וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסיון להימנע מהסלמה ביו"ש: צה"ל יגביל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות

עודכן לאחרונה: 13.7.2021 / 14:52

בצה"ל הוחלט להגביל את הירי ברובה רוגר גם בזמן עימותים אלימים ולאפשר שימוש בחלק מהאמצעים בכפוף לאישור מפקד האוגדה. זאת, למרות שרק בחודש האחרון נפצעו עשרות לוחמים באותן הפרות סדר. וגם: גל המעצרים בגדה והקשיים של חמאס בגיוס פעילים

בצה"ל התקבלה החלטה לפיה יש להגביל את השימוש באמצעים לפיזור הפגנות באזור ביו"ש, בהם ירי באמצעות רובה רוגר, ולהשתמש בחלקם בכפוף לאישור מפקד אוגדת יו"ש. זאת, במטרה למנוע הרוגים במהלך אותם עימותים שיביאו להידרדרות ביטחונית באזור.

ההחלטה התקבלה למרות העובדה כי רק בחודש האחרון נפצעו עשרות לוחמי צה"ל ומג"ב כתוצאה מעימותים בחטיבת שומרון. "המטרה היא להפעיל כוח בצורה מושכלת", אמר גורם ביטחוני בכיר והוסיף, "נוכח המצב בשטח? אפשרי להרוג מפגין אלים כל יום וזה לא קורה בגלל המדיניות". הגורם הבכיר הדגיש כי האירועים בג'נין ובקבטיה בהם נהרגו שוטרים פלסטינים מאש צה"ל וימ"מ לא נכללים באירועי ההפגנות מאחר ושם נשקף סיכון מידי וישיר לכוחות הביטחון.

עימותים בכפר ביתא, ליד מאחז אביתר. 18 ביוני 2021. צילום מסך, צילום מסך
עשרות לוחמים נפצעו בעימותים. הפגנת פלסטינים ליד גבעת אביתר, חודש שעבר/צילום מסך, צילום מסך

במקביל, גבעת אביתר נותרה מוקד בעל פוטנציאל לאלימות, אומרים גורמים ביטחוניים, מאחר והפלסטינים ממשיכים להפגין בה כמעט מדי שבוע ומקיימים בה הפגנות אלימות מדי יום שישי. הפגנות אלה מסכנות את חיי הלוחמים בשטח, שמאבטחים את הגבעה והמרחב.

במערכת הביטחון דוחים טענות על עצימת עיניים שאפשרה את התבססותם של עשרות ישראלים באופן לא חוקי באביתר. הסיבה לעיכוב בפינוי המאחז היא העדר כוח אדם שהוקצה לאירועים רבים אחרים שקרו אותו זמן במקביל, ולא אפשרו למשטרה לרכז 1,500 מאנשיה לטובת מבצע זה. אירועים אלו כללו את תקופת ממשלת המעבר, בחירות בישראל, המהומות בשייח ג'ראח, מצעד הגאווה בירושלים, פיגועים על רקע לאומני במזרח ירושלים והערים המעורבות בישראל במהלך מבצע שומר חומות.

עוד בוואלה!

בשל תשלום משכורות למחבלים: הקבינט אישר הקפאת מיליונים מכספי מסים פלסטינים

לכתבה המלאה

גל מעצרים של צה"ל לצד קושי חמאס לגייס פעילים

צה"ל ושב"כ פתחו בחודש האחרון בגל מעצרים נרחב של אנשי חמאס בגדה המערבית וחקירות נגד ראשי הארגון ופעיליו. במסגרת גל המעצרים נעצרו באחד השבועות 107 פעילי חמאס.

במקביל, גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס מתקשה להוציא אל הפועל פיגועים מאורגנים ברחבי הגדה המערבית, בין היתר בשל קשיים בהם מצויה מפקדת הארגון בטורקיה. בנוסף, מפקדת חמאס בעזה מתקשה לעשות כן בשל עצירת מעבר הפלסטינים מעזה ליו"ש. מאז מבצע שומר החומות המעבר נחסם, גם לצרכים הומניטאריים, כיוון שאלה נוצלו לגיוס פעילים, העברת כספים ותיאום פיגועים.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, 12 במאי 2021. AP
במערכת הביטחון חוששים מהיום שאחרי תום כהונתו. אבו מאזן/AP

סיבה נוספת לקושי היא תופעה חדשה בקרב צעירים פלסטינים, שלוקחים הלוואות עבור רכישת בתים וכלי רכב, שמחייבות אותם להתרכז בעבודה באופן שמרתיע אותם מלהיכנס למעגל הטרור.

הבריתות המדאיגות בבחירות למועצה הפלסטינית

יחד עם זאת, במערכת הביטחון מודאגים מהתפתחות בבחירות למועצה המחוקקת הפלסטינית. במסגרת תהליך זה נוצרו בריתות בין בכירים בפת"ח, התגלו סכסוכים ופלגנות בצמרת הרשות הפלסטינית, וכן נרקמו קואליציות בין בכירים בפת"ח לבכירים בחמאס.

גורמים במערכת הביטחון אמרו כי הקואליציות שנחשפו בתקופת הבחירות בין חמאס לפת"ח מדאיגות מאוד ומצביעות על מגמה מסוכנת לקראת היום שאחרי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שידוע כסולד מאלימות וטרור, ובעד התיאום הביטחוני עם ישראל. "הבחירות ברשות הפלסטינית אפשרו לנו להציץ על מה שקורה מאחורי הקלעים ומה צפוי להתרחש כאן ביום שאחרי אבו מאזן, וזה מדאיג מאוד", אמר גורם ביטחוני בכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully