וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פגישתו עם ביידן: בנט בוחן מחדש את מדיניות ישראל בנושא איראן

7.7.2021 / 19:55

רה"מ החל בסדרת דיונים שמטרתם לגבש מדיניות ישראלית מעודכנת בנושא האיראני. בכירים ישראלים ציינו כי אחד הנושאים שבמוקד הוויכוח הוא האם המצב הנוכחי - בו המו"מ בין ארה"ב לאיראן תקוע והאיראנים מאיצים את תכנית הגרעין שלהם - עדיף על חזרה להסכם הגרעין מ-2015

ראש הממשלה נפתלי בנט החליט לפני כשבועיים לבצע בחינה מחדש של מדיניות ישראל בנושא האיראני, והוא מעוניין לסיים את התהליך לפני פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שצפויה להתקיים לקראת סוף יולי - כך אמרו גורמים ישראלים בכירים.

בנט החזיק במהלך השנים בקו ניצי בנושא האיראני. הבחינה מחדש של המדיניות לא נועדה בהכרח לשנות אותה בצורה דרמטית, אך בנט חשב שיש לרענן ולעדכן אותה לאור העובדה שיש ממשלה חדשה בישראל, ממשל דמוקרטי חדש בארצות הברית והמשך ההתקדמות של תכנית הגרעין האיראנית.

גורמים ישראלים בכירים ציינו כי אחד הנושאים שנמצאים במוקד הוויכוח הוא האם המצב הנוכחי - בו המו"מ בין ארצות הברית לאיראן תקוע, אין הסכם והאיראנים מאיצים את תכנית הגרעין שלהם - עדיף על חזרה אמריקנית ואיראנית להסכם הגרעין מ-2015, גם אם ישראל סבורה שהוא פגום.

ראש הממשלה, נפתלי בנט במהלך ישיבת הממשלה 4 ביולי 2021. רויטרס
חושב שיש לרענן ולעדכן את המדיניות הישראלית בנושא איראן. בנט/רויטרס

"יש כמה שאלות בדיונים - האם הדשדוש במו"מ בין ארצות הברית לאיראן גרוע יותר מחזרה אמריקנית להסכם הגרעין, האם ניתן להשפיע על המדיניות של ממשל ביידן וכיצד ומה המשמעות של המצב הנוכחי של תכנית הגרעין האיראנית בכל הנוגע להכנות לתרחיש של פעולה צבאית ישראלית", אמר בכיר ישראלי.

ראש הממשלה כינס בשבועות האחרונים כמה דיונים בנושא האיראני כחלק מהבחינה מחדש של המדיניות. כמה מהדיונים הראשונים עסקו בעיקר בהעמקת הידע של בנט במידע המודיעין שיש בידי ישראל בנושא האיראני, כולל ההיבטים הטכניים של תכנית הגרעין. בכיר ישראלי אמר שבנט מעוניין להיות בקיא כמה שיותר בנושא לקראת שיחותיו עם מנהיגים זרים - במיוחד עם הנשיא ביידן.

עוד בוואלה!

ברקע המו"מ העקיף בין ארה"ב לאיראן: בנט כינס דיון מדיניות בנושא הסכם הגרעין

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, משרד רה"מ. 9 במרץ 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בנט סבור שהחצנת המחלוקת שביצע ראש הממשלה לשעבר היתה שגיאה. נתניהו וביידן ב-2016/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ביום ראשון בנט כינס דיון ראשון שעסק במדיניות הישראלית החדשה. בדיון השתתפו גם שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ וראשי מערכת הביטחון וקהילת המודיעין. בכיר ישראלי העריך שיידרשו כמה דיונים נוספים כדי להחליט על מדיניות ישראלית מעודכנת.

שינוי אחד במדיניות כבר מתרחש בפועל: בנט רוצה להימנע מעימות פומבי עם ממשל ביידן בנושא האיראני. בנט מאמין שהעובדה שראש הממשלה לשעבר נתניהו החצין את המחלוקת עם ארצות הברית בנושא האיראני היתה שגיאה, כיוון שהיא שידרה חולשה אסטרטגית ישראלית לאזור ולא שירתה אף אינטרס ישראלי בצורה הגיונית.

בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

בנט למשלחת של בית הנבחרים האמריקני: חזרה להסכם הגרעין - טעות

בתוך כך, בנט נפגש עם משלחת דו-מפלגתית של ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני בראשות יו"ר הוועדה, גרגורי מיקס, ואמר כי חזרה אמריקנית להסכם הגרעין עם איראן תהיה טעות. עוד ציין בפניהם כי ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. "בכל מקרה ישראל תדע להגן על עצמה בכוחות עצמה", אמר בנט. הוא הדגיש בפניהם כי הוא מחויב לדיאלוג וליחסים חמים עם שני צידי המערכת הפוליטית האמריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully