וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן עבודות בנייה: בורות מים מימי האיפריה העותמאנית התגלו בירושלים

שלומי הלר

8.7.2021 / 12:37

במסגרת פרויקט במתחם שערי צדק התגלו הבורות התת-קרקעיים, שנועדו לאסוף מי גשמים שירדו על גגות וחצרות. בתכניות שנכתבו במאה ה-19 התגלה כי הבורות נבנו במתחם שערי צדק בעיר, ולצורך בנייה חדשנית באזור, הוחלט לשמר את הבורות שיהוו חלק חשוב מהמבנה העתידי

בורות מים מימי האימפריה העות'ומאנית נחשפו לאחרונה במסגרת פרויקט "מידטאון ירושלים" הממוקם במתחם מבנה "שערי צדק" הישן בעיר. עם התקדמות הפרויקט השייך לחברת ישראל קנדה, צפויים הבורות לעבור הליך שימור משמעותי ובעתיד יוכלו להוות חלק חשוב ומרשים מכל מבנה שיוקם במקום.

אחד ממאפייני האדריכלות בבירה בעבר היו בורות תת-קרקעיים הנועדו לאיסוף מי גשמים שירדו על גגות וחצרות. על פי תוכניות בנייה מקוריות שנכתבו במאה ה-19, נודע כי בורות מים גדולים נבנו בתחום מבנה בית החולים ההיסטורי שערי צדק, אולם מצבם נותר בגדר תעלומה. כחלק מתהליך השימור שעובר המתחם והרתימה לצרכי הבנייה החדשנית באזור, הוחלט להסיר את האבק מעל האלמנטים העתיקים, ולגלות האם בורות המים ההיסטוריים עומדים עדיין על תילם.

כחלק מתהליך גילוי בורות המים, הגיעו למקום צוותי בדיקת רדאר חודר קרקע של חברת ישראל קנדה כדי למפות שכבות תת-קרקעיות וביצעו חפירה במקום, על מנת לחשוף את מיקום פתחי הבורות שצופו בשכבת בטון דקה.

בורות המים מימי האימפריה העות'מאנית שהתגלו במתחם מבנה "שערי צדק" הישן הסמוך לפרויקט 'רובע הכניסה בירושלים. 8 ביולי 2021. מידטאון ירושלים, אתר רשמי
בורות המים שהתגלו במתחם שערי צדק בירושלים/אתר רשמי, מידטאון ירושלים

לאחר זיהוי פתחי בורות המים, ירדו הצוותים באמצעות חבלים אל תוך הבורות שם ראו כי הבורות שרדו בשלמותם. הצוותים נחשפו לשני חללים גדולים, כשכל אחד מהם כ-12 מטר אורך, 7-6 מטר רוחב וגובה של לפחות 6 מטרים. פנים הבורות היה מטויח במקור ונשמר כולו. זאת ועוד, התגלו קמרונות צולבים המאפיינים אלמנט של בנייה עתיקה שהייתה נפוצה באותה תקופה באדריכלות הרומית והגותית.

הצוותים המודדים סיפרו כי מי הגשמים העומדים בבורות ושורשי העץ המשתלשלים לתוכם העצימו את המסתורין והקסם שבמבנה, שנדמה לפתע כמעין מערה. בד בבד, צורת התקרה המרשימה וסגנון הבניה שיוו לחלל כולו נופך מיוחד, המזכיר קתדרלה עתיקה.

עוד בוואלה!

"יגביר את זרות הערבים": הוויכוח סביב החגיגות בירושלים בער מהרגע הראשון

לכתבה המלאה
בורות המים מימי האימפריה העות'מאנית שהתגלו במתחם מבנה "שערי צדק" הישן הסמוך לפרויקט 'רובע הכניסה בירושלים. 8 ביולי 2021. מידטאון ירושלים, אתר רשמי
"פעם היו כאן בורות מים עתיקים שענו על צרכים קיומיים של הקהילות השונות שגרו בירושלים"/אתר רשמי, מידטאון ירושלים

לדברי הצוותים, חשיפת הבורות מכניסה את הצועדים בו לימים עברו. כל פסיעה בחלל גדול ורחב ושמיעה של הד הצועדים, וסגנון הבנייה העתיק של התקרה והקירות מעצים את תחושת ההדר ומגרה את הדמיון, וכל זה מלווה בניחוח של חיים אחרים. עוד טענו כי גילו עולם עתיק, זר וקסום שפועם בלב ליבם של החיים המודרניים בירושלים.

"פעם היו כאן בורות מים עתיקים שענו על צרכים קיומיים של הקהילות השונות שגרו בירושלים והיום - החיים ההיסטוריים מפעפעים אל היומיום המודרני באמצעות שילוב של פרויקט "מידטאון ירושלים" הייחודי והחדשני הכולל מתחם מגורים, מלונאות, קהילה ומסחר מודרני וחדשני, המשלב מבנים ואלמנטים היסטוריים - המוקם בימים אלו בירושלים", הם תיארו.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון התייחס לתגלית המרשימה ומסר כי "חשיפת בורות המים מימי האימפריה העות'מאנית היא נדבך נוסף בגילוי סודות מעברה של ירושלים ההיסטורית. שילוב ישן בחדש - היסטורי במודרני, הופך את ירושלים לעיר מלאה בקסם אדריכלי סוחף ומרגש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully