וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיהו המיליונר הבדואי החשוד בריגול עבור איראן שהיה מועמד לרגע לכנסת

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 13:25

איש העסקים אבו אל-קיעאן הואשם במגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב. הצצה אל חייו מציירת תמונה של אדם שצמח מהתחתית, עשה את דרכו מעלה, רקם קשרים עם אנשי ציבור, וכעת עומד במרכז פרשה ביטחונית חמורה. המסרים הפלסטינים והשאיפות להשתלב בליכוד - פרופיל

יעקוב אבו אל-קיעאן הוא תושב הנגב שהואשם במגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב. הצצה אל חייו הפרטיים מציירת תמונה מורכבת של אדם שצמח מהתחתית, עשה את דרכו מעלה, רקם קשרים עם אנשי ציבור, וכעת עומד במרכז פרשה ביטחונית חמורה.

במסרים שהעביר אל-קיעאן לתקשורת וכן פרסם ברשתות החברתיות, הוא התבטא באופן סותר בעניין האידיאולוגיה הפוליטית בה הוא מחזיק. לעיתים הביע מסרים פטריוטים ישראלים, ולעיתים פלסטינים לאומניים.

כך, לדוגמה, ביציאה מחקירת שב"כ לפני חודשיים, הוא פרסם פוסט בפייסבוק בוא כתב "איבדתי רבים מעסקיי עם הצד הישראלי בגלל הנאומים שלי ועמידתי לצד עמנו (העם הפלסטיני), אבל הכסף נעלם והכבוד והגאווה נותרים ורק המוות ירתיע אותי מלעמוד לצד עמי". מנגד, בריאיונות בתקשורת הוא הביע מסרים הקוראים לאחדות ישראלית ובשנת 2019 הצטרף למפלגת המרכז תל"ם בהובלת משה יעלון, ואף נפגש עמו כמה פעמים.

יעקוב אבו אל-קיעאן. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים, אתר רשמי
יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

העיתונאי חיים אתגר היה בין העיתונאים שנפגשו עם אל-קיעאן לפני פרוץ הפרשה הביטחונית החמורה. בריאיון ל-103FM הוא סיפר העבודה מולו ותיאר דמותו המורכבת. "אני זוכר שקראתי ידיעה מוזרה על איש עסקים שנחשב לבדואי העשיר בישראל, שיש לו הון שמוערך במאה מיליון שקלים", אמר.

"ראיתי ואמרתי שיש פה סיפור מעניין, יוצא דופן, על אדם שהתחיל מהמקום הנמוך ביותר שאני ראיתי מזה שנים, שגר בתנאים קשים, עבד בעבודות כפיים ועשה דרכו למעלה לאט לאט", המשיך. יש לו בית מרשים ועובדים רבים".

אתגר תיאר את הווילה הגדולה בה חי אל-קיעאן כבית "שנראה בין מזרח למערב. יש חלקים שמצופים בזהב ומהודרים עם רהיטים מפונפנים, ויש חלקים שנראים פחות מרשימים ונראים בית שלא סיים את בנייתו".

יעקוב אבו אל-קיעאן. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים, אתר רשמי
יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

"הוא לקח אותנו לכמה פרויקטים ראינו שהאיש בונה, קבלן מבצע, יזם, כך הוא מספר. מזה להערכתי הוא עשה הון לא רע בכלל", הוסיף. אתגר הדגיש כי צוות ההפקה שלו בדק האם קיים רקע פלילי מפוקפק לפני צילום הכתבה, אך לדבריו מדובר היה בדברים זניחים.

"כשאנחנו עושים כתבות על אנשים עם סיפור מורכב, לפעמים חלק מהמידע נמצא ולא נמצא בתוצר הסופי. במהלך העבודה מגיעות הודעות אם האדם מפוקפק. הגיעו אחת או שתיים בנשוא וממה שבדקנו זה לא הגיע לכדי משהו פלילי. אז פחות או יותר הסיפור שלו נראה בסדר, חוץ מזה שאמרו לי שהוא רברבן".

יעקוב אבו אל-קיעאן. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים, אתר רשמי
יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים
יעקוב אבו אל-קיעאן. חוסין אל-עוברה, אתר רשמי
יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, חוסין אל-עוברה

הוא סיפר על האידאולוגיה של אל-קיעאן ועל יחסיו עם יו"ר מפלגת תל"ם לשעבר, משה יעלון. "הוא הציג עצמו כסופר פטריוט ודיבר על הצורך להשתלב, לתת למדינה. בעבר היה חבר בליכוד, זאת אומרת זה איש שנמצא בצד הימני. אני חושב שהיו לו חלומות להשתלב בפוליטיקה הישראלית, אנחנו גם נפגשנו אחר כך בסיבוב שהוא עשה עם בוגי ואפילו צילמנו אותם. אני לא יודע מה מתחולל בנפשו של אדם אבל אני יודע שהוא מאוד רגיש ומאוד כעס על מה שקרה לו בתל"ם, שהובטח לו מקום ריאלי.

אתגר סיפר כי השבוע הוא קיים חתונה מפוארת לבנו והשתתפו בה נבחרי ציבור מוכרים. "החתונה שנערכה לבנו השבוע הייתה גדולה, אדירה, והגיעו פוליטיקאים. לדעתי איימן עודה, מהמגזר, אנשי ציבור מוכרים מהמגזר הערבי. המעמד שלו קיבל קבלות בצורת מכובדים".

בווידאו: יעקוב אבו אל-קיעאן הוא איש העסקים מהנגב המואשם במסירת מידע לסוכן איראני/צילום: יניר יגנה

חקירת שב"כ והמשטרה העלתה כי אבו אל-קיעאן עמד בקשר ממושך עם חיידר אלמשהדאני, המשמש כאיש קשר של גורמי מודיעין איראנים. במסגרת הקשר העביר לו אבו אל-קיעאן עדכונים על המתרחש בישראל. בהודעת שב"כ נכתב כי "הקשר בין השניים נסוב, בין היתר, גם על הזדמנויות עסקיות לכאורה במדינות ערביות באזור".

עוד עלה מהחקירה כי אבו אל-קיעאן ביקש בשלב מסוים להיפגש עם גורמים נוספים מטעמו של חיידר, תוך שהבין שמדובר בגורמים איראנים, ואף שם דגש על חשאיות וסודיות הפגישה המתוכננת בין הצדדים. כתב האישום שהגישה היום פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע מייחס לא-קיעאן עבירות של מגע עם סוכן חוץ ומסירת ידיעה לאויב.

לאחר הגשת כתב האישום אל-קיעאן מסר כי "לא עשיתי כלום, סיפרתי להם את הכל". עורך דינו, אבי חימי, אמר כי "כתב האישום לא כצעקתה, יש בו הרבה מלל וריכילויות, הכל לקוח מעיתונות ומתקשורת גלויה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully