וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים: "איראן מגבילה את הגישה לנתנז אחרי המתקפה"

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 17:15

הגורמים אמרו כי המחלוקת, הנמשכת שבועות, עומדת לקראת פתרון אך היא הגבירה את המתיחות מול המערב בטרם נקבע מועד לסבב חדש בשיחות גרעין: "הם מתגרים בנו". בטהראן האשימו את ישראל בפעולות החבלה במתקן בתוך שנה - האחרונה שבהן באפריל

בווידאו: זריף אומר שישראל לקחה הימור גרועה בפגיעה בנתנז/צילום: רויטרס

איראן מגבילה את הגישה של פקחי הגרעין של האו"ם למתקן המרכזי שלה להעשרת אורניום בנתנז, בטענה לחשש ביטחוני לאחר פעולת החבלה באתר בחודש אפריל האחרון - כך אמרו גורמים דיפלומטיים. טהראן האשימה את ישראל במתקפה הזו, וכן בפגיעה באותו מתקן בחודש יולי שעבר.

הדיפלומטים אמרו כי המחלוקת, שלדברי אחד מהם נמשכת כבר שבועות ארוכים, בדרך לפתרון, אך היא גם הגבירה את המתיחות עם המערב בדיוק כששיחות הגרעין העקיפות בין איראן לארצות הברית ננעלו מבלי שנקבע מועד לחידושן.

איראן הפרה את רוב התחייבויותיה בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 ונקטה צעדים נוספים למורת רוחן של וושינגטון ומדינות אירופה, כולל העשרת אורניום לרמה הקרובה לזו הדרושה לפיתוח נשק גרעיני או העדר תשובות לאיתור חלקיקי אורניום בכמה אתרים לא מוכרזים.

"הם מתגרים בנו", אמר דיפלומט מערבי שעוקב מקרוב אחר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. הוא הוסיף כי הפקחים צריכים לקבל גישה מלאה לאתר בשבוע הבא.

איראן טרם מסרה את תגובתה בנושא. סבא"א סירבה להגיב, וציינה את מדיניותה הכללית שלא להגיב על ענייני פיקוח.

בניין שניזוק מהפיצוץ בנתנז, איראן, 2 ביולי 2020. רויטרס
נפגע פעמיים בתוך שנה. מתקן העשרת האורניום בנתנז/רויטרס

איראן כבר הגבילה את פקחי האו"ם לביקורת פתע בשני אתרים בשנה שעברה, וב-2019 היא עצרה פקחית והחרימה מסמכי נסיעה שלה. בניגוד לאז, סבא"א טרם דיווחה על הסוגייה למדינות החברות או כינסה דיון חירום של חבר הנגידים שלה, המונה 35 מדינות.

הפיצוץ והפסקת החשמל שהכו את נתנז באפריל הסבו נזק לצנטריפוגות במפעל העשרת האורניות התת-קרקעי שלה. הדוח הרבעוני האחרון של סבא"א על איראן, שפורסם במא, הראה האטה בתפוקת העשרת האורניום.

"בשל התאונה/חבלה באפריל, גישה מסוימת הוגבלה מסיבות בטיחותיות וביטחוניות", אמר דיפלומט שנמצא בווינה. הוא הוסיף כי למנהלך יש "מעט מאוד השפעה על היכולת של הסוכנות לבצע פעולות אימות". לדבריו, סבא"א ואיראן דנו בסוגייה "כדי למנוע מההגבלות הללו להפוך לקבועות ועקב כך להתחיל לשחוק את יכולות האימות".

וושינגטון ושותפותיה האירופיות לוחצות על איראן בגלל הפרות הסכם הגרעין, שנעשו בתגובה לפרישה של ארצות הברית ב-2018 תחת ממשל טראמפ. איראן מתעקשת כי תכנית הגרעין שלה אזרחית בלבד, ומעולם לא הייתה לה כוונה לפתח נשק גרעיני.

השיחה בווינה בין ארה"ב ושאר המעצמות לבין איראן, 17 באפריל 2021. רויטרס
המו"מ תקוע. שיחות הגרעין בווינה, אפריל/רויטרס

היכולת של פקחי האו"ם לפקח ולנטר על אתרי הרגעין של איראן עלו לאחרונה לכותרות אחרי שטהראן צמצמה את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות בפברואר, והסירה את הבסיס החוקי לבדיקות פתע במתקנים לא מוכרזים בניגוד להסכם הגרעין.

במקביל, איראן הפסיקה את הפיקוח של סבא"א על חלקים מתכנית הגרעין שלה כפי שכלל ההסכם. הסכם זמני עם הסוכנות אפשר את המשך שימור הנתונים במעין קופסאות שחורות, שבמסגרתו הם נאספו אך הגישה של סבא"א אליהם הייתה אמורה להתקבל במועד מאוחר יותר. ואולם, ההסכם הזמני פג בשבוע שעבר, וסבא"א הודיעה כי איראן לא הגיבה כשנשאלה על מעמדו של אותו הסכם, שאותו היא מקווה להאריך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully