וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תת-ייצוג בוועדות ולו"ז להתחייבויות בהסכם הקואליציוני: הזעם של רע"ם על הקואליציה

עודכן לאחרונה: 12.7.2021 / 0:13

החרמת המפלגה של ההצבעות במליאה הגיעה אחרי המסמך העדכני של חלוקת הוועדות בכנסת, לפיו לרע"ם יש פחות נציגים מהמשותפת בוועדות משמעותיות. בניסיונות פיוס, הממשלה תקיים היום משאל טלפוני להעברת מינהלת הבדואים ממשרד הכלכלה לרווחה. עבאס: "הקואליציה מתואמת עם רע"ם"

ברקע הזעם של רע"ם על הממשלה, וההודעה כי רע"ם לא תשתתף בהצבעות במליאה ובוועדות עד להודעה חדשה, ניצבת מחאה על ייצוג חסר לעומת הרשימה המשותפת בחלוקת הוועדות בכנסת. בנוסף לכך, ברע"ם דרשו לזרז את אישור ההצעה להעברת האחריות על מינהלת הבדואים ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה, זאת במסגרת ההסכמים שגובשו במו"מ הקואליציוני. בניסיונות לפייס את הסיעה, הממשלה צפויה לאשר את ההעברה כבר היום (ראשון) במשאל טלפוני, זאת בשבוע מוקדם יותר מהמועד המקורי שנקבע עבור ההצבעה.

הקואליציה עוד החליטה לדחות את הדיון בוועדה המסדרת שבו היו אמורים להצביע הערב על הקמת ועדות קבועות בכנסת, הרכבן וזהות היושבים בראשן, זאת בניסיון להגיע להסכמות עם כל מרכיבי הקואליציה, וכן עם סיעות האופוזיציה. ההחלטה התקבלה לאחר בקשת יו"ר הכנסת מיקי לוי שצפוי לערוך הערב פגישות בנושא.

במקביל, יו"ר רע"ם מנסור עבאס הבהיר בהצהרה בערבית כי כל קשר של הקואליציה עם חברי הרשימה המשותפת מתקיים בתיאום והבנה עם רע"ם. "רע"ם דוחפת את הממשלה והמשרדים לקבל החלטות מעשיות לטובת החברה הערבית, ולמה שקורה בין רע"ם לקואליציה אין שום קשר למשותפת - לא מקרוב ולא מרחוק".

מנסור עבאס, יחד עם וואליד טהא בוועדה המסדרת בכנסת. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
עבאס וטאהא בכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"רע"ם מאשרת שהמודל העסקי שהיא רוצה עם הממשלה הוא של שותפות אמיתית, שווה, ברורה ושקופה, המכבדת את מעמדו של האזרח הערבי וזכותו לשנות את מדיניות הממשלה ולקבל החלטות לטובתו", עבאס הדגיש. "לחברה שלנו נמאס ממודל שחקן הספסל בצד ומתחת לשולחן, הוא פוגע במעמדו של הערבי ובהישגיו הפוליטיים, ונחשב לנסיגה מהרווחים הפוליטיים שהשיגה רעמ בשנה האחרונה".

מוקדם יותר, גורמים בקואליציה אמרו כי הודעתו של ח"כ ואליד טאהא על החרמת ההצבעות יצאה שעה קלה לאחר שהופץ המסמך העדכני של חלוקת הוועדות בכנסת, שנועדה לעלות לאישור בוועדה המסדרת שהייתה אמורה להתקיים היום. לפי המסמך, לרע"ם היה ייצוג חסר לעומת הרשימה המשותפת בוועדות משמעותיות כמו ועדת הכספים, החוקה וביטחון הפנים. בוועדת הכספים היה לרע"ם ח"כ אחד לעומת שני נציגים למשותפת, כשבוועדת החוקה ובוועדה לביטחון הפנים אין לרע"ם כלל נציג, בעוד למשותפת יש נציג אחד.

בכירים בקואליציה ציינו בין הסיבות לכעס של רע"ם גם את ההצבעה על חוק האזרחות, המגעים עם המשותפת לרשת ביטחון על התקציב, ואת צווי ההריסה בנגב שהם מבקשים לבטל. "הם רוצים קרדיט על מהלכים ותקציבים. אנחנו מבינים את האירוע ומנסים להגיע איתם להבנות ופתרונות בשיחות סגורות", אמרו הבכירים. מזכיר הממשלה שלום שלמה הוא שינהל את השיחות מול בכירי המפלגה בניסיון להגיע להבנות שיאפשרו חזרה לתפקוד תקין של הקואליציה.

מיקי לוי. ראובן קסטרו
הדיון בוועדה המסדרת נדחה לבקשתו. יו"ר הכנסת/ראובן קסטרו

ח"כ טאהא (רע"ם) הודיע מוקדם יותר לקואליציה כי חברי הכנסת של הסיעה לא ישתתפו בדיוני הוועדות ולא יצביעו על חוקים במליאה עד להודעה חדשה. יש להדגיש כי הקואליציה מונה 61 חברי כנסת, וללא תמיכה של חברי רע"ם, אין לה רוב בהצבעות במליאת הכנסת.

מאז משבר חוק האזרחות במפלגה זועמים על ההתנהלות של הקואליציה, בין היתר סביב הפניות של הקואליציה לרשימה המשותפת כדי שתסייע לה בהצבעות. בנוסף, במפלגה הביעו אי שביעות רצון מכך שאינטרסים של החברה הערבית בנושאי פשיעה, דיור או הכשרת יישובים לא חוקיים עדיין לא קודמו, חודש מאז השבעת הממשלה. "אנחנו מקדמים את הממשלה יותר משהיא מקדמת אותנו", אמרו גורמים ברע"ם, "אנחנו משלמים מחיר על כל הצעדים שאנחנו עושים למען שלמות הקואליציה, אבל לא מקבלים חזרה".

ברקע הדברים, יו"ר המפלגה, ח"כ מנסור עבאס, נעדר הבוקר מישיבת ראשי הקואליציה שהתכנסה לפני ישיבת הממשלה. גורמים בממשלה אומרים כי ההיעדרות נומקה מסיבות אישיות.

עוד בוואלה!

רע"ם תחרים הצבעות במליאה: "משלמים מחיר בשביל הממשלה אך לא מקבלים חזרה"

לכתבה המלאה

ההודעה של ח"כ טאהא מצטרפת לדברים שאמר הבוקר ח"כ מאזן גנאים מהמפלגה ברדיו "מכאן", ולפיהם הוא יפרק את הקואליציה "אם הממשלה תתקוף בעזה". הוא הוסיף כי "אין סיפור אהבה בין מנסור עבאס והממשלה החדשה", וכן ציין כי גם בנט וגם נתניהו "גרועים", כלשונו. גנאים אמר בריאיון כי יש להמתין "כדי לוודא את טיבה של הממשלה החדשה".

גורמים ברשימה המשותפת מתחו היום ביקורת על חברי רע"ם, ותיארו את הצעד שלהם כ"החלטה מביכה" של המפלגה, שלדבריהם "נמצאת במצוקה בגלל הצבעתה בעד חוק האזרחות". לטענתם, "הפרסום כי הם בלחץ בגלל המגעים של המשותפת עם הקואליציה מעורר רחמים. ובכן, שיהיו רגועים כי לא ניכנס לקואליציה. נשאיר להם את המבוכה ונמשיך לשרת את הציבור שלנו בדרכנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully