וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניהול אזורי ותקציב של 300 מיליון שקלים: התוכנית הסביבתית של זנדברג לחברה הערבית

14.7.2021 / 23:55

במסגרת המהלך הייעודי, תיפרס מערכת תשתיות רחבה שתכלול הפרדת ומחזור פסולת על חשבון הטמנה, ויינתן דגש על שיח משותף עם הציבור הערבי והנהגתו. כמו כן, יעמוד השלטון המקומי בקשר עם המשרד להגנת הסביבה. "נשנה את המציאות המקולקלת שבה כשני מיליון תושבים נשכחו מאחור"

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (מרצ) הציגה אתמול (שלישי) במועצה המקומית דיר אל-אסד תכנית סביבתית חדשה המיועדת לחברה הערבית. ההכזרה על התכנית באה בתום פגישה עם ראשי רשויות באזור במהלך סיור בצפון. "לאורך שנים הסביבה בחברה הערבית נזנחה. הפסולת נערמה, השטחים הפתוחים דורדרו ונוצרה פה מציאות מקולקלת שבה החיים של כשני מיליון תושבים ערבים נשכחו מאחור. החלטתי שאני משנה את המציאות הזו", אמרה השרה.

זנדברג ציינה כי כתנאי להצלחת המאבק לשמירה על הסביבה, הוא צריך לכלול בתוכו כל אזרח ואזרחית בישראל, יהודים וערבים כאחד. "זו הסיבה שהמשרד להגנת הסביבה מקדם תכנית חדשה וייעודית לחברה הערבית, עם תקציב משמעותי של כ-300 מיליון שקלים, שמיועד להתקדמות באסטרטגיה החדשה שתצמצם את הפערים האלה", העידה.

לדבריה, "התוכנית הסביבתית תשתלב בפעילות הממשלתית המקודמת בימים אלה ליצירת הזדמנות משמעותית לשינוי בשטח ושיפור איכות החיים עבור התושבים. יינתן דגש על תחום הניקיון והפסולת ביישובים הערבים, והתוכנית תיצור קפיצת מדרגה בשירות שמקבלים התושבים. היא תביא לסביבה נקייה יותר, בין היתר באמצעות שיטות מתקדמות לטיפול בפסולת תוך פריסת תשתיות רחבה, הפרדה ומחזור על חשבון הטמנה או השלכה של פסולת במרחב הציבורי".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג עם ח״כ לשעבר אחמד דבאח, ראש המועצה המקומית דיר אל אסד. יואב איתיאל
זנדברג עם ח״כ לשעבר אחמד דבאח, ראש המועצה המקומית דיר אל אסד. אתמול/יואב איתיאל
אתר ההטמנה תאנים, זבל, גליל. איגוד ערים פסולת מוצקה, אתר רשמי
יינתן דגש על תחום הניקיון והפסולת ביישובים הערבים/אתר רשמי, איגוד ערים פסולת מוצקה

השרה זנדברג הוסיפה כי "היום אנו מבינים את חשיבותה של התפיסה האזורית בניהול משק הפסולת. כינון תשתיות אזוריות וניהול בקנה מידה אזורי, מאפשרים ליהנות מיתרון הגודל ומריכוז משותף של מאמץ ומשאבים. זה אפקטיבי במיוחד בחברה הערבית, וזו הדרך לתת לתושבים את השירות המיטבי".

"ניסיון העבר לימד אותנו על החשיבות של בניית מנגנונים ויכולות שיאפשרו לתחזק את פירות התכנית החדשה גם לאחר שתסתיים", אמרה השרה והוסיפה "לכן, כבר בשלב בניית התוכנית, הבטחת ההמשכיות היא קריטריון מהותי לבחירת כיווני הפעולה והפרויקטים בהם ישקיע המשרד. אחד הכלים לעשות זאת הוא באמצעות מנהל סביבתי בשלטון המקומי - יחידות סביבתיות שיעבדו יחד עם המשרד על ניהול מערך הפסולת והטמעת נושאים סביבתיים רחבים כמו תכנון, סביבה חקלאית, שטחים פתוחים ובנייה ירוקה".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בהצגת התכנית הסביבתית החדשה ליישובי החברה הערבית, דיר אל אסד, 13 ביולי 2021. יואב איתיאל
"מבינים את חשיבותה של התפיסה האזורית בניהול משק הפסולת", זנדברג. אמש/יואב איתיאל

השרה זנדברג הדגישה כי "המשרד להגנת הסביבה יגבש נושאים נוספים בשיח עם הציבור הערבי ועם הנהגתו". היא התחייבה כי משרדה יהיה קשוב לשותפים שלו, וכי הוא ייתן את המענה המיטבי לצרכים ולבעיות שיעלו מהשטח. "זו הזדמנות משמעותית ליצירת שינוי אמיתי, ושיפור איכות החיים עבור התושבים", סיכמה.

מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מסרה בתגובה: "עמותת אזרחים למען הסביבה מברכת את השרה זנדברג על ההצהרה ושמחים לראות שחלק מהדרישות שלנו אומצו על ידה. במסמך המלצות מפורט ששלחנו לשרה החדשה הסברנו בפניה כי רוב הבעיות הסביבתיות בישובים הערביים נובעות ו/או קשורות למספר גורמים מרכזיים ובראשם חוסר חמור בכוח אדם ובמחלקות סביבה, מבנה החקיקה הקיימת וחלוקת האחריות והסמכויות בין הרשויות המקומיות וגופים נוספים ושיטת התקצוב שמסתמכת בעיקר על קולות קוראים אחידים".

בווידאו: ניהול אזורי ותקציב של 300 מיליון שקלים: התוכנית הסביבתית של זנדברג לחברה הערבית/יואב איתיאל

לדבריה, "הטיפול בבעיות צריך להתחיל בשינוי יסודי של גורמים אלה במקום הקצאה של תקציבים זמניים לתכניות קצרות טווח, ולכן המלצנו לשרה לבנות תכנית לחיזוק המינהל הסביבתי ברשויות הערביות, הכשרת כוח אדם מקצועי בתחום הסביבה והתכנון העירוני, תמיכה ברשויות לבניית תכניות היערכות לשינויי אקלים ועוד".

עוד הוסיפה כי "לצערנו ההכרזה שהתפרסמה על ידי השרה כוללת שוב רק התייחסות לתכנית נקודתית בתחום הפסולת, בדומה לתכנית הקודמת "סביבה שווה" שלא הצליחה. אנחנו מקווים שבתכנית הסופית הנושא יקבל התייחסות יותר מעמיקה ומשמעותית על ידי המשרד להגנת הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully