וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקות בכניסה לבתי הספר ופרידה מהקפסולות: המתווה המתגבש לחזרה ללימודים

עודכן לאחרונה: 19.7.2021 / 14:27

בצל העלייה בתחלואה, במשרדי הבריאות והחינוך מקיימים דיונים על מתווה לפתיחת שנת הלימודים לקראת הצגתו בקבינט הקורונה. על הפרק צמצום נוהלי הבידוד לצד בדיקות בתדירות שטרם הוסכמה. במקביל בשלטון המקומי הציגו מתווה משלהם לפתיחת שנת הלימודים

לקראת ישיבת קבינט הקורונה, בימים אלה מתקיימים דיונים אינטנסיביים בין אנשי משרד החינוך למשרד הבריאות כדי להגיע להסכמות על מתווה לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב. ראש הממשלה נפתלי בנט כבר הצהיר הבוקר (שני) כי מטרתה המרכזית של הממשלה היא להוביל לפתיחה חלקה של שנת הלימודים חרף העלייה בתחלואה, ואילו שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון מתמקדת בהפקת לקחים משנת הלימודים הקודמת, שהתקיימה ברובה מרחוק, כדי שזו הקרובה תיפתח באופן מלא.

על בסיס הדיונים המתקיימים בימים אלה, מסתמן כי במתווה שתציג שאשא-ביטון לשרי הקבינט יכללו בדיקות קורונה מהירות בכניסה לבתי הספר והגנים בתדירות שתוגדר על ידי משרד הבריאות. בנוסף על כך, במקרה של הדבקה בקורונה, רק התלמיד המאומת ייכנס לבידוד, בעוד התלמידים שהיו בקרבתו יצטרכו לעשות בדיקות ואם יימצאו שליליים - יוכלו לחזור לשגרת הלימודים. זאת, בשונה ממה שהונהג בשנת הלימודים הקודמת - במהלכה כיתה שלמה הייתה נכנסת לבידוד.

בווידאו: בנט בפתח ישיבת הממשלה אומר שהמטרה שהיא לפתוח את שנת הלימודים בצורה חלקה/צילום: רוני כנפו

תדירות הבדיקות המהירות במוסדות החינוך עדיין נידונה עם אנשי משרד החינוך והיא תהיה תלויה כנראה גם ברמת התחלואה, כלומר בצבע הרשות. בהנחה שכל בדיקה תעלה עשרות שקלים והבדיקות יבוצעו פעם בשבוע בכל מוסד חינוכי, עלות המבצע עשויה להגיע למאות מיליוני שקלים בחודש.

מדובר בעלות לא זניחה, אך התועלת למשק מהמהלך צפויה להיות משמעותית. מתווה שכזה יקטין דרמטית את הצורך בבידוד התלמידים ובכך גם של הוריהם בעיקר בשכבות הנמוכות, שכן במשפחות עם ילדים בגילי בתי ספר יסודיים וגני ילדים ההורים נאלצים לוותר על ימי עבודה כדי להישאר עם הילדים בבית.

התפרצות הזן ההודי | בית הספר העל יסודי כרמים בנימינה 20 ביוני 2021. יואב איתיאל
בדיקות מהירות בתדירות שתיקבע. בית ספר בבנימינה בחודש שעבר/יואב איתיאל

בעניין הבדיקות המהירות יש תמימות דעים בין שני המשרדים כי מדובר במהלך יעיל. לצד זאת, ביצוע בדיקות קורונה עבור קטינים נדרשת הסכמת הורים - דבר שעלול לסרבל את המהלך.

המתווה אותו שאשא ביטון תנסה לקדם לא כולל קפסולות, משום שהן לא הוכיחו את עצמן בשנת הלימודים הקודמת - התלמידים התערבבו בהפסקות, בצהרונים ומחוץ לשעות הלימודים. עם זאת, מסתמן כי משרד הבריאות בכל זאת יתעקש על כך.

השלטון המקומי: מתן סמכויות ובדיקות אחת לשבוע

במקביל, בשלטון המקומי הציגו אמש את עמדתם בנוגע לקיום לימודים בצל הקורונה, אחרי שבשנה האחרונה הרשויות המקומיות לקחו חלק פעיל בקבלת ההחלטות בנושא. אמש פנה יושב ראש מרכז השלטון המקומי חיים ביבס למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ולמנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק, והציג את עמדת השלטון המקומי בנוגע לפתיחת שנת הלימודים.

המתווה של ביבס כולל הרחבת התוכנית מגן חינוך שכוללת ביצוע בדיקות קורונה מהירות בכניסה לבתי הספר אחת לשבוע. במרכז המתווה - הפעלה דיפרנציאלית של מערכת החינוך ברמת ישוב, מוסד, שכבה וכיתה. לא יהיו קפסולות בשום מצב.

פתיחת גני ילדים עם כניסת ההקלות בסגר לתוקף, 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
ללא קפסולות בשום מצב. פתיחת גני הילדים בשנה שעברה/ראובן קסטרו

במקרה של צורך בדילול הכיתות במצב שהתחלואה ברשות עולה, תתבצע למידה מפוצלת לפי העיקרון הבא: לפחות 70% מהתלמידים יגיעו לבית הספר כל יום והיתר ילמדו מהבית, וזאת על פי מתווה שייקבע מראש על ידי מנהל בית הספר. משרד הבריאות יגדיר את אחוז התלמידים והצוות הרשאים לשהות באותו מוסד.

כמו כן, לפי השלטון המקומי, יש להרחיב את טופס הצהרת הבריאות ולהתאימו לעידן הנוכח. ההורים יידרשו לחתום בתחילת השנה על התחייבות לא לשלוח ילד עם חום, התחייבות שלא לשלוח ילד בבידוד, והסכמה מראש לעריכת בדיקות דיגום לפי הנחיית משרד הבריאות. אלמנטים נוספים במתווה: בניית מנגנון דיווח המיידע את הרשות במיידית בכל מקרה של תחלואה,ועבודה מתואמת עם החקירה האפידמיולוגית וקבלת החלטות בעקבותיה; ומתן גמישות בתכנון מרחבי למידה - בהם גם במרחבים פתוחים ומבנים סמוכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully