020 על כ-85 מיליון שקל, לעומת גירעון של כ-452 מיליון בשנה לפני. כמו כן, השתתפויות עצמיות ממבוטחים בגין שירותים ירדו משמעותית בכ-12.2% בין השנים. עיקר הירידה נובעת משינויים בהיקף ואופן צריכת השירותים עקב התפרצות נגיף הקורונה. שיעור ההכנסות ממבוטחים במסגרת הסל (השתתפויות עצמיות) עמד ב-2020 על 5.54% מעלות הסל, לעומת שיעור נורמטיבי של 6.45% הקבוע בחוק.

מתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 15 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
יתרת הנכסים נטו חיובית. מתחם חיסונים של כללית בפתח תקווה/ראובן קסטרו

בחלוקה לפי קופות, כללית ומכבי מציגות הון עצמי חיובי, ומנגד מאוחדת ולאומית מציגות הון עצמי שלילי. בעוד בכללית ובמכבי - יתרת הנכסים נטו הינה חיובית, במאוחדת הגירעון בנכסים נטו עומד בתום התקופה על כ-644 מיליון שקל, ובלאומית הגירעון הינו בסך של כ-1.156 מיליון.

היקף הגירעון שלאומית ממשיכה להציג מושפע בין היתר מהתחייבויות שלא קיימות בקופות החולים האחרות בסך של כ-69 מיליון, בהן התחייבות לפנסיה תקציבית וקרן עצמית לרשלנות רפואית.

עוד בוואלה!

החל מהחודש הבא: בני 18 ומעלה יחוסנו במנות של מודרנה

לכתבה המלאה
פתיחת מרפאת קופת חולים מאוחדת לילדי פליטים בדרום תל אביב, דצמבר 2018. ראובן קסטרו
צמצמה את הגירעון. מרפאה של מאוחדת בתל אביב/ראובן קסטרו
קופת חולים לאומית פתחה שני מתחמים ייעודיים לבדיקות קורונה במגזר הערב בטייבה ובג'יסר א-זרקא. קופת חולים לאומית, אתר רשמי
הקופה הציגה הון עצמי שלילי. קופת חולים לאומית/אתר רשמי, קופת חולים לאומית

יתרות המזומנים של הקופות

בנוסף לכך, הדוח בדק את יתרות המזומנים שבידי קופות החולים ל-31 בדצמבר אשתקד. היתרות יסתכמו לכ-4.49 מיליארד שקל, לעומת כ-36.3 מיליארד בתום 2019. היתרות מושפעות משני גורמים עיקריים - היקף המקדמות שמעמידה הממשלה ומספר ימי ספקים.

כללית סיימה את שנת 2020 בעודף של כ-34 מיליון שקל, לאחר שבשנים האחרונות הציגה הקופה גירעונות של מאות מיליונים מדי שנה. סכום זה כולל את גירעון מגזר 14 בתי החולים, בהם כלליים, פסיכיאטריים, שיקומי, חולים ממושכים וילדים של הקופה שהסתכם ב-2020 לכ-2.8 מיליארד שקל - עלייה משמעותית של כ30% לעומת גירעון של כ-2.2 מיליארד שקל בשנת 2019.

עפרי אביב מתחסנת בניידת החיסונים של קופת חולים מכבי בחוף דדו בחיפה. 10 ביולי 2021. דוברות מכבי, אתר רשמי
הקופה שהציגה את עודף המזומנים המשמעותי ביותר. נערה מתחסנת בקופת חולים מכבי בחיפה/אתר רשמי, דוברות מכבי

מכבי הציגה עודף משמעותי, שהסתכם לסך של כ-86 מיליון שקל, לעומת גירעון של כ-122 מיליון שנה קודם. גם לאומית שירותי בריאות הציגה עודף בסך של כ-13 מיליון, לאחר שנה בה רשמה גירעון של כ-8 מיליון.

לעומת שלוש הקופות האחרות, קופת חולים מאוחדת סיימה את שנת 2020 עם גירעון בסך של כ-48 מיליון, אך מדובר בצמצום ניכר לעומת גירעון של כ-322 מיליון ב-2019. הקופה החלה בצמצום בסעיפי ההוצאה, כך שחל קיטון בהוצאה לנפש מתוקננת בשיעור של כ-0.1% בין השנים.

מבוטחי קופות החולים

כל הקופות, למעט לאומית, רשמו בשנה שעברה גידול במספר המבוטחים. מכבי רשמה את העלייה הגבוהה ביותר, שכן במכבי ובמאוחדת קצב ההזדקנות היחסי של מבוטחיהן גרם לעלייה גדולה יותר במספר הנפשות המתוקננות (בהתאם לגיל, מגדר ומקום מגורים), ולעלייה של שיעור חלקן מתוך כלל הנפשות המתוקננות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully