וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקיפה: איראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות בנתנז

עודכן לאחרונה: 22.4.2021 / 8:47

דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מראה כי טהראן ממשיכה לשדרג את המתקן אחרי פעולת החבלה שיוחסה לישראל, בהפרה נוספת של הסכם הגרעין. זאת במקביל לדיווחים על התקדמות מסוימת בשיחות עם המעצמות

בווידאו: איראן פרסמה תיעוד של החשוד בפיצוץ בנתנז: "נמלט מהמדינה לפני התקרית"/מערכת וואלה!

איראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות במתקן העשרת האורניום בנתנז, ומתכננת להתקין נוספות - כך לפי דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהגיע היום (רביעי) לידי סוכנות הידיעות רויטרס במקביל לדיווחים על התקדמות מסוימת בשיחות הגרעין. זאת הפרה נוספת של הסכם הגרעין, המותיר לטהראן להשתמש רק בצנטריפוגות מהדור הישן לצורך העשרת אורניום במתקן התת-קרקעי בנתנז.

הדוח פורסם כשבוע וחצי אחרי פעולת החבלה בנתנז, שאותה יחסה איראן למוסד. לפי דיווחים שונים, הפגיעה במתקן נועדה לעכב את תכנית הגרעין של טהראן, שמצדה הבטיחה להגיב בהתקנת צנטריפוגות נוספות ולנקום בישראל. בנוסף לכך, איראן אף החלה להעשיר אורניום ברמה של 60%, בצעד מתריס נוסף המהווה הפרה משמעותית של ההגבלות שהוטלו עליה בהסכם.

הסכם הגרעין, שתלוי על בלימה אחרי שארצות הברית פרשה ממנו ב-2018 והטילה סנקציות על איראן, שבתגובה הפרה את רוב התחייבויותיה, מאפשר לטהראן להשתמש רק בצנטריפוגות מהדור הראשון, היעילות הרבה פחות מהדגמים המתקדמים יותר.

לפי הדוח, בנתנז מותקנות 1,044 צנטריפוגות מהדור השני ו-348 צנטריפוגות מהדור הרביעי, וחלקן כבר נמצאות בשימוש. ב-31 במרץ, בדוח הקודם של סבא"א שחובר לפני החבלה במתקן, לאיראן היו696 צנטריפוגות מהדור השני ו-174 מהדור הרביעי בנתנז.

בנוסף לכך, הדוח ציין כי איראן עדכנה את סבא"א על כוונתה להתקין בנתנז ארבעה הקבצים נוספים של צנטריפוגות מהדור הרביעי.

תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021. רויטרס
תצלום לוויין של מתקן העשרת האורניום נתנז, אפריל 2021/רויטרס

במקביל, ארצות הברית ומדינות אירופה מבהירות כי חרף ההתקדמות בשיחות הגרעין בווינה, יש עדיין פערים גדולים בין הצדדים. גורם אמריקני בכיר, שדיבר בעילום שם, אמר כי המחלוקות העיקריות הן סביב הסנקציות שאותן נדרשת ארצות הברית להסיר והצעדים שתידרש לנקוט איראן כדי לחזור ולמלא את חלקה בהסכם.

"יש עדיין חוסר הסכמות, ובמקרים מסוימים, משמעותיות", אמר הגורם האמריקני. "אנחנו לא קרובים לסיום המשא ומתן. התוצאה עדיין לא ברורה, אבל רשמנו התקדמות מסוימת".

מוקדם יותר אמרו מדינות אירופה החברות בהסכם כי הייתה התקדמות בשני הסבבים הראשונים של השיחות העקיפות בין איראן לארצות הברית, אבל הן הדגישו שנותרו עוד מכשולים גדולים בדרך.

השיחות, שבהן משתתפות גם רוסיה וסין השותפות אף הן להסכם שנחתם ב-2015, יתחדשו בשבוע הבא. המשלחת האמריקנית לשיחות יושבת במקום אחר בווינה, כך שנציגי יתר המעצמות יכולים לדלג בינה לבין המשלחת של איראן המתנגדת לשיחות ישירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפגנת פעילי אופוזיציה איראנים במהלך שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 20 באפריל 2021. רויטרס
הפגנת פעילי אופוזיציה איראנים במהלך שיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 20 באפריל 2021/רויטרס

על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן מוכן להקל בסנקציות שהוטלו על הבנק המרכזי באיראן, מגזר הנפט וחברות המכליות שלה ומגזרים חשובים אחרים. מומחים אומרים כי ארצות הברית תהיה חייבת להקל בחלק מהסנקציות הללו, שהוטלו במסגרת המאבק בטרור ומונעות מטהראן לייצא נפט.

גורם אירופי בכיר, שצוטט על ידי העיתון, אמר כי וושינגטון אף אותתה על הקלה אפשרית בסנקציות על מגזרי הטקסטיל, הרכב, הספנות והביטוח באיראן.

הגורם האמריקני הבכיר שדיבר עם רויטרס סירב להגיב על הדיווח, אך ציין כי המשלחת האמריקנית חילקה את הסנקציות על איראן לשלוש - אלו שהיא מאמינה שיש להסירן כדי שאיראן תשוב לקיים את חלקה בהסכם, אלו שבעיניה לא קשורות למשא ומתן וגם ולא יוסרו, ואלו שהתשובה לגביהן עוד לא ברורה.

גורמים אירופיים אמרו כי הם מקווים לתוצאה קונקרטית עד אמצע החודש הבא, לפני שיפוג הסכם פיקוח זמני בין איראן לסבא"א בהמשך אותו החודש ולקראת הבחירות לנשיאות איראן ב-18 ביוני. הגורם האמריקני לא שלל את האפשרות הזאת אם תהיה התקדמות משביעת רצון, אך הדגיש כי ארצות הברית לא ממהרת לעמוד בתאריך יעד כלשהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully