וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשבתי שאני אמות": חייל צה"ל בין הנאשמים בתקיפה אלימה של תושב חיפה בשומר החומות

עודכן לאחרונה: 21.7.2021 / 12:32

כתב אישום הוגש נגד חמישה צעירים, בהם חייל בן העדה הדרוזית, בשל תקיפתו של בני סלמן במהלך המהומות בערים המעורבות. הנאשמים הודו בתקיפה, אך הכחישו שפעלו ממניע לאומני או גזעני. "אמרתי לעצמי שאם אני לא קם משם - ימצאו אותי כגופה", סיפר המותקף, לו צפוי שיקום ארוך

פרקליטות מחוז חיפה הגישה ביום שני כתב אישום לבית המשפט המחוזי בעיר נגד ארבעה צעירים ערבים, כמו גם חייל צה"ל בן העדה הדרוזית, בגין תקיפתו של תושב העיר, יהודי בן 48 וכן בשל עבירות חמורות אחרות. חמשת הנאשמים הם נור אנואר וואכד בן ה-21, ג'ואן זבידת בן ה-21, אדם עומר בן ה-19, שאדי מחמוד בן ה-24 וחייל צה"ל ראני אבו טריף בן ה-18. שלושה מהנאשמים הם תושבי העיר חיפה, בעוד מקום מגוריהם של מחמוד ואבו טריף נאסר בפרסום.

החמישה הואשמו בעבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, חבלה במזיד ברכב ממניע של גזענות ומעשה פזיזות ורשלנות ממניע של גזענות, כל אחד על פי חלקו. כמו כן, הם הואשמו בחבלה במספר כלי רכב על לאומני-גזעני. האירועים המתוארים בכתב האישום התרחשו בשכונת קריית אליעזר בחיפה, שכונה מעורבת יהודית-ערבית, בעיצומו של גל ההתפרעויות האלימות בעיר וברחבי הארץ. החקירה התנהלה בשב"כ בשיתוף היחידה למאבק בפשיעה של מרחב אשר במשטרה.

בלילה שקדם לאירועים המיוחסים לחמשת הצעירים, ב-12 במאי, חג עיד אל-פיטר, צעדו כמה עשרות אנשי ימין יהודים ברחוב אלנבי, אחד הרחובות הראשיים של קריית אליעזר. הצועדים נשאו דגלי ישראל, ובמהלך הצעדה זרקו אבנים לעבר הבניין בו מתגורר הנאשם נוא אנואר וואכד. הנאשם, שמוכר למשטרה בין היתר לאחר שנעצר לפני כמה חודשים בחשד למעורבות בניסיון רצח בעיר בחודש פברואר האחרון, לא שהה באותו הזמן בביתו.

בני סלמן, תושב חיפה שהותקף בידי צעירים ערבים בעיר במהלך המהומות שאירעו במבצע "שומר החומות". באדיבות המשפחה
"חשבתי שאני הולך למות". המותקף בני סלמן/באדיבות המשפחה

בפרקליטות אומרים כי המשטרה הגיעה למקום מגוריו של וואכד והשתלטה על התהלוכה, אך טוענים גם כי הוא עודכן בנושא הצעדה בזמן אמת וצפה בסרטונים של ההתרחשות. עוד נטען כי לאחר ששמע שמועה לפיה יהודים מתכננים להגיע בהמשך לביתו ולשרוף אותו, קרא וואכד לארבעת הנאשמים האחרים להגיע למקום מגוריו. כשהנאשמים הגיעו למקום, הם כבר היו מצוידים במסכות על מנת למנוע את זיהויים.

על פי כתב האישום, בלילה שלמחרת חלק מהנאשמים יצאו מביתו של וואכד, חצו את רחוב אלנבי וזרקו אבנים וזיקוק לעבר בית שהיה תלוי עליו דגל ישראל, בקרבת בית הכנסת הסלוניקאי של שכנת קריית אליעזר. כמו כן, הם פגעו במזיד באמצעות אלות בכלי רכב שחנו סמוך לבית הכנסת, בכוונה לפגוע ברכוש של יהודים.

עם זאת, האירוע החמור ביותר אירע בהמשך. בני סלמן, תושב השכונה, בעבר נהג מונית, נקלע למקום שלא בכוונה תחילה. בשל הפרעות, המטרונית ואוטובוסים לא פעלו באותו האזור, ובתום ביקור שקיים אצל אימו בשכונת נווה דוד, החליט סלמן לצעוד ברגל במשך 40 דקות לקריית אליעזר. "אמרתי לעצמי שאם אתקל במתפרעים אחתוך לכיוון אחר ואסתלק", סיפר.

אולם, כשהגיע למרחק של מאה מטרים מביתו, נתקל סלמן בן ה-47 בנאשמים. "לרוע מזלי שני רעולי פנים הבחינו בי ושאלו אם אני יהודי או ערבי", נזכר באותו ערב. "ניסיתי לשחק אותה מסטול, כאילו לא מבין. גם לא הייתה לי בעיה ללכת מכות עם שניים, אני לא פראייר, אבל הם התחילו לצעוק 'יהודי, יהודי', ותוך רגע היו שם 15-10 איש. הם כנראה הכניסו לי מכה חזקה בראש עם משהו, כי נפלתי, ומאותו רגע זה היה רק מכות. חשבתי שאני הולך למות".

עוד בוואלה!

4 ימים של אש במאי: הצצה למבצע שב"כ נגד גל האלימות בערים המעורבות

לכתבה המלאה
שדרות בן גוריון בחיפה, 10.5.21. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
שדרות בן גוריון בחיפה במהלך המהומות, במאי/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

לדברי סלמן, המזל שלו היה שהם כנראה חשבו שהוא כבר מת. "היו שפריצים של דם, ופתאום עברה לי מחשבה על אמא שלי, ואמרתי לעצמי שאם אני לא מקים את עצמי וזז משם - ימצאו אותי בתור גופה", הוא מספר, "ראיתי שאני ליד הגדר של בית הכנסת, צעדתי כמה מטרים לבית הראשון ואמרתי 'תעזרו לי, תעזרו לי'. אישה טובה בשם ונציה הזעיקה עזרה, וכך ניצלתי.

מכתב האישום עולה כי חמשת הצעירים, יחד עם אנשים נוספים שהיו רעולי פנים וזהותם טרם התבררה, תקפו את סלמן במכות, אגרופים ובעיטות בעת שהיה מוטל על הקרקע. הם גרמו לו חבלות חמורות, והפקירו אותו על הקרקע כשהוא מחוסר הכרה. ארבעה פקחים של עיריית חיפה, שניים מהם יהודים ושניים ערבים, הוזעקו למקום והצילו אותו.

כתוצאה מהתקיפה סלמן אושפז בבית החולים למשך שבועיים, כשהוא סובל מחבלות חמורות, שברים בפנים ובצלעות. צפויים לו ניתוחים נוספים, והוא צפוי לשיקום פיזי ונפשי שצפוי לארוך חודשים. בשלב זה אין צפי מתי יוכל לשוב לעבוד.

בני סלמן, תושב חיפה שהותקף בידי צעירים ערבים בעיר במהלך המהומות שאירעו במבצע "שומר החומות". באדיבות המשפחה
"צריך לתת להם עונש לא מידתי – למען יראו וייראו". המותקף בני סלמן/באדיבות המשפחה

בחקירותיהם הודו הנאשמים בתקיפה, אבל הכחישו כי פעלו ממניע לאומני או גזעני. כל אחד מהחמישה המעיט בחלקו והפליל אחרים. במקביל להגשת כתב האישום, ביקשה הפרקליטות באמצעות התובעת, עו"ד עילית אפשטיין, לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים נגדם. דיון לגופה של הבקשה עוד יתקיים, ובינתיים האריך השופט ניצן סלמן את מעצרם של החמישה עד להחלטה אחרת, תוך שהסניגורים לומדים את תיק החקירה.

"הם קוראים לזה התפרעות, אבל אני קורא לזה בגידה כשיש מלחמה והם יוצאים ככה לרחובות עם דגלי פלסטין. הרבה מהם שונאים אותנו", אומר סלמן. "אני מקווה שימצו איתם את הדין, כי אם רוצים להחזיר את ההרתעה, כדי שנוכל ללכת עם הילדים בחוץ, צריך לתת להם עונש לא מידתי - למען יראו וייראו".

לדברי סלמן, "באירועים האלה לא היה שוטר אחד בחוץ. הפקירו אותנו. שוטר אחד אמר לי 'תן להם להירגע, אין לך מה לעשות בחוץ'. מה אנחנו בפרעות בעיראק? אני רוצה להרגיש שאני אזרח במדינה שלי, שיכול ללכת ברחוב בבטחה". הוא הוסיף כי ילך לבית המשפט אם תהיה שם אבטחה כמתבקש. "שיביאו יס"מ. אני לא כמו ההוא מעכו שייתן שיצעקו לו שהוא רוצח, כי אם זה יקרה אז אין טעם".

עורכי דינם של הנאשמים, עו"ד חמודי מסרי, עו"ד חאתם סעב, עו"ד ראניה סרוג'י ועו"ד פארס בריק אמרו כי ילמדו את כתב האישום ותיק החקירה לפני מתן תגובה. עו"ד באסל פלאח, המייצג את החייל ראני אבו טריף, טרם מסר תגובה. גם מדובר צה"ל טרם התקבלה תגובה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully