וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון ידוע מראש: בקואליציה קטנה שבה כל קול קובע, רה"מ צריך לדעת לשלוט

6.7.2021 / 12:40

למרות המאמצים והפשרות, בנט ושקד לא צלחו את המשבר הראשון של הממשלה, שבה לרוב החברים אין כמעט דבר במשותף. הדרמה שהתרחשה במליאה מהווה נורה אדומה להמשך, וההצבעה על התקציב צפויה להיות מכריעה. במקביל, המפגש המוקדם עם שיקלי הוכיח שוב שנתניהו עשרה צעדים לפני כולם

מזנון הח"כים במשכן הכנסת סיפק אתמול עדות מוקדמת לדרמה שהתרחשה הבוקר (שלישי) במליאה, בה הקואליציה הפסידה את ההצבעה המשמעותית הראשונה שהוצבה לפתחה, שלושה שבועות בלבד מאז יצאה לדרך. בשולחן אחד, לצד טוסטים ומגשי פיצה, ישבו מנסור עבאס ווליד טאהא מרע"ם ובשולחן סמוך יאיר גולן וג'ידא רינאווי זועבי ממרצ. כל אחד מארבעת הח"כים הרביץ את משנתו נגד החוק שאוסר על איחוד משפחות ישראלים ופלסטינים. "זה חוק גזעני", אמר אחד מהם. "המקסימום שאנחנו יכולים זה להימנע", אמר השני.

למתבונן מהצד זה היה יכול להיראות ישיבת אופוזיציה שבה חבריה נערכים להצביע נגד הצעת חוק שמקדמת הממשלה היריבה. אבל בשנת 2021 זאת המציאות הפוליטית בחיינו. באותה שעה, קומה אחת למטה בבניין, ישבו ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד, ושברו יחד את הראש איך צולחים את המשבר הראשון של הממשלה שבה לרוב חבריה אין כמעט דבר במשותף. שקד סירבה להתפשר, דרשה להצביע על החוק ככתבו וכלשונו גם אם אין לו רוב. אבל השעון תקתק, ההצבעה התקרבה והאופוזיציה לא מצמצה.

שקד, מרצ ורע"ם הסכימו לפשרה. מעבר להטבות שהשיגו - בראשן אישור מיידי של מעמד תושבות לאלפי משפחות - בנט סיכם עם שתי המפלגות שיהפוך את ההצבעה במליאה להצבעת אמון בממשלה, ובכך יקל על חבריהן לתמוך או לכל היותר להימנע. ההנחה הייתה שאם לא הוא יבקש זאת, האופוזיציה תעשה זאת עבורו. את הסוף כולנו יודעים: בנט ושקד התפשרו על חוק ששעות קודם טענו כי הוא קריטי לביטחונה של המדינה, אבל לא הצליחו להשיג את הרוב הנדרש לאישורו.

יו"ר הקואליציה עידית סילמן, שרת הפנים איילת שקד, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, במליאת הכנסת 6 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
בקואליציה כה קטנה, רה"מ מחויב לדעת לשלוט. בנט, שקד, גנץ וסילמן במליאת הכנסת, הלילה/פלאש 90, יונתן זינדל

גם הפעם, נתניהו היה עשרה צעדים לפניהם. כבר בצהריים ראש האופוזיציה נפגש עם ח"כ עמיחי שיקלי מימינה וניסה לשכנעו להצביע נגד החוק אם זאת תהיה הצבעת אי אמון בממשלה. ימים יגידו אם שיקלי קיבל הבטחה כלשהי על המהלך המשותף עם הליכוד, אבל בכל מצב לשיחות שניהלה איתו השרה שקד בערב כבר לא היו ממש השפעה.

משבר כמו חוק האזרחות לא יתגלגל לפתחה של האופוזיציה בכל שבוע מחדש. בשיחה שניהל נתניהו לפני שבועיים הוא הסביר לראשי הסיעות בגוש בראשותו כמה חוק האזרחות זאת "הזדמנות שלא תחזור על עצמה". באותה שיחה הוא אמר להם בנחרצות: "אם זה היה עולה בעוד שישה או שבעה חודשים, בוודאי שהיה לנו סיכוי להפיל להם את הממשלה. עכשיו הם עוד בתחילת הדרך".

האמירה הזאת היא נורה אדומה לקואליציה. למרות ההפסד הצורב, היא צריכה לדעת להפסיד בכבוד ולוותר על קידומו מחדש. להתקדם הלאה. אחרת, בעוד חצי שנה היא עשויה להתגלגל למשבר דומה, ואין שום דמיון בין משבר פוליטי שלושה שבועות בלבד לאחר הקמת ממשלה לאותו משבר חצי שנה אחרי.

עוד בוואלה!

ח"כ שיקלי הפיל את חוק האזרחות, באופוזיציה חוגגים את הניצחון על הממשלה

לכתבה המלאה
מליאת הכנסת | נתניהו במהלך נאומו במליאה  5 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
המפגש עם שיקלי הוכיח שהוא עשרה צעדים לפני כולם. נתניהו במליאה, הלילה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יותר מכל, הלילה האחרון הוכיח את מה שיודע כל פוליטיקאי פיקח: ברוב של ח"כ אחד לקואליציה, שערי הגיהינום צפויים להיפתח על הממשלה כל יום מחדש. בקואליציה כה קטנה שבה כל קול קובע, ראש הממשלה יכול להיות גם יו"ר מפלגה עם שישה מנדטים, אבל הוא מחויב גם לדעת לשלוט בה, דבר שבנט נכשל בו. במפלגתו של בנט שוקלים כעת להכריז על ח"כ שיקלי כפורש כך שיוטלו עליו סנקציות שיגבילו את המשך דרכו הפוליטית.

האתגר הגדול הבא של הקואליציה יהיה בהצבעה על התקציב. מדובר בהצבעה שמהווה כרגע את האיום המרכזי על המשך קיומה, אם בנט חפץ חיים ובאמת רוצה לנסות לשלוט בקואליציה בראשותו, הוא חייב להימנע גם מהצעד הזה. שיקלי עשוי להיות עבורו אצבע מכריעה, ולמרות הכל, אותה הוא צריך לכבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully