וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסיון לערער את הדו קיום בקואליציה, בליכוד מקדמים חוק שיחייב לימודי ערבית בתיכונים

עודכן לאחרונה: 18.7.2021 / 19:59

יו"ר סיעת הליכוד, יריב לוין, הגיש מחדש הצעת חוק ישנה שנחשבת לחוק דגל של מרצ - שתחזיר את השפה הערבית כמקצוע חובה בבתי הספר התיכוניים. באופוזיציה מזהים את דופן השמאל כחוליה החלשה של הממשלה, ומתכננים להביך כך את רע"ם ומרצ עם חקיקה פרטית שנוגעת לחברה הערבית

בניסיון לערער את הדו קיום העדין בממשלת בנט-לפיד, בליכוד מתכננים לקדם שורה של הצעות חוק פרטיות העוסקות בחברה הערבית, במטרה להביך את רע"ם ומרצ, המחויבות למשמעת הקואליציונית.

כך למשל, יו"ר סיעת הליכוד, יריב לוין, הניח מחדש על שולחן הכנסת הצעת חוק המבקשת לקבוע את מקצוע הערבית כמקצוע חובה בכל בתי הספר התיכוניים. מדובר בהצעת חוק שכבר הוגשה בעבר ואף נידונה בכנסת בגלגולים שונים, ונחשבת לחוק דגל של מרצ - שחברה כעת בממשלה שלרוב דורשת להצביע נגד כל הצעות החוק הפרטיות מהאופוזיציה .

באופוזיציה מזהים את דופן השמאל של הממשלה, רע"ם ומרצ, כחוליות החלשות, שנתונות תחת ביקורת מציבור הבוחרים שלהן על הישיבה בממשלה שבראשה עומדת מפלגת ימין. לכן, הם שואפים להציף כמה שיותר צפרדעים אידיאולוגיות ולהכניס אותם לכמה שיותר פינות, שיגבירו עליהן את הלחץ.

יו"ר הכנסת, יריב לוין בישבת הפתיחה של ועדת הבחירות המרכזית 7 ביולי 2020. עדינה ולדמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
יזם את ההצעה. לוין/אתר רשמי, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

בשבוע שעבר הליכוד תמך בהצעה של יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת מחדלי המשטרה מול ארגוני הפשיעה בחברה הערבית. ההצעה נפלה לאור התנגדות הקואליציה, בהם גם חברי רע"ם והח"כית הערבייה במרצ, ג'דא רינאווי זועבי, ובתום ההצבעה הם חטפו ביקורת קשה מהמשותפת על אופן ההצבעה.

לפי בכירים בליכוד, הכוונה היא להמשיך ולחפש אינטרסים משותפים ואפיקי שיתוף פעולה עם המשותפת כדי להגביר את הקשיים על רע"ם ומרצ מבחוץ.

כיום, ערבית היא מקצוע חובה רק בחטיבות הביניים, מאז ששר החינוך לשעבר שי פירון הפך את לימודי הערבית למקצוע בחירה ורשות בתיכונים ב-2014.

עוד בוואלה!

הרפורמות החדשות והחוקים שיקודמו: במה תתמקד הממשלה ה-36?

לכתבה המלאה
תמר זנדברג ועיסאווי פריג'. מתוך טוויטר, אתר רשמי
הפכו לחלק מהממשלה. פריג' וזנדברג/אתר רשמי, מתוך טוויטר

הצעת החוק אותה מקדם כעת לוין, בוגר לימודי ערבית בעצמו, נולדה בכנסת ה-19, בתגובה למהלך של פירון. לוין יזם את ההצעה עם עיסאווי פריג', אז ח"כ במרצ, והיום שר בממשלה, אך היא לא התקדמה. פריג' הניח מחדש את ההצעה בכנסת ה-20, ותמר זנדברג ממרצ המשיכה לנסות לקדם אותה בכנסת ה-22 וה-23, אך ההצעה מעולם לא קיבלה תמיכה ממשלתית ולא התקדמה. בין היתר בשל התנגדות עקרונית במשרד החינוך להתערבות של המחוקק בתכני הלימוד.

הצעת החוק, שהיא תיקון לחוק חינוך ממלכתי, קובעת ש"תכנית הלימודים של כל מוסד חינוך תיכוני ששפת הלימוד בו היא עברית, תכלול גם לימודי ערבית".

אחמד טיבי ומנסור עבאס 1.8.19. דוברות הרשימה המשותפת, אתר רשמי
המשותפת והליכוד מנסים להערים קשיים על רע"ם מבחוץ. טיבי ועבאס/אתר רשמי, דוברות הרשימה המשותפת

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הצעת חוק זו מטרתה לסייע בקידום ההבנה וההיכרות בין העמים, באמצעות לימוד שתי השפות, שחשוב ששתיהן יהיו שגורות בפי כל אזרחי מדינת ישראל". עוד נקבע כי "הערבית היא שפת אימם של כ-20% מאזרחי מדינת ישראל ומשמשת כשפה רשמית במדינה. כל בוגר של מערכת החינוך הישראלית צריך שיידע ערבית, בדיוק כפי שחשוב שלא יהיו בוגרי בתי ספר ישראליים שלא ידעו לקרוא, לכתוב ולדבר בעברית"

ההצעה רק הונחה על שולחן הכנסת ועדיין לא הגיעה לשולחנה של ועדת השרים לחקיקה, שתקבע את עמדת הממשלה לגביה. בליכוד מעריכים כי הקואליציה לא תרצה לקדם הצעה שמקודמת מהאופוזיציה וכן ששרת החינוך יפעת שאשא ביטון תתנגד להתערבות בסמכויותיה.

  • עוד באותו נושא:
  • מרצ
  • רע"ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully