וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ לשעבר או רה"מ הבא: כולם מתקשים להתרגל למעמד החדש של נתניהו - חוץ ממנו

עודכן לאחרונה: 9.7.2021 / 9:03

בזמן שבכנסת מסתובבים טרוטי עיניים, נתניהו נראה נינוח מתמיד. ממושבו כראש האופוזיציה הוא מנהל שגרת פיליבסטר לילית שנועדה לחשוף את הסדקים הפנימיים בממשלה כבר בתחילת דרכה. נראה כי גם אם הוא מסתגל לתפקיד החדש, הוא לא באמת משלים עם העובדה שמישהו אחר הוא רה"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד חלקו השבוע פשלה פרוידיאנית, די שגורה במסדרונות הכנסת בימים אלה, רק שלהם זה קרה לעיני המצלמות. ביום שני, בישיבת סיעת ימינה, כינה בטעות בנט את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו - "ראש הממשלה". שקד תיקנה אותו והוא הוסיף "ראש הממשלה לשעבר, אה, ביבי". כעבור יומיים, היא נפלה בלשונה באותה פליטת פה בדיוק, בריאיון בחדשות 12. באותו ערוץ, שרן השכל מתקווה חדשה התבלבלה וגינתה את "הקואליציה שאין לה שום אחריות לאומית".

בשבוע הבא ימלאו לממשלת בנט-לפיד חודש ימים, עם הרבה לילות לבנים נטולי שינה, ובשני צדי המערכת הפוליטית נמצאים עדיין בשלב ההסתגלות והגמילה מהרגלים ישנים של 12 שנה (גילוי נאות, גם הכותבת). חוץ מנתניהו, שנראה שמתרגל לתואר ראש האופוזיציה מהר יותר מכולם.

המובילים ישלימו רק בסוף השבוע את פינוי המעון בבלפור, ויסיימו רשמית את תהליך העברת השלטון. נתניהו כבר ממוקם רוב הזמן בשבועות האחרונים במרכז השליטה והבקרה בלשכת ראש האופוזיציה בכנסת, משם שלט בסדר היום הפוליטי של הקואליציה וקבע לה את שעות השינה. ממושבו החדש, הוא מנהל את שגרת הפיליבסטר הלילית שנועדה לחשוף את החיכוכים והסדקים הפנימיים של ממשלת בנט-לפיד כבר בתחילת דרכה. משם כפה עליה את משבר חוק האזרחות, שבה היא רשמה השבוע את כישלונה הראשון.

בנימין ושרה נתניהו בליל הבחירות, בנייני האומה, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
התרגל לתואר יותר מהר מכולם. נתניהו/ראובן קסטרו

בזמן שכולם בכנסת מסתובבים טרוטי עיניים, נתניהו דווקא נראה נינוח יותר מתמיד, כך מעידים היוצאים והבאים מלשכתו. "כבר שנים שלא ראיתי אותו כל כך רגוע, כאילו משא כבד ירד לו מהכתפיים", העיד אחד מהם. הוא קורא במקביל ארבעה-חמישה ספרים, ומתייצב (כמעט) לכל ההצבעות. אחרי שנעדר בעצמו מלילה אחד השבוע, בכל זאת, אריזות בבלפור, גם הפסיק השיימינג הנבזי בטוויטר לח"כים שנעדרו מההצבעות. ביום שני, בישיבת הסיעה, יולי אדלשטיין וקרן ברק קבלו בפניו על השימוש בחשבון הרשמי של המפלגה להכפשת חבריה. הוא אמר להם שזה "נושא חשוב", ושיקיים על זה דיון, רק בפעם אחרת.

הקואליציה מצליחה לשרוד את רוב ההצבעות, אבל ניצחונות האופוזיציה מופקים בידי נתניהו, חובב השואו והדרמה. מלחמת החורמה בחוק האזרחות נמשכה יותר משבועיים והסתיימה בקרב גבורה של שקד ויואב קיש על לבו וקולו של המורד עמיחי שיקלי במרפסת בדקות לפני ההצבעה. שקד ניסתה למנף את האירוע כמפגן כוח עבור הבייס הימני, הזועף על הקמת ממשלת האחדות, וחשבה שבליכוד יתעשתו וישתפו פעולה.

גם את הבלוק של נתניהו סוגיית איחוד המשפחות חצתה מבפנים; ראש שב"כ לשעבר אבי דיכטר, יובל שטייניץ וקולות בודדים אחרים בליכוד, התחננו להעביר את החוק, מטעמי ממלכתיות וביטחון המדינה וכו', כמו שעבר בכל שנה ב18 השנים האחרונות. החרדים ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', מנגד, דרשו משמעת ברזל וחזית בטון יצוקה מול כל מהלך משמעותי של הממשלה.

עוד בוואלה!

שקט, עובדים: בנט מוביל "ממשלת רצון טוב" - וזה מצליח לו ברוב החזיתות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת ממשלה, 27 ביוני 2021. צילום מסך, צילום מסך
התבלבל. בנט/צילום מסך, צילום מסך

כמנהגו בקודש, נתניהו בחר בשותפים הטבעיים, והלא המוחלט אילץ את בנט ושקד להגיע לפשרות עם השותפות הלא טבעיות שלהם - רע"ם ומרצ. כדי להתמודד עם סוגיה אידיאולוגית כל כך טעונה ומורכבת בקואליציה כל כך ססגונית, נדרש מבנה מתוחכם עם ספירת אצבעות מדויקת כדי להגיע ל-61. תוך שלוש שעות הוא ושיקלי הקריסו את כל המבנה והפיל את החוק.

חוק האזרחות היה הישג תודעתי חשוב כי הוא החזיר לליכודניקים את הצבע ללחיים. מה שקרה אחר כך חיזק את התחושה שתהליך הרחבת הסדקים בקואליציה מתקדם מעל המצופה. ביום למחרת, המורד מישראל ביתנו, אלי אבידר, הרים גם הוא ראש והודיע שהוא יתנגד לחוק הפיצול, או בלשונו, "חוק העריקים", שיאפשר לארבעה ח"כים מהליכוד לחבור בהמשך לקואליציה. ואז הממשלה נאלצה למשוך חוק למניעת השתמטות נשים מצה"ל בגלל דיל של רע"ם עם המפלגות החרדיות שסיכן את הרוב.

אבל דווקא את חוק הפיצול, שנולד בבית היוצר של גדעון סער וזאב אלקין בשביל לפגוע בו פוליטית ואישית, נתניהו לא הצליח לבלום. סער ואלקין סגרו טוב יותר את הקצוות מאשר שקד עם חוק האזרחות וגנץ וחוק ההשתמטות, והעבירו את החוק עם הרשימה המשותפת, ששלושה מחבריה נתקלו במקביל בצורך עז להיות במקום אחר במקום בעוד לילה לבן במליאה.

בווידאו: נתניהו בכינוס מועצת צעירי הליכוד/צילום: ניב אהרונסון. עריכה: ליר שפיגלר

בכירים בליכוד מעריכים שאין כרגע ארבעה עריקים פוטנציאליים, אבל החוק ישמש את סער ואלקין גם כנשק סכסוך תודעתי: עוד לפני שהוא אושר כבר החלה חרושת שמועות והכחשות של חשודים פוטנציאלים לעריקה. למרות החזית האחידה והלוחמת במלחמות בכנסת, מאחורי הקלעים, הרוחות הפנימיות בליכוד סוערות ומסתגלות גם הן למציאות החדשה, מתאוששות מהזעם וההלם על הדחתם מהשלטון והשררה.

בכירי המפלגה, השרים לשעבר, שבילו חלק ניכר מזמנם בעשור האחרון בלשכות ממשלתיות ממוזגות, חזרו למצודת זאב, והם דורשים לעשות ניקוי אורוות במנגנון, שנשלט עד היום כמעט בלבדית בידי אנשי נתניהו, ולקבל נתח מהג'ובים למקורביהם. הליכוד נמצא גם בגירעון שמוערך ב-80 מיליון שקלים אחרי ארבע מערכות בחירות ראוותניות, שלא מאפשר נדיבות כדי לתחזק את כולם מרוצים. תחת כל אלה, ובליבוי מלחמות הירושה של כל היורשים העתידיים, חוק הפיצול יחפש לחתור.

נתניהו הגיע אתמול לאירוע הפוליטי הראשון של הליכוד מאז חילופי השלטון, כנס של מועצת צעירי המפלגה בתל אביב. הוא התקבל במחיאות כפיים והתרגשות של גיבור, והציעו לו להשתמש בתואר "ראש הממשלה הבא" במקום "ראש הממשלה לשעבר", בתקווה שהם יחזרו מהר ככל האפשר לשלטון. הוא הציע לכנות את בנט בשם "כאילו ראש הממשלה, יעני", מה שמלמד שגם אם נתניהו מסתגל לספסלי האופוזיציה, הוא לא באמת משלים עם כך שמישהו אחר ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully