וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלה לקואליציה: לאחר הדיון הלילי, חוק האזרחות נפל במליאה

עודכן לאחרונה: 6.7.2021 / 8:24

החוק נפל לאחר ש-59 ח"כים הצביעו בעד ו-59 נגד. ח"כ שיקלי מימינה הצביע נגד החוק בלחץ הליכוד, בעוד שניים מחברי רע"ם, בהם היו"ר עבאס - הצביעו בעד. בימינה קוראים להכריז על שיקלי כפורש מהסיעה. החוק צפוי לפוג הלילה בחצות. "פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל"

חוק האזרחות נפל הבוקר (שלישי) במליאת הכנסת - לאחר ש-59 ח"כים הצביעו בעד ו-59 נגד. כפי שפורסם בוואלה!, ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) הצביע נגד החוק בלחץ הליכוד. מנגד, שני חברי רע"ם מנסור עבאס ווליד טאהא הצביעו בעד, ושני חברי מפלגתם סעיד אלחרומי ומאזן גנאים נמנעו. החוק צפוי לפוג הלילה בחצות.

החוק נפל במליאה לאחר שכבר במהלך הלילה הושגה הסכמה עם הסיעות שהתנגדו לו - מרצ ורע"ם. אולם, לאחר שהקואליציה ביקשה להפוך את ההצבעה להצעת אמון בממשלה, ח"כ שיקלי החליט להצביע נגד בטענה כי עמדתו נגד הממשלה ידועה - והחוק נפל. לאחר ההצבעה, קראו חברי כנסת בימינה לראש הממשלה ויו"ר המפלגה נפתלי בנט להכריז על שיקלי כפורש מהסיעה. במקביל, שקד הודיעה כי היא שוקלת להביא את החוק להצבעה פעם נוספת ביממה הקרובה.

"האופוזיציה, בהובלת ביבי וטיבי, לא הצליחה להפיל את הממשלה, אבל יחד הם פגעו פגיעה ישירה בביטחון ישראל והפקירו את גבולותיה", נמסר מימינה בתום ההצבעה. "ככה נראית פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל. זו הסיבה שהם באופוזיציה, ושם ישארו. מבחינת ביבי, אם הוא לא בשלטון - שהמדינה תעלה באש. הממשלה הזו תתקן את מה שהוא וחבריו עשו".

איילת שקד ויואב קיש לוחצים על ח"כ עמיחי שיקלי בכנסת. אמיר אטינגר, סרוגים, צילום מסך
שקד וקיש לוחצים על שיקלי לפני ההצבעה בכנסת, הלילה/צילום מסך, אמיר אטינגר, סרוגים

ההצבעה נערכה לבסוף לאחר לילה ארוך במליאה. לאחר כשלוש שעות בהן הכנסת דנה בהצעה המקורית של החוק, לפיה חוק האזרחות יוארך בשנה, הציגה שקד את החוק מחדש, לפיו החוק יוארך בצו ויהיה תקף לחצי שנה בלבד. שקד הציגה את ההצעה המחודשת לאחר שהפשרה הושגה בקואליציה.

הלחץ על שיקלי נמשך עד דקות בודדות לפני ההצבעה. חבר הכנסת יואב קיש מהליכוד ושרת הפנים איילת שקד עמדו איתו במרפסת מחוץ למזנון של חברי הכנסת הסמוך למליאה והתעקשו כל אחד שיצביע עם עמדת האופוזיציה או הקואליציה. קיש אמר לו: "זה אי אמון, בוא נצביע נגד הממשלה", ושקד ניסתה לשכנע חזרה: "אל תפיל את החוק". קיש אמר לו חזרה: "חייבים להפיל את החוק הזה".

שיקלי אכן הצביע בסוף נגד ההצעה. "הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות בממשלה שאין בה רוב לאומי מובהק", אמר שיקלי בתום ההצבעה. "כזו שמתחילה את הלילה עם הארכת חוק לשנה ומסיימת אותו עם הארכה לחצי שנה, שמתחילה עם 1,500 היתרים ומסיימת עם למעלה מ-3,000. ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע"ם ומרצ".

למרות הקריאות להכריז על שיקלי כפורש, גורמים בימינה אמרו כי האפשרות הזאת לא תעלה לדיון בינתיים. בין היתר בקואליציה סבורים כי שיקלי יוכל להיות קול משמעותי בהצבעות על תקציב המדינה שיובא לכנסת בחודשים הקרובים.

חברי הרשימה המשותופת לאחר ההצבעה על חוק האזרחות. ., צילום מסך
חברי הרשימה המשותפת חוגגים לאחר שהצעת החוק נפלה, הבוקר/צילום מסך, .

"מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טירוף כזה מימיו", כתב שקד בטוויטר בתום ההצבעה. "ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופייה. ניצחון גדול לפוסט ציונות".

מהליכוד נמסר: "עסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט, לפיד ושקד לבין רע"ם ומרצ התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו. בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"ם תמורת הכנסת אלפי אנשים שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל. בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת".

שרת הפנים איילת שקד במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"אין הסכם כתוב אבל יש סיכומים". שקד בדוכן הנאומים מול חברי הכנסת, הלילה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

לאחר ששקד הגישה את הצעת החוק מחדש, דרשו ח"כים מהאופוזיציה, בראשם ח"כ יריב לוין, ששקד תשוב לדוכן הנואמים, ותחשוף את ההסכמים בקואליציה שעומדים מאחורי השינוי בחוק. חלקם סרבו לעלות ולשאת את נאומיהם עד ששקד תפרט את תנאי ההסכם, ואף צעקו "בושה, בושה".

מעט לאחר מכן, שקד חזרה לדוכן, והצהירה כי בקואליציה "אין הסכם כתוב אבל יש הבנות וסיכומים". היא הוסיפה ופירטה כי על פי אותם סיכומים, ועדה הומינטרית תבחר כ-1,600 מתוך 9,000 מבקשי מעמד מקרב משפחות פלסטיניות, להם יינתן מעמד תושבות ארעית (אישור א'5). לדבריה, מדובר באנשים מבוגרים, שחלקם שהו בישראל לפני 2003 - השנה בה אושר החוק בכנסת לראשונה. בנוסף לכך, הוועדה תבחן פתרונות לכ-3,500 בעלי אשרות שהייה עם בעיות הומינטריות, בניסיון "להקל עליהם את החיים".

יאיר לפיד ובני גנץ במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לפיד וגנץ מחוייכים בכנסת, הלילה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

מעט לפני ששקד הגישה את ההצעה המחודשת, חברי הממשלה אישרו במשאל טלפוני את קיצור הארכת תוקפו של החוק לחצי שנה. לאחר מכן נדרשה תמיכתם של חברי הכנסת של מרצ וחלק מחברי רע"ם במליאה כדי להשיג רוב ולאשר את החוק. מוקדם יותר, חברי סיעת מרצ נועדו עם בנט - שניסה לשכנעם לתמוך בחוק, וחברי הכנסת הציבו שורה של תנאים בתמורה לתמיכתם. לאחר השיחה, בנט נועד גם עם שקד.

"זה צו שהגישה ממשלת נתניהו, החוק הזה כל שנה עובר בהוראת שעה לשנה קדימה", אמרה שקד עם תחילת הדיון הראשון על החוק. "נתניהו וכל שריו עשו מאמץ להביא את החוק הזה לאישור בכל שנה ובינתיים שום נתון ביטחוני לא השתנה. לכן אני מבקשת גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה לתמוך בחוק, ולהאריך את הוראת שעה בשנה אחת, מכיוון שרוב חברי האופוזיציה הצביעו בעדו".

ח"כ יובל שטייניץ, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו וח"כ דוד ביטן במליאת הכנסת, 6 יולי 2021. דני שם טוב, דוברות הכנסת
שטייניץ, נתניהו וביטן דנים במליאה, הלילה/דוברות הכנסת, דני שם טוב
יו"ר הקואליציה עידית סילמן, שרת הפנים איילת שקד, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, במליאת הכנסת 6 ביולי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
סילמן, שקד, בנט וגנץ בכנסת, הלילה/פלאש 90, יונתן זינדל

במהלך הדיון הראשון על החוק בנוסח המקורי של ההארכה בשנה, רבים מחברי האופוזיציה ויתרו בזה אחר זה על זכות הדיבור שלהם, בניסיון לתפוס את הקואליציה לא מוכנה ולהצביע בהקדם על החוק. מהליכוד אף נכתב בדף הטוויטר של המפלגה כי "הקואליציה מושכת זמן במליאה כדי להמשיך את מכירת החיסול שלה למנסור עבאס ומרצ. בחג הרווקים הסיני מכרו בזול יותר את מה שהם מוכרים עכשיו מאחורי הקלעים". זאת, לאחר שחברי הכנסת של הליכוד ערכו משאל טלפוני על אופן ההצבעה על החוק.

מנסור עבאס ונפתלי בנט בישיבת השבעת הממשלה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
נועדו לפני הדיון במליאה. עבאס ובנט/ראובן קסטרו

אמש (שני) ראש הממשלה בנט נועד עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס במאמץ להגיע להבנות. כמו כן, קיימה שקד שיחה ממושכת עם חברי הכנסת מיכל רוזין ומוסי רז ממרצ. לאחר מכן נפגש גם ח"כ עמיחי שיקלי עם שקד, אחרי שנועד עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו מוקדם יותר.

בנוסף לכך, נפגש מזכיר הממשלה שלום שלמה במשרד ראש הממשלה עם חברי הכנסת של המפלגה במאמץ להגיע להבנות סביב החוק. גורם במפלגה אמר לוואלה! לאחר הפגישה עם מזכיר הממשלה: "אנחנו בעד פתרון שיעשה צדק אמיתי. אנשים זה מספרים? מה זה אישורים ל-1,600 מבקשי מעמד? עושים כאן הגרלה? כל שאר האנשים הם לא ראויים לפתרון? אנחנו נצביע נגד אלא אם תובא אלינו הצעה אמיתית לפתרון אמיתי".

עוד לפני ההצבעות בכנסת, בקואליציה בחנו אפשרות שיו"ר המפלגה מנסור עבאס יצביע בעד, בזמן ששאר חברי הכנסת ברע"ם יימנעו. במקרה כזה, מפלגת מרצ וח"כ איבתיסאם מרעאנה (העבודה) היו נדרשים לתמוך בחוק, כשאם המהלך היה יוצא לפועל, החוק צפוי היה לעבור ברוב של 59 חברי כנסת מהקואליציה, כשבאופוזיציה - המורכבת מהליכוד, המפלגות החרדיות והציונות הדתית, בצירוף הרשימה המשותפת - יצביעו 58 ח"כים נגד.

מליאת הכנסת | שרת הפנים, איילת שקד במהלך נאומה במליאה 5 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"מבקשת גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה לתמוך בחוק". שקד בכנסת, אמש/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אתמול התקיימו מגעים גם בין שלמה, שרת הפנים איילת שקד וחברי מרצ, במהלכם נבחן מתווה על בסיס הפשרה שהציג השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', לפיו הוראת השעה של החוק תוארך בחצי שנה במקום שנה ותקום וועדה שבמסגרתה יאשרו מקרים הומניטריים שיובאו לפתחה. כמו כן, ההצעה כוללת אישור מעמד מידי ל-1,600 מבקשי מעמד. לפי גורמים בקואליציה, בשיחות הושגה התקדמות חיובית בשיחות אך היא תלויה בהבנות עם רע"ם.

בישיבת סיעת העבודה הוחלט לתמוך בחוק יחד עם הקואליציה אך אפשרו לח"כ איבתיסאם מראענה לא לתמוך בחוק, אם לא יושגו הסכמות עם מרצ ורע"ם. במרצ הודיעו כי יחליטו בלילה בהתאם להתפתחויות ושיחות הפשרה בקואליציה.

מליאת הכנסת | נתניהו במהלך נאומו במליאה  5 ביולי 2021. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
"בנט ושקד רוצים שנאכל את הדייסה שהם בישלו". נתניהו בכנסת, אמש/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בצהרי אתמול קיימו הסיעות התייעצויות כיצד להצביע במליאה. בישיבת סיעת הליכוד הוחלט לקיים הצבעה בערב שבה יוחלט על אופן ההצבעה. ההערכה היא כי רוב חברי הכנסת במפלגה תומכים באפשרות של התנגדות לחוק. יו"ר המפלגה בנימין נתניהו אמר במהלך הישיבה לח"כים כי הוא נוטה להתנגד לחוק בטענה כי "זה לא סתם חוק. זה חוק שחושף את קו השבר של הממשלה הזו שמטרתה לקדם אג'נדות אנטי ציוניות".

מאוחר יותר נשא יו"ר האופוזיציה דברים במליאה במהלכן תקף את הממשלה, ובראשן בנט ושקד. "שמעתי את ח"כ שקד אומרת שיש כאן ממשלה ציונית, ואת בנט שאומר שזאת ממשלה עשר מעלות ימינה יותר והם לא מסוגלים להעביר החלטה פשוטה כל כך כי הם בעצם תלויים בגורמים אנטי-ציוניים שמתנגדים לישראל כיהודית ודמוקרטית. הם פונים אלינו אחרי שהם בישלו את הדייסה הזאת, ורוצים שנאכל אותה? הם אומרים 'גלו אחריות'. איפה האחריות שלכם כשהקמתם ממשלה כזאת? ממשלה שנשענת על גורמים אנטי-ציוניים". על מאמציהם להעביר את חוק האזרחות אמר: "בנט ושקד בישלו את הדייסה, ועכשיו רוצים שנאכל אותה?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully